• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3
عضو هیئت رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق خبر داد؛

صادرات انرژی به عراق رشد داشته است

  • کد خبر : 10068
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
صادرات انرژی به عراق رشد داشته است
عضو هیئت رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در خصوص بدهی خرید برق عراق گفت: بدهی برق عراق در حال تسویه شدن است.

سید حمید حسینی در حاشیه اولین سمینار آنلاین صنعت ساختمان عراق افزود : بخشی از بدهی برقی عراق به شکل تهاتر در حال انجام است و ایران بابت بدهی خود از عراق گندم و سویا خریداری کرده و تا چند روز آینده این محموله وارد خاک ایران خواهد شد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به این سوال که صادرات برق به عراق به چه شکل است؟ گفت: صادرات برق به عراق همچنان ادامه دارد و حدود ۶ تا ۸ سنت خریداری می شود.

‎وی در پاسخ  سوال دیگر که برخی معتقدند اگر گاز را به عراق صادر کنیم آن وقت عراقی ها خودشان دست به کار می شوند و نیروگاه حرارتی راه اندازی می کنند و دیگر به برق صادراتی ما نیاز نخواهند داشت و به عبارتی خام فروشی انجام داده ایم؟ گفت: کل گازی که ایران به عراق صادر می کند  ۴هزار نیروگاه های برق عراق را تامین می کند و این طور نیست که گازی که ما به عراق می فروشیم نیاز نیروگاهای برق عراق را تامین کند، از سوی دیگر قرار داد گازی ایران با عراق ۶ ساله است و ۳ سال دیگر این قرار داد پابرجاست و اگر بعد از ۳ سال دولت عراق نتواند از اقلیم کردستان گاز خریداری کند یا اینکه از تکنولوژی استخراج از میادین گازی خود بهره مند شود مجددا قرارداد خرید گاز را با ایران تمدید خواهد کرد، ناگفته نباشد ما باید دو بازار برق و گاز در عراق را داشته باشیم، نمی توان بگویم گاز را نفروشیم و تنها در بازار برق ورود پیدا کنیم.

حسینی افزود: در حال حاضر بیشتر از یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق زیر ساخت صادراتی به عراق وجود ندارد، اما حدود ۵۰ تا ۵۲ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادرات صورت می گیرد که قیمت مناسبی به فروش می رسانیم و رقم قابل توجه در صادرات بین ایران عراق صادرات انرژی است. ‎عضو هیئت رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد: در سال جاری صادرات کالای غیر نفتی به عراق کاهش داشته است.

http://tejaratava.ir/?p=10068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.