• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6

شکل گیری ۲۵هزار کانون همیاری اجتماعی در نهاد مردمی رسالت

  • کد خبر : 47507
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
شکل گیری ۲۵هزار کانون همیاری اجتماعی در نهاد مردمی رسالت
راهبرنهاد مردمی رسالت از شکل گیری 25هزار کانون همیاری اجتماعی در این نهاد خبر داد.

به گزارش تجارت آوا، محمدحسین حسین زاده با تاکید بر اینکه کانون های همیاری اجتماعی از جنس کانون های مردمی است، گفت: این تعداد کانون در سراسر کشور پنج میلیون عضو دارند و میانگین هر کانون حدود ۲۰۰نفر عضو است.

وی نهادمردمی رسالت را تشکلی مردم نهاد معرفی کرد وافزود:  این نهاد با شش سازمان رهیاری انجمن حامیان فرهنگ قرض‎الحسنه و کارآفرینی اجتماعی، بانک قرض الحسنه رسالت، گروه توسعه کارآفرینی ثمین، شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت، شرکت فرداپ (پلتفرم فروش محصولات کاروکسب های خرد و خانگی) به توسعه فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی کمک می‌کند.

وی به شکل گیری نهاد مردمی رسالت اشاره کرد و گفت:  داشتن سبک بهتر کارو زندگی و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن صرفا بُعد مالی میسر نیست بلکه برای دستیابی به این مُهم  نیازمند ابعاد فرهنگی، اجتماعی، تکنیکی وفنی همچنین راهبری کسب وکارها و بُعد مالی هستیم. با در نظر گرفتین این ملاحظات گام به گام جلو رفتیم و در سال ۱۴۰۰نهاد مردمی رسالت را نام گذاری کردیم.

حسین زاده به نقش سازمان های رهیاری اشاره کرد و افزود: انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی یک سَمن است که بُعد اجتماعی نهاد را عهده دار است و فعالیت آن توسعه فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی است. همچنین دبیرخانه نهاد مردمی رسالت نیز برعهده این انجمن است.

راهبرنهاد مردمی رسالت، تامین مالی شرعی، آسان و ارزان  را مربوط به سازمان رهیاری بانک قرض الحسنه رسالت دانست و افزود: شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت نیز به عنوان یکی دیگر از این سازمان ها ابعاد مختلفی دارد که سامانه اعتبارسنجی مرآت که نهاد به کار گرفته، یکی از ابعاد آن است. ارتقای سواد مالی از دیگر فعالیت های این سازمان رهیاری است.

حسین زاده به نقش  شرکت دانش بنیان فرداپ و دانشگاه  توسعه اجتماعی رسالت اشاره کرد وگفت: فرداپ طراحی و پیاده سازی سامانه های مورد نیاز این نهاد را رهیاری می کند و این دانشگاه نیز به عنوان یک موسسه آموزشی درون سازمانی متولی فرهنگ سازی و مدیریت دانش در مجموعه است.

وی همچنین اظهارداشت: سازمان رهیاری گروه توسعه کارآفرینی ثمین کسب و کارهای خرد و خانگی و راهبری این کسب و کارها را از تعریف و طراحی محصول، تامین مواد اولیه، تولید و فروش و در بعضی مواقع خدمات پس از فروش را هم عهده دار است.

حسین زاده این ساختار و همکاری مشترک را یک الگوی ایرانی- اسلامی دانست که برگرفته  از الگوهای غربی نبوده و برای سبک بهتر کار و زندگی اعضا تعریف شده است. به گفته وی همیاری اجتماعی(تعاون)، اعتماد اجتماعی، قرض الحسنه( نظام مالی حاکم بر نهاد مردمی رسالت و الگوی توسعه اجتماعی رسالت) و کارآفرینی اجتماعی( توسعه کارو کسب های خرد و خانگی با اولویت شهرهای کوچک و روستاها) رویکردهای اصلی این الگو به شمار می روند.

حسین زاده افزود: تمرکزهر سازمان  بر روی تخصص خود، عدم وابستگی به دولت و تشکیلات دولتی،  عدم ارتزاق از بیت المال و شرعی، آسان و ارزان بودن  از جمله اصولی است که سازمان های رهیاری نهاد مردمی رسالت به آن پایبند هستند.

وی خودگران و خودکفا بودن این نهاد را از دیگر اصول سازمان های رهیاری برشمرد و گفت:

منظور،کمک بلاعوض نبوده  بلکه کارآفرینی اجتماعی است که اعضا با عزت نفس کار کنند و این یعنی سبک بهتر کار وزندگی.

راهبر نهاد مردمی رسالت یادآور شد: “کار پول می سازد، پول کار نمی سازد” ، “هرخانه یک کارخانه “، “هر عضو یک مربی” و “ارتقای سواد اینترنتی”  رویکرد اعضای کانون های همیاری اجتماعی به شمار می روند.

وی بااشاره به اینکه تا به امروز ۵۰هزار شغل خرد و خانگی در قالب الگوی توسعه اجتماعی رسالت شکل گرفته و توسعه یافته است، اظهارداشت:  از اواسط سال گذشته تا بحال ۷۰۰میلیارد تومان تبادل کالا و خدمات در بستر پلتفرم های موجود صورت گرفته وتا پایان امسال نیز ۱۰۰هزار راس دام سبک به فروش می رسد.

http://tejaratava.ir/?p=47507

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.