• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5
توسط انجمن مدیریت کیفیت ایران در نشست خبری 15 آذر1400 رونمایی شد؛

طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو رو

  • کد خبر : 40223
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو رو
صنعت خودرو سازی ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند از جمله افزایش قیمت ارز، کاهش قدرت خرید مردم، فشار تحریم ها ، خارج شدن شرکای خارجی از قراردادها و بروز مشکلات تامین قطعات، کاهش تولید ، مکانیسم قیمت گذاری ناهمگون، و در راس آن ها نارضایتی عمومی از کیفیت، قیمت خودرو، بد قولی و ضعف خدمات پس از فروش قرار دارد تا جایی که به گفته مقامات قضایی کشور، همواره هزاران شکایت از خودرو سازان در دادگاه های کشور مطرح است.

به گزارش تجارت آوا، از طرفی صنعت خودروسازی  سهم مهمی از اقتصاد کشور را از حیث تولید ارزش افزوده و ایجاد اشتغال دارا است. سابقه صنعت خودرو و  زنجیره تولید ارزش آن ، به ویژه در بخش صنایع کوچک و متوسط در زمینه قطعه سازی جایگاه استراتژیکی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

اما مسئله اصلی در این صنعت که قبل و بعد از بروز تمامی مشکلات فوق الذکر نیز همواره وجود داشته است کیفیت خودروها است که مکررا از سوی مقامات مسئول، نهادهای نظارتی ، مجامع دانشگاهی ، تشکل ها ، رسانه ها و عامه مردم مورد نقد شدید قرار گرفته است. موضوع  بی کیفیتی خودرو ها علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی و حقوقی، صنعت خودورسازی ایران را با وجود قدمت پنجاه ساله خود در محدوده مرزهای کشورمان زمین گیر کرده است به نحوی که فروش خودرو ایرانی بدون مساعدت دولت و ایجاد محدودیت در واردات، حتی در مقدور داخل کشور هم به نظر نمی رسد..

بررسی دلایل ناکارآمدی و بهره وری نامناسب این صنعت نیازمند بررسی ابعاد مختلف مشکلات و سیاست های صنعتی و اقتصادی حاکم بر این صنعت است که در مرکز آن ها نبود راهبرد توسعه و ارتقاء کیفیت صنعت خودرو سازی بخصوص صنعت قطعه سازی قراردارد. مشکلات کیفیت محصولات نهایی این صنعت در زنجیره تولید محصول، وابستگی مستقیم به کیفیت قطعات دارد. و بخش وسیعی از آن حاصل نبود یک برنامه راهبردی و نظام مدیریت کیفیت کارا در صنعت قطعه سازی خودرو کشور است. مسئله ای که بسیار قبل از بروز مشکلات فوق الذکر وجود داشته و تمامی بحران های پیش آمده به آن را دامن زده است. لذا برای رفع ریشه ای مشکلات این صنعت  باید کار بهبود را از صنعت قطعه سازی کشور آغاز  کرد. لازم به ذکر است که گزارش برنامه راهبردی ارتقاء کیفیت صنعت خودروسازی سال ۲۰۲۰ آمریکا نیز بر همین موضوع تکیه دارد.

متاسفانه، وضعیت کنونی صنعت قطعه سازی خودرو کشور ، حاکی از رفتار تهاجمی و فشارهای مالی تولید کنندگان خودرو و نهادهای نظارتی و بازرسی بر قطعه سازان است که عملا این بنگاه ها را به سمت رفتار تقابلی برای ادامه حیات خود و بی تفاوتی و انفعال در توسعه کیفیت پیش برده است. در نتیجه، اغلب این بنگاه ها هیچ انگیزه ای برای رشد و بهبود کیفیت، اصلاح سیستم مدیریت کیفیت محصول یا حتی توسعه کسب و کار خود ندارند. دغدغه آن ها فقط اجرا و رعایت الزامات (آن هم در حد اقل آن)  و حفظ وضعیت موجود و ادامه حیات است.

از آنجایی که معتقدیم متخصصان مرتبط جهت شناسایی راه حل هایی برای  رفع یا مدیریت  مشکلات تحریم، نوسانات قیمت ارز. گرانی و … مشغول فعالیت هستند، انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز با توجه به تجربیات گسترده  در ۲۵ سال گذشته  در حوزه خودروسازی و عطف به درخواست تشکل های تخصصی حوزه قطعات و خودروسازی، و لزوم تاکید بر ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی ، پروژه ی  ارتقاء سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودروسازی متمرکز بر شرکت های قطعه ساز را با هدف بهبود زیر ساخت های موثر بر کیفیت مبتنی بر برنامه راهبردی توسعه و ارتقائ کیفیت صنعت قطعه سازی خودرو در دستور کار قرار داد و با انجام تحقیقات گسترده در سطوح ملی و بین‌المللی و تجربیات عمیق خود در زمینه توسعه مدیریت کیفیت و استانداردسازی، «مدل راهبردی و برنامه های اساسی توسعه و ارتقاء کیفیت صنعت قطعه سازی خودرو» را طراحی نموده است و آمادگی دارد در اسرع وقت این برنامه ها را با همکاری مسئولین و ذینفعان صنعت خودروسازی ایران اجرائی نماید.

انجمن مدیریت کیفیت ایران در ادامه ۲۵ سال تجربه موفق در حوزه های آموزش و پژوهش و اقدامات اجرایی که منجر به تصویب قانون توسعه و ارتقاء نظام استاندارد و مدیریت کشور و تدوین راهبرد ملی کیفیت و بسیاری دیگر شد، اهداف آتی خود را مترکز بر اجرای راهبرد ملی و توسعه و ارتقاء سطح مدیریت کیفیت در حوزه های با اهمیت صنعت و خدمات نموده است و برای شروع تحول در صنعت خودروسازی کشور را  هدف قرارداده و در اولین قدم طرح توسعه و ارتقاء سطح مدیریت کیفیت زنجیره این صنعت را تدوین و آماده اجرا نموده است. 

 در تدوین « طرح تحول کیفیت زنجیره تامین خودروسازی»، انجمن با نگاهی متفاوت از رویکرد جاری، بهبود کیفیت زنجیره تامین صنعت خودرو را با تمرکز بر توسعه سیستم مدیریت کبفیت شرکت های قطعه ساز هدف قرار داده است.

انجمن مدیریت کیفیت ایران بعنوان یک تشکل  غیرانتفاعی مستقل، با نگاهی کل نگر، راهبردی و همه جانبه، وضعیت صنعت خودرو سازی و زنجیره تامین آن را از منظر «مدیریت کیفیت» مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.مسلم است که اجرای چنین برنامه گسترده و راهبردی بدون حمایت متولیان و مسئولین صنعت خودروسازی و پشتیبانی و حمایت شرکت های خودرو ساز از یکطرف و تعهد و تلاش جدی شرکت های قطعه ساز برای توسعه و ارتقاء مدیریت کیفیت سازمان های خود امکان پذیر نخواهد بود. به موازات تحقق این امر، انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز می تواند با ساماندهی، آموزش و تجهیز نزدیک به یک هزار نفر کارشناس متخصص امور کیفیت شامل مشاوران سیستم های کیفیت و اساتید و مدرسان مدیریت کیفیت، ارزیابان و مهندسین کیفیت، در اجرایی کردن برنامه ها و استراتژی های توسعه و ارتقاء سطح بلوغ مدیریت کیفیت تا حصول اثربخشی و دستیابی به اهداف تعیین شده، پشتیبان و همراه سازمان ها ی متولی و مسئول باشد.

انجمن مدیریت کیفیت ایران با توجه به سوابق و تجربیات خود در حوزه خودروسازی،  بر تحول در صنعت خودروسازی و توسعه کیفیت در زنجیره تامین آن  تمرکز کرده است و برای کمک به سیاست گذاری  در سطح کلان کشور برای توسعه  کیفیت صنعت خودرو  و هدایت آن در یک مسیر منطقی ، اقدام به تهیه طرح تحول صنعت خودروسازی نموده و به عنوان اولین گام  اقدام به تدوین طرح ارتقاء کیفیت زنجیره تامین و ارتقای مدیریت کیفیت قطعه  سازان نموده است. ما مطمئن هستنیم، در صورت اجرا شدن این طرح، ضمن توسعه و ارتقای همه جانبه صنعت قطعه سازی ، ابزاری مهم و پشتیبان برای توسعه کیفیت صنعت خودرو سازی نیز خواهد بود.

ضرورت  ایجاد هویت مستقل برای  صنعت قطعه سازی

برای ارتقاء صنعت خودرو، پیشنهاد میکنم، در گام نخست، صنعت قطعه  سازی به عنوان یک صنعت مستقل شناخته شود و وزارت صمت که هم اکنون به نوعی مالک  و سیاست گذار خودروسازی ها به شمار می رود، باید صنعت قطعه را جدا از صنعت خودرو بداند و برای آن هویت و شخصیتی  مستقل تعریف کند. تا زمانی که صنعت قطعه سازی هویت مستقل و مشخصی نداشته باشد، دنباله رو صنعت خودرو و وابسته به آن خواهد بود.  شرکت های خودروسازی هم که از نظر مدیریت کیفیت، دارای هویت مشخصی نیستند و در اجرای تعهدات  کمیتی تولید نیز تحت فشار قرار دارند ، الزاما باید متمرکز بر حل مشکلات  عدیده خودشان  باشند و نمیتوانند بدون حمایت  جدی و سیاست گذاری از بالا،  برنامه ریزی عمیق برای توسعه یکپارچه صنعت خودرو و قطعه سازی بوده وتوسعه کیفیت اثربخشی زیادی  داشته باشند.  لذا با در نظر گرفتن  ارزش اقتصادی و ظرفیت بالای اشتغال زایی، تمرکز بر قطعه سازی بر تمرکز بر خودروسازی اولویت دارد. قطعه سازی ایران دارای ظرفیت هایی است که می توان با برنامه ریزی برای توسعه مدیریت کیفیت در سطح استاندارد های سازندگان بزرگ خارجی، برای آن هویت قابل قبول مستقلی ایجاد کرد. در این صورت علاوه بر توسعه صنعت خودرو ملی ، شاهد استقبال خودرو سازان بزرگ خارجی برای سرمایه گذاری و حضور در صنعت اتومبیل سازی ایران نیز خواهیم بود. 

رویکرد انجمن مدیریت کیفیت برای ارتقاء کیفیت صنعت خودرو

انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز با نمونه برداری از این مدل و با تکیه بر تجربیاتی که در طول مدت ۲۵ سال گذشته کسب کرده، اقدام به تهیه طرح تحول صنعت خودرو نموده است که  در مرحله اول زنجیره تامین را پوشش میدهد.  یکی از زمنیه های کسب تجربه در انجمن، طراحی مدل و انجام فرایند  ارزیابی  16 دوره جایزه ملی کیفیت است که نتایج بسیارمثبتی را به همراه داشتنه است. برای ارزیابی شدن در فرایند جایزه ملی کیفیت که از جنبه مدیریت کیفیت بسیار پیشرفته است ، سازمان ها باید برای توسعه و ارتقای کیفیت کار زیادی انجام دهند تا به مراتب بالا و دریافت تندیس برسند. شرکت های تولیدکننده قطعه و حتی خودروسازهایی  را داشته ایم که از مرحله اهتمام به کیفیت  آغاز کردند و پس از ۴ یا ۵ دوره شرکت در فرایند ارزیابی، به سطوح بالای اشتهار به کیفیت رسیده اند و برخی موفق به کسب تندیس نیز شدند.

استفاده از تمامی ظرفیت ها برای توسعه کیفی صنعت خودرو

تمام تلاش ما اینست که فضایی در انجمن مدیریت کیفیت ایجاد شود تا از دانشی که در صنعت خودرو و قطعه سازی وجود دارد برای توسعه کیفیت  استفاده شود. یکی از معضلات صنعت خودرو سازی ما عدم رابطه همکاری  خودروسازان  در حوزه های منافع مشترک است . همه شرکت های خودروسازی  در زنجیره تامین خود و استفاده قطعه فضای مشترکی دارند. هدف نهایی ما جمع کردن بازیگران اصلی صنعت خودرو در کنار هم و تجمیع نیروهای موجود در آنها است.  خوشبختانه در جریان ارزیابی ها ما تا حدودی توانستیم به این هدف برسیم و از بین نیروها  موجود در خودرو سازی و صنایع دیگر، حدود ۵۰۰ ارزیاب متخصص در ارزیابی، و به همین تعداد نیز کارشناس  مشاوردر مدیریت کیفیت تربیت کنیم. همچنین هم اکنون زیرساخت هایی برای اجرای طرح ایجاد کرده ایم و بانکی از مشاوران و مهندسان و مدیران کیفیت داریم که گستره ای از تخصص ها را در زمینه های مختلف، از جمله خودرو دارا هستند. همچنین، در حال طراحی مدل ارزیابی موفقیت پایدار با استفاده از بالاترین روش ها و استانداردهای تخصصی  مدیریت کیفیت  هستیم. برای صنعت  خودرو و به ویژه صنعت قطعه سازی نیز مدل خاصی  در حال طراحی است که مراحل نهایی را طی میکند.

ضرورت حمایت همه جانبه مسئولین و عزم  خودروسازان برای ارتقاء کیفیت قطعه سازی

اما نکته مهم این است که با تمام زیر ساخت هایی که با استفاده از ظرفیت های بالای اعضای حقوقی و حقیقی  انجمن  به وجود آممده، قطعا انجمن مدیریت کیفیت به تنهایی نمی تواند از عهده چنین کار بزرگی برآید. لذا اجرای موفق این امر، نیازمند ایجاد تعامل و تفکر مشترک و هم راستا، با استفاده از تمامی امکاناتی است که در این صنعت به صورت بالقوه وجود دارد و باید به یک حرکت یکپارچه با محور متولیان صنعت خودرو کشوربیانجامد.  برای این منظور لازم است،  در وحله اول،  وزارت صمت  به عنوان متولی صنعت خودروسازی و مالک اصلی شرکت های عمده خودروسازی  در کشو،ر در انجام این امر مهم همراه شود و با هدایت خودروسازان عمده  وحمایت  های همه جانبه ، تمام امکانات  مورد نیاز را در مسیر انجام این طرح قرار دهد.  روشن است که  مشارکت انجمن های مرتبط به خودروسازی نیز برای ایجاد هماهنگی و عزم لازم در بین قطعه سازان و موفقیت  این طرح و  ارتقاء کیفیت رنجیره تامین، جایگاه ویژه ای را دارند.

فرزین انتصاریان  رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران

http://tejaratava.ir/?p=40223

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.