• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5
در آستانه برگزاری دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری عنوان شد؛

ضرورت توجه به زنجیره کامل معدنکاری در کشور

  • کد خبر : 54405
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
ضرورت توجه به زنجیره کامل معدنکاری در کشور
مهندس محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران گفت: امروز ضرورت توجه به زنجیره کامل معدنکاری و توجه ویژه به این موضوع وجود دارد، صنعت معادن شن و ماسه به عنوان پیشران صنعت ساختمان شناخته می شود و می تواند ۱۰۰ نوع شغل مرتبط را راه اندازی نماید، این صنعت می‌تواند برای چرخه اقتصادی کشور بسیار مهم باشد.

به گزارش خبرنگار تجارت آوا – نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه صنعت و معدنکاری ایران روز شنبه ۷ خرداد با حضور آقایان: مهندس محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، مهندس محمد نبی یوسفیان رییس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن، مهندس سعید منصوری رئیس انجمن شن و ماسه برگزار شد.

مهندس بهرامن در این نشست گفت: یکی از رسالت های خانه معدن معرفی صنعت معدنکاری است تا بگوییم این صنعت، صنعت خاصی می باشد و افزود در کشور ۶۰۰۰ معدن فعال داشته که ۲۲۰۰ مورد آن معادن شن و ماسه هستند.
رئیس خانه معدن ایران افزود: معادن شن و ماسه و تولید آن از اهمیت زیادی در کشورها برخوردار است یعنی نشان دهنده این است که چه میزان بتن ریزی در کشور صورت می پذیرد. متاسفانه تا امروز این موضوع جدی گرفته نشده ولی برای آینده باید سیاست‌گذاری‌های مناسبی داشته باشیم.
بهرامن اضافه کرد: بخش صنعت نقش اساسی در معدنکاری دارد و ما اعتقاد داریم چنانچه صنعت توسعه پیدا کند معدنکاری را به پیش خواهد برد اگر صنعت توسعه داشته باشد می توان این زنجیر را کامل کنیم.
وی در خصوص ماشین آلات مورد نیاز افزود: ما نیاز های خود را به تولیدکنندگان منتقل کردیم و همین موضوع باعث شد تولیدکنندگان نیازهای ما را با تلاش فراوان برطرف کنند، حتی ماشین آلات تولیدی را به دیگران هم ارائه دادند.
در حال حاضر ۱۵ کراشر ساز داریم که عمدتاً در منطقه کرج و شهریار هستند، برخی از آنها توانستند این ماشین آلات را بومی‌سازی کنند و خوشبختانه برای ساخت اینگونه ماشین آلات مواد اولیه همچون آهن و فولاد تولید داخل در دسترس است. حتی تولیدکنندگان توانستند ماشین آلات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.

محمدنبی یوسفیان رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن نیز در این نشست گفت: مصوبه ای برای واردات ماشین آلات معدنی نو و دست دوم گرفته ایم. البته ماشین آلات رده پایین و خرد را از تولید داخل تامین می کنیم.
محمدنبی یوسفیان اظهار کرد: دیپلماسی معدنی در وزارت صمت در حال رواج است که امیدواریم این روند ادامه یابد.
وی افزود: همچنین در بخش ماشین آلات نیز مصوبه‌ای برای واردات ماشین آلات معدنی نو و دست دوم گرفته ایم و واردات در این بخش انجام خواهد شد. البته ماشین آلات رده پایین و خرد را از تولید داخل تأمین می‌کنیم.
رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن با اشاره به صادرات شن و ماسه و مصالح ساختمانی، گفت: تاکنون موفق به صادرات مصالح ساختمانی نشده ایم زیرا هر کشوری حداقل‌هایی را برای تولید داخل دارد. در بخش مربوط به سیمان نیز صادرات سیمان خاصی نداریم زیرا اغلب کشورها تعرفه‌های سنگین گذاشته اند اما صادرات کلینکر انجام می‌شود. نکته این است که کارخانه‌های سیمان نزدیک به دریا صادرات بهتری می‌توانند انجام دهند.
وی با بیان اینکه شن و ماسه ایران کیفیت بسیار مطلوبی دارد، افزود: در بخش تولید شن و ماسه کارهای مهندسی خاصی نداشتیم و فعالیت در این بخش بیشتر سنتی بود منتهی از ۲۰ سال پیش که تقاضا برای خرید شن و ماسه باکیفیت افزایش یافت، تولید محصول با کیفیت بهتر در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون کشور از نظر شن و ماسه غنی است.

یوسفیان در مورد میزان تولید هم گفت: با توجه به تولید و مصرف سیمان در کشور میزان مصرف سنگدانه ها بین ۵۰۰ تا ۱/۵ میلیارد تن درسال تخمین زده می شود که بخش اعظم این تولیدات در اختیار وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران برون شهری و بین شهری است.

وی اظهار کرد: از حدود ۶ هزار معدن فعال در کشور، ۲۲۰۰ معدن مربوط به شن و ماسه است.

در ادامه این نشست مهندس سعید منصوری رئیس انجمن شن و ماسه گفت: در مورد آب مصرفی باید تاکید کنم در گذشته در معادن آب زیادی برای شستشو مصرف می شد اما در این مورد در معادن خیلی کار شده است و در حال حاضر با بازیافت آب مصرف آن به یک دهم کاهش یافته است و حتی از دستگاه های جدید استفاده میشود که خشک کن و گردش آب دارند که همه این دستگاه در کشور بومی‌سازی شده و توسط تولیدکنندگان کشور ساخته می شوند.

وی همچنین در مورد تعداد معادن اطراف تهران و قوانین برداشت گفت: اطراف تهران حوالی شهریار حدود ۱۰۰ واحد معدنی داریم در گذشته عمق برداشت ۲۵ متر بود، اما خوشبختانه با تغییرات قوانین امروز عمق ۵۰ متر رسیده است.
وی تاکید کرد: استان تهران به لحاظ موقعیت و موضوع زلزله بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است و باید از معادن که نیاز اصلی ساخت و ساز و استحکام سازی بناها است حمایت شود.

گفتنی است، دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران ۹ تا ۱۱ خرداد ماه در محل هتل بین المللی المپیک تهران برگزار می‌شود.

http://tejaratava.ir/?p=54405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.