• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

شهریار شعر پارسی، افتخار بانک کشاورزی

  • کد خبر : 64340
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۱۳
شهریار شعر پارسی، افتخار بانک کشاورزی
شکر دارم که اگر خدمت بانکی کردم خدمت من همه در بانک کشاورزی بود

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد شهریار، شاعر شهیر و بلند آوازه ایرانی و از کارمندان خوشنام و مفاخر بانک کشاورزی است که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی نامیده شده است.

مشاهیر و مفاخر بسیاری در طول زندگانی خود عضو خانواده بزرگ بانک کشاورزی و مایه مباهات این بانک پرافتخار ، خدوم و خوشنام بوده اند که از این میان، استاد محمد حسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار، نگینی درخشان بر پیشانی شعر و ادب پارسی و گوهری تابناک در تاریخچه ی بانک کشاورزی است.

استاد محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ۱۲۸۵ – درگذشته ۱۳۶۷) متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی، آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. وی در سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی تهران استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد و تا زمان بازنشستگی در این بانک خدمت کرد. بیت معروف «شکر دارم که اگر خدمت بانکی کردم، خدمت من همه در بانک کشاورزی بود» از سروده های این شاعر خوش ذوق است.

دانشگاه تبریز ، شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکده ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا کرد. شهریار به تمامی هنرها، به ویژه شعر، موسیقی و خوشنویسی علاقه و تسلط داشت. مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است. بیان لطیف، ساده، روان و جذابیت کلام از ویژگی های شعر شهریار است.

این شاعر آزاده، در بامداد ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ درگذشت و با احترامی کم نظیر، بنابر وصیتش در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد که مدفن بسیاری از شاعران و هنرمندان آن دیار است.

خانواده بانک کشاورزی، روز شعر و ادب پارسی و یادمان ذوق سرشار و قلم پربار استاد شهریار را بسیار گرامی می دارد.

http://tejaratava.ir/?p=64340

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.