• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
3
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در برنامه تلویزیونی "چه سفرها کرده‌ایم"، اعلام کرد:

شرایط فعلی حوزه بیمه‌های اجتماعی، قابل قیاس با شرایط پیش از پیروزی انقلاب نیست

  • کد خبر : 76302
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹
شرایط فعلی حوزه بیمه‌های اجتماعی، قابل قیاس با شرایط پیش از پیروزی انقلاب نیست

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دهمین روز از دهه مبارک فجر با حضور در برنامه “چه سفرها کرده‌ایم” شبکه افق، با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بیمه‌های اجتماعی و تأمین‌اجتماعی و اشاره به پوشش ۷۰ درصدی بیمه‌های اجتماعی در کشور، فراگیرسازی بیمه اجتماعی در کشور و پوشش اقشار خارج از چتر بیمه‌ای را پنجره فرصت سازمان تأمین‌اجتماعی برای توقف روند نزولی ضریب پشتیبانی توصیف کرد و گفت: در دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به جمع بیمه‌شدگان اضافه شده‌اند و توسعه پوشش بیمه‌ای به همه اقشار جامعه،کماکان از اولویت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی خواهد بود.

دکتر میرهاشم موسوی با تبریک ایام‌الله دهه فجر و چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد احساس امنیت و آرامش در دوران اشتغال و بازنشستگی را هدف بیمه‌های اجتماعی توصیف کرد و گفت:

بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در اصل ۲۹ قانون اساسی موضوع تأمین‌اجتماعی آحاد جامعه مورد توجه قرار گرفت و شرایط فعلی در حوزه تأمین‌اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی، قابل قیاس با شرایط پیش از پیروزی انقلاب نیست و به تعبیری می توان گفت با پیروزی انقلاب اسلامی، یک تحول و انقلاب بزرگ در حوزه بیمه های اجتماعی و خدمات اجتماعی در کشور به وقوع پیوست و هر چند هنوز در تحقق آرمان عدالت اجتماعی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، اما دستاوردهای بسیار بزرگی داشته ایم که لازم است در گام دوم انقلاب، بیش از پیش بر تحقق آرمان عدالت اجتماعی تمرکز کنیم.
وی افزود: پیش از انقلاب با وجود اینکه سازمان تأمین اجتماعی، نرخ پشتیبانی بسیار مناسبی داشت و در سال ۵۶ و ۵۷ به ازای هر بازنشسته ۲۲ بیمه‌پرداز وجود داشت و شرایط منابع صندوق بسیار مطلوب بود، اما خدمات تأمین‌اجتماعی بسیار محدود بود به عنوان مثال تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی حداکثر ۲۰ مرکز بود که د رحال حاضر به بیش از ۴۰۰ مرکز شامل ۸۰ بیمارستان رسیده که برخی بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی از نظر تجهیزات و خدمات در کشور و در منطقه بی‌نظیر هستند.

توسعه امکانات و ظرفیت‌های درمان مستقیم

دکتر موسوی توسعه خدمات درمان مستقیم را به سبب رایگان بودن خدمات این مراکز و اقبال بیمه‌شدگان و بازنشستگان به این مراکز، از اولویت‌های این سازمان معرفی کرد و گفت: نرخ امید به زندگی که در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۵۷ سال بود، امروز به بیش از ۷۵  سال رسیده است و هرچند اشکالاتی در زمینه هزینه‌های درمان و توزیع عادلانه ظرفیت‌ها و امکانات وجود دارد، اما افزایش نرخ امید به زندگی دستاورد بسیار بزرگی است که نباید به سادگی از کنار این  دستاوردها گذشت. ما در در بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم در حال حاضر روزانه به حدود یک میلیون نفر خدمات سرپایی و به حدود ۱۳ هزار نفر خدمات بستری ارائه می‌دهیم و حدود ۵۰ هزار پزشک و مرکز پزشکی در سراسر کشور طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی هستند.
وی افزود: در نشست چند ماه پیش اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی -ایسا- که در مراکش برگزار شد ۴۲ طرح و اقدام سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان الگوی موفق انتخاب و معرفی شد. در این اجلاس برخی کشورها که جمعیتی ۶ تا ۷ میلیونی دارند، پوشش ۳۰ درصدی جمعیت را افتخاری برای خود می‌دانستند، در حالی که از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور ایران، به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر بالغ بر ۷۰ درصد تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی و صددرصد جمعیت تحت پوشش بیمه درمان هستند.

طرح‌های اقتصادی و اجتماعی باید پیوست تأمین‌اجتماعی داشته باشند

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری، گفت: این سیاست‌ها که در آغاز گام دوم انقلاب تدوین و ابلاغ شده، مسیر حرکت حوزه تأمین‌اجتماعی و سازمان تأمین‌اجتماعی را در سال‌های آتی و برنامه افزایش شتاب اقدامات و برنامه‌ها برای تحقق کامل آرمان عدالت اجتماعی را ترسیم کرده است.
وی افزود: از آنجا که طرح‌ها و برنامه‌هایی که در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی تدوین می‌شوند، معمولاً آثاری بر حوزه تأمین‌اجتماعی دارند، در این سیاست‌ها مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند که هر طرح و برنامه اقتصادی و اجتماعی باید حتماً پیوست تأمین‌اجتماعی داشته بشاد و نحوه جبران آثار احتمالی آن در این حوزه، پیش‌بینی و تدوین شود. همچنین در این سیاست‌ها بر پیشگیری از انباشت بدهی‌‌های دولت و اتخاذ تدابیر اجرایی و عملیاتی برای بازپرداخت مطالبات انباشته صندوق‌ها از دولت تأکید شده است.
دکتر موسوی در مورد دلایل ناترازی منابع و مصارف در تأمین‌اجتماعی گفت: ناترازی منابع و مصارف در صندوق‌های بازنشستگی متأثر از برخی عوامل و دلایل بیرونی و تحمیلی و نیز برخی علل درونی در این صندوق‌هاست. یک دسته از عوامل، عوامل تحمیلی و بیرونی هستند؛ شرایط امروز کشور از نظر مؤلفه های اجتماعی و اقتصادی نسبت به زمان تصویب قانون تأمین اجتماعی از نظر نرخ امید به زندگی، نرخ زاد و ولد، هرم سنی جمعیت و موارد دیگر، تغییراتی چشمگیر داشته اما اصلاحات متناظر با شرایط جدید در صندوق‌ها و در نظام بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور اتفاق نیفتاده است. در دنیا با کاهش ضریب پشتیبانی صندوق‌ها، سهم مشارکت و حمایت دولت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما در ایران این سهم از سال ۱۳۵۴ تاکنون ثابت مانده است. از دیگر عوامل تحمیلی که منجر به ناترازی منابع و مصارف شده، می‌توان به نرخ بازنشستگی‌های پیش از موعد اشاره کرد. در سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از ۵۲ درصد بازنشستگی‌ها پیش از موعد است که این بار مالی سنگینی برای سازمان دارد و به جای اینکه شرایط محیط کار اصلاح شود، شاهد حذف نیروی کار هستیم. یک دسته از عوامل مؤثر در ناترازی منابع و مصارف هم عوامل درونی و مدیریتی است که بخشی از آن مربوط به  بهره‌وری دارایی‌هاست که در این حوزه متأسفانه در گذشته خوب عمل نشده است. سهم منابع حاصل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی تعهدی مثل سازمان تأمین‌اجتماعی باید حداق ۱۸ تا ۲۰ درصد باشد اما در حال حاضر در سازمان تأمین اجتماعی، سهم منابع حاصل از سرمایه‌گذاری در کل منابع حداکثر ۶ درصد است که اقدامات اصلاحی را در این حوزه آغاز کرده‌ایم و مقدمات و زیرساخت‌های مناسبی فراهم شده است تا سرمایه‌گذاری ها بازدهی مناسب‌تری داشته باشد.
وی افزود: اصلاحات در صندوق‌های بازنشستگی، ابعاد و روش‌های متفاوتی دارد. در سازمان تأمین‌اجتماعی، ضریب پشتیبانی از ۲۵ بیمه‌پرداز در مقابل یک بازنشسته آغاز شده و در حال حاضر به ۴٫۲ رسیده است. براساس تجربیات و استانداردهای جهانی هر چه عمر صندوق‌ها افزایش می‌یابد و تعداد بازنشستگان بیشتر می‌شود، برای پایداری صندوق در نرخ مشارکت دولت، کارفرما و سایر شرکا بازنگری می‌شود. در مجموع باید براساس محاسبات بیمه‌ای اصلاحات مناسب ساختاری، پارامتریک و سنجه‌ای اتفاق بیفتد تا شرایط پایداری نظام بازنشستگی تأمین شود.

معیشت و سلامت بازنشستگان اولویت اصلی تأمین‌اجتماعی است

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی توجه به شرایط معیشت و سلامت بازنشستگان را اولویت اصلی این سازمان و مورد تأکید رئیس‌جمهور اعلام کرد و گفت: حدود ۴ میلیون و دویست هزار نفر بازنشسته داریم که با خانواده‌هایشان تعداد آنها به بیش از ۷ میلیون نفر می‌رسدکه توجه به معیشت و زندگی آنها از اولویت‌های ما اصلی هست و خواهد بود. اولین نکته درباره این عزیزان پرداخت به‌موقع حقوق و مستمری آنها است که به‌رغم محدودیت‌ها، تا امروز به‌موقع انجام شده و بعد از این هم وظیفه داریم که به‌موقع حقوق این عزیزان را پرداخت کنیم. اتفاقی که امسال در افزایش ۵۷ درصدی حقوق حداقل‌بگیران و افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان سایر سطوح بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی افتاد، بی‌سابقه بود و در سال‌های بعد هم افزایش حقوق بازنشستگان براساس تکالیف سازمان در مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به پرداخت ماهانه بیش از ۳۰ هزار میلیاردی سازمان تأمین‌اجتماعی بابت تعهدات و حقوق و دستمزد، گفت: در کنار این پرداخت‌ها، توسعه خدمات به بازنشستگان را نیز در اولویت قرار دادیم. یکی از این خدمات بیمه تکمیلی بود. در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی تمامی خدمات برای بازنشستگان عزیز رایگان ارائه می‌شود. علاوه بر این امسال ۱۲۰ درصد منابع کمک به آنها در حوزه بیمه تکمیلی را افزایش دادیم. مبلغ پرداختی سال گذشته از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی برای کمک به هزینه حق بیمه تکمیلی بازنشستگان، ۴۵ هزار تومان بود که سال جاری به ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت که هزینه سالانه آن برای سازمان بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان است.
دکتر موسوی درباره وام قرض‌الحسنه بازنشستگان نیز گفت: زمانی که مسئولیت سازمان را پذیرفتیم مبلغ وام قرض‌الحسنه بازنشستگان ۵ میلیون تومان بود که در یک مرحله به ۷ میلیون و برای سال جاری نیز به ۱۲ میلیون افزایش دادیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در طول سال جاری ۴۰۰ هزار فقره وام ۱۲ میلیون تومانی به بازنشستگان عزیز پرداخت کنیم. علاوه بر این طرح کرامت رضوی و اعزام بازننشستگان عزیز به مشهد مقدس را احیاء کردیم که امسال تاکنون حدود ۵۰ هزار نفر از بازنشستگان و خانواده محترم‌شان را با بهترین خدمات و به شکل رایگان به زیارت حضرت رضا علیه‌السلام اعزام کردیم و تا پایان سال نیز به‌منظور ایجاد نشاط و امید در میان بازنشستگان عزیز این طرح را تقویت خواهیم کرد. بیمه‌شدگان و بازنشستگان محترم بالای ۶۵ سال علاوه بر این که در مراکز درمانی ملکی سازمان خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کنند، در مراکز درمانی دانشگاهی و دولتی نیز خدمات بستری را بدون پرداخت فرانشیز دریافت می‌کنند. همچنین توجه به طب سالمندی را به‌منظور پیشگیری در حوزه بازنشستگان در دستور کار قرار دادیم. بر همین اساس در دولت جدید راه‌اندازی مراکز تخصصی پیشگیری از فشار خون و دیابت را در اولویت گذاشتیم که در حال حاضر ۱۷۰ کلینیک تخصصی در حوزه پیشگیری از فشار خون و دیابت داریم.

http://tejaratava.ir/?p=76302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.