• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

طرح های توسعه فولاد بدون ایجاد توازن، اقتصادی نیستند

  • کد خبر : 56170
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
طرح های توسعه فولاد بدون ایجاد توازن، اقتصادی نیستند

طرح های توسعه فولاد نیازمند ایجاد توازن همزمان توسط سایر دستگاه های اجرایی کشور برای تامین راه ،‌ آب ،‌برق ،‌گاز و نیروی انسانی است در غیر اینصورت از منطق اقتصادی خارج می شوند.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران(ایمیدرو)،‌ رییس هیات عامل این سازمان با تاکید بر مطلب فوق اظهار داشت:‌ برای استقرار کارخانه های جدید فولادی ضروری است با انجام مطالعات فنی و اقتصادی دقیق، امور زیربنایی و سایر عوامل تاثیرگذار نیز مورد توجه قرار گیرد.

مهدی کرباسیان با اشاره به مطالعات انجام شده تحت عنوان «بازنگری در طرح جامع فولاد» گفت:‌ دسترسی به آب یکی از عوامل تاثیرگذار در تولید فولاد خام به شمار می آید از همین رو سرمایه گذاران باید این نکته را در مطالعات فنی و اقتصادی به عنوان یکی از اولویت های خود در نظر گیرند.

طرح های توسعه فولاد نیازمند ایجاد توازن همزمان توسط سایر دستگاه های اجرایی کشور برای تامین راه ،‌ آب ،‌برق ،‌گاز و نیروی انسانی است در غیر اینصورت از منطق اقتصادی خارج می شوند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران(ایمیدرو)،‌ رییس هیات عامل این سازمان با تاکید بر مطلب فوق اظهار داشت:‌ برای استقرار کارخانه های جدید فولادی ضروری است با انجام مطالعات فنی و اقتصادی دقیق، امور زیربنایی و سایر عوامل تاثیرگذار نیز مورد توجه قرار گیرد. مهدی کرباسیان با اشاره به مطالعات انجام شده تحت عنوان «بازنگری در طرح جامع فولاد» گفت:‌ دسترسی به آب یکی از عوامل تاثیرگذار در تولید فولاد خام به شمار می آید از همین رو سرمایه گذاران باید این نکته را در مطالعات فنی و اقتصادی به عنوان یکی از اولویت های خود در نظر گیرند. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به چالش کمبود آب در کشور اشاره و تصریح کرد: توجه به این موضوع سبب می شود لطمه ای به سایر پتانسیل های توسعه ای منطقه از جمله کشاورزی و … وارد نشود.

کرباسیان همچنین تامین مواد اولیه برای طرح های فولادی را یکی دیگر از پیش نیازهای توسعه این بخش دانست و گفت: در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام ظرفیت سازی خواهد شد و برای تحقق چنین رقمی باید بیش از ۷۵ میلیون تن کنسانتره و گندله در اختیار داشته باشیم. وی با یادآوری این که ارزان ترین مسیر حمل و نقل در دنیا مربوط به دریا است ادامه داد: آن دسته از پروژه هایی که در مجاورت آب های آزاد قرار دارند و مواد اولیه داخلی را کافی نمی دانند می توانند نیاز خود را از خارج کشور تامین کنند و بدین ترتیب دچار هزینه های مضاعف در بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی و … نخواهند شد.

رییس هیات عامل ایمیدرو توسعه خطوط زمینی و ریلی ،‌تامین برق و گاز برای کارخانه های فولاد را از دیگر چالش های توسعه این صنعت ذکر کرد و اظهار داشت:‌ چنانچه دستگاه های دیگر اجرایی زمینه توسعه امور زیربنایی را فراهم نکنند مشکلات متعددی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیر وی ،‌ قرار گرفتن طرح های جدید فولاد در مناطق اقتصادی تر چالش کمبود انرژی در این بخش را برطرف می کند. کرباسیان به پر شدن ظرفیت حمل و نقل ریلی برای صنعت فولاد در شرایط حاضر اشاره کرد و افزود:‌ آمارها نشان می دهد برای تولید هر تن فولاد خام نیازمند جابه جایی ۴ تن مواد اولیه و دیگر ملزومات هستیم و این امر به روشنی بر توسعه شبکه ریلی و راه ها تاکید می کند. وی در عین حال تامین نیروی انسانی ماهر برای صنعت فولاد را به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه خواند و اظهار داشت: رشد این صنعت بدون حضور نیروی انسانی کافی و متخصص با مشکل مواجه خواهد شد و از هم اکنون باید با توجه به پراکندگی طرح های فولاد اقدامات موثر را آغاز کرد.

به اعتقاد وی ،‌ بدنه اصلی کارشناسان باید از محیط های بومی انتخاب شوند تا ذغدغه برگشت به شهر اصلی خود را نداشته باشند. ریس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به برنامه آزادسازی حامل های انرژی و مواد اولیه از جمله سنگ آهن اشاره و خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه یکی از عوامل اصلی در تعیین هزینه تولید مربوط به موقعیت جغرافیایی منطقه است، باید پروژه در محلی اجرا شود که نرخ مواد اولیه ، سوخت و حمل و نقل ، تاثیر حداقلی بر هزینه های تولید داشته باشد. وی تاکید کرد:‌ باید مرحله دوم منطقی کردن قیمت ها به صورت گام به گام انجام گیرد تا شرکت های فولادی نیز بتوانند با افزایش نرخ بهره وری در عوامل تولید، قیمت ها را کنترل کنند.

http://tejaratava.ir/?p=56170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.