• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

عضویت غیرموظف هیات مدیره شغل نیست/ از رسانه های معتبر انتظار انتشار اخبار جهت دار و نادرست نداریم/ حضور مدیران شرکت های مادر در هیات مدیره زیرمجموعه عادی و مرسوم است

  • کد خبر : 37266
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
عضویت غیرموظف هیات مدیره شغل نیست/ از رسانه های معتبر انتظار انتشار اخبار جهت دار و نادرست نداریم/ حضور مدیران شرکت های مادر در هیات مدیره زیرمجموعه عادی و مرسوم است

گروه خودروسازی سایپا نسبت به انتشار محتوای نادرست اخیر در برخی رسانه ها واکنش نشان داد و تشریح کرد که عضویت غیرموظف در هیات مدیره شرکت ها شغل به حساب نمی آید و امری خلاف قانون نیست.

به گزارش تجارت آوا به نقل از سایپانیوز، برخی رسانه ها به تازگی با انتشار یک مطلب و جدول حاوی برخی اطلاعات و تحلیل‌های نادرست، اسامی بیش از ۲۰ نفر از مدیران گروه خودروسازی سایپا را به عنوان مدیران دو یا سه شغله مطرح کرده اند؛ این در حالی است که عضویت غیرموظف در هیات مدیره شرکت ها شغل به حساب نمی آید و منع قانونی ندارد. 
در مطلب منتشر شده از سوی گروه خودروسازی سایپا آمده است:
برخی رسانه ها به تازگی با انتشار یک مطلب و جدول حاوی برخی اطلاعات و تحلیل‌های نادرست، اسامی بیش از ۲۰ نفر از مدیران گروه خودروسازی سایپا را به عنوان مدیران دو یا سه شغله مطرح کرده اند. 
از این رو، ضمن احترام به تلاش‌ رسانه های محترم، از آنجا که ظاهراً این مطلب، نه در جهت انجام رسالت حرفه‌ای خبرنگاری و انعکاس بی‌طرفانه و منصفانه حقیقت، بلکه با هدفی نامشخص منتشر و در فضای مجازی بازنشر شده، ذکر موارد زیر جهت شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی به افکار عمومی ضروری است:
– نخست اینکه بر اساس تبصره های ۲ و ۳ قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها به‌صورت غیر موظف (یعنی فقط حضور در جلسات ماهانه هیات مدیره) شغل محسوب نمی‌شود. عضو غیرموظف هیات مدیره صرفاً نماینده شخصیت حقوقی سهامدار است و‌ حقوق و مزایای مستمری برای این مسئولیت دریافت نمی‌کند، بنابراین، نویسنده این مطلب یا اطلاعی از قانون ندارد و یا مطلع بوده و این مطلب را منتشر کرده که انگیزه این تغافل برای مخاطبانِ مطلع، روشن نیست.
– دوم اینکه با یک بررسی ساده می‌توان دریافت که در تمامی حوزه‌های اقتصادی، شرکت‌های مادر و هلدینگ ‌ها که دارای شرکت‌های زیر مجموعه هستند، برای اعمال حاکمیت شرکتی و در راستای بهره‌وری بهتر از مدیران تمام‌وقت خود به عنوان اعضای غیرموظف هیئت مدیره در شرکت‌های زیر مجموعه استفاده می‌کنند. بنابراین انتصاب مدیران شرکت‌های مادر به عنوان اعضای غیرموظف شرکت های زیرمجموعه، یک روال معمول در حوزه های اقتصادی و صنعتی است؛ حال اینکه سایت نود اقتصادی، موضوع را به شکلی منتشر کرده که انگار تخلفی را کشف کرده و فضایی را برای هتک آبرو و حیثیت این مدیران باسابقه در فضای مجازی فراهم کرده، جای تاسف دارد.
– سوم اینکه با بررسی وضعیت فعلی و رابطه بین برخی از این شرکت‌ها مشخص می‌شود جدول منتشر شده پشتوانه تحقیقی ندارد، به عنوان مثال صرف نظر از تغییر برخی افراد ذکر شده، شرکت‌هایی مانند فرایند طرح رایان و سایان توسعه سرمایه گذار از شرکت‌های زیر مجموعه لیزینگ رایان سایپا، شرکت‌های غیر فعالی هستند که مدیران آن از کارکنان و مدیران شرکت اصلی لیزینگ بوده یا هستند و هیچ گونه منافع و حقوق مجزا و مازادی بابت این موضوع دریافت نمی‌کنند. 
– نکته پایانی اینکه اخیراً رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در تذکری به مجلس شورای اسلامی تاکید فرموده اند که اسامی افراد و مدیران، پیش از اثبات تخلف در دادگاه، اعلام و رسانه‌ای نشود، حال سوال اینجاست که رسانه‌ی ارزشی نظیر «نود اقتصادی»، چگونه بر پایه تحلیلی بی‌اساس، فهرستی از مدیران صنعتی کشور را بدون آنکه طبق قانون خطایی کنند در شکل و شمایلی منتشر کرده که انگار تخلفی از آنها سر زده است؟
        در پایان امیدواریم آن مجموعه و سایر رسانه‌های معتبر کشور در انتشار اخبار و مطالب دقت نظر بیشتری داشته و بدون بررسی دقیق و یا حداقل پیش از کسب پاسخ از مجموعه مورد نظر، اقدام به انتشار اینگونه مطالب نکنند.

http://tejaratava.ir/?p=37266

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.