• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

صادرات حوزه مس ۵ برابر می‌شود

  • کد خبر : 72102
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
صادرات حوزه مس ۵ برابر می‌شود

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: به‌منظور جبران عقب ماندگی‌ها در حوزه مس، ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام و موجب می‌شود که صادرات در این حوزه از حدود ۱.۷ میلیارد کنونی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار در پنج سال آینده افزایش یابد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیدرضا فاطمی امین» افزود: تولید کاتد مس هم اکنون نزدیک به۲۸۰ هزار تن است که بنا داریم این میزان را به بالای یک میلیون تن برسانیم.

وی گفت: برای رسیدن به این هدف هم برنامه افزایش ۷۵۰ هزار تنی تولید از تابستان امسال آغاز شده که ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و تا سال ۱۴۰۶ به‌تدریج به بهره برداری می‌رسد.

وزیر صمت اضافه کرد: یکی از عوامل عقب ماندگی حوزه معدن، بحث اکتشاف است که با وجود ذخایر بسیار زیاد در کشور، اما اکتشاف به اندازه کافی انجام نشده است.

وی بیان‌داشت: در این زمینه از مهر ۱۴۰۰ اکتشافات جدید از استان خراسان جنوبی آغاز شد و دربقیه استان‌ها نیز در حال انجام است.

وزیر صمت اظهار داشت: عقب افتادگی دیگر در این حوزه درباره ماشین آلات است که با رشد تولید داخل و تجهیز معادن در حال جبران آن هستیم.

وی ادامه‌داد: یکی دیگر از عقب افتادگی‌ها در حوزه معدن این است که به اولویت‌های معدنی توجه کمتری شده است که یکی از این اولویت‌ها موضوع مس، معادن و ذخایر آن است.

فاطمی‌امین افزود: ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان، بیش از ۶ درصد ذخایر مس دنیا را داراست؛ یعنی ۶ برابر جمعیت خودمان مس داریم و با اکتشافاتی که تا حالا انجام شده رتبه پنجم در دنیا را کسب کرده‌ایم که با تداوم کار اکتشاف، این رتبه نیز بهبود خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مس از جمله مواد معدنی است که در سال‌های آینده تقاضای آن بیشتر می‌شود، ادامه‌داد: برای تولید هر تن محصول در صنعت مس، حدود سه هزار دلار هزینه می‌شود، در حالیکه ارزش آن در بازار بیش از هشت هزار دلار است و این قیمت هم به دلیل افزایش تقاضا می‌تواند به بیش از ۱۰ هزار دلار افزایش یابد.

وزیر صمت اضافه‌کرد: در این حوزه هم اکنون نزدیک به ۲۸ هزار نفر اشتغال دارند که با برنامه توسعه آن به بیش از ۸۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به طرح توسعه صنایع مس در کشور، افزود: معاون اول رئیس جمهوری نیز پیشنهاد داد که این طرح با قوت ادامه پیدا کند و یکی از تاکیدات هم این بود که مردم را در اجرا و سرمایه گذاری آن سهیم کنیم که این سیاست بسیار درست و اقدام موثری به لحاظ توزیع درآمد و توزیع ثروت در بین مردم است.

http://tejaratava.ir/?p=72102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.