• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3
زال خانی خبر داد:

سیستم اسمز معکوس تصفیه آب، در یک قدمی ایرانی شدن / فجر انرژی مانند سال‌های قبل برای تامین کسری برق استان خوزستان در فصل گرما آماده شده است

  • کد خبر : 54510
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
سیستم اسمز معکوس تصفیه آب، در یک قدمی ایرانی شدن / فجر انرژی مانند سال‌های قبل برای تامین کسری برق استان خوزستان در فصل گرما آماده شده است
مدیر عامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس از تلاش‌های صورت گرفته برای ایرانی سازی سیستم اسمی معکوس تصفیه آب با همکاری شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: فجر در طراحی و ساخت قطعات تا این لحظه تلاش کرده که از واردات قطعه بی‌نیاز باشد و به جد در این مسیر گام‌هایی را برداشته و بخش عمده‌ای از نیاز خود به قطعات را با استفاده از توان داخلی تامین کرده است.



به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، علی زال خانی در مورد وضعیت یوتیلیتی مورد نیاز صنایع مستقر در ماهشهر توضیح داد و گفت: ما تامین تمامی نیازهای حیاتی پتروشیمی‌های منطقه مثل آب، برق، بخار، انواع گازهای صنعتی، نیترون، اکسیژن و انواع خدمات مثل تصفیه پساب را بر عهده داریم، به دلیل اینکه این محصولات قابلیت انبارش ندارند و مستقیم از تولید به مصرف هستند ، لذا تمامی لحظات شبانه روز و ایام سال برای ما اهمیت بالا دارد. خوشبختانه با توجه به اینکه تمامی شرکت‌ها در سال جاری مطابق آمار مصرفشان توقفی در تولید محصولات خود نداشتند نشان دهنده آن است که فجر در مدار تولید بوده و ما همانند سال قبل پایداری تولید و پایداری خدمات داشتیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه فصل گرم سال آغاز شده است و بر اساس نیاز کشور و منطقه خوزستان ظرفیت تولید برق ما نسبت به ۶ ماه قبل ۵۰۰ مگاوات توان لحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. بطور طبیعی از این مسیر هم آورده مالی برای سهامدار به همراه خواهد داشت و هم در زمینه مسئولیت اجتماعی یک خبر خوب برای مصرف کننندگان برق منطقه است. در عمل یک کار تجاری به همراه مسئولیت اجتماعی برای مردمی که در هوای گرم و شرجی منطقه زندگی می‌کنند برق آن‌ها تا مهرماه سال جاری تامین خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس درباره برنامه‌های آتی این شرکت، گفت: دو دستگاه ترانسفور ماتور ۳۱۰ مگاولت آمپری که این ترانسفورماتورها در زمره تجهیزات سنگین و بزرگ هستند ساخته شده و در حال حمل از زنجان به بندر عباس هستند تا بتوان از طریق دریا آنها را به بندر امام منتقل کرد. در زمینه تصفیه پساب‌ها هم در حال مطالعه برای توسعه خدمات به شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر وارد مدار تولید شده و یا در آینده نزدیک در مدار بهره‌برداری قرار خواهند گرفته‌، هستیم.
وی در زمینه دانش بنیان و ساخت داخل به تقویت ارتباط مجموعه فجر به عنوان مصرف کننده و شرکت‌های دانش بنیان به عنوان تولید کننده اشاره کرد و گفت: تلاش داریم همچنین در تولید و رفع نیاز کشور با شرکت‌های دانش بنیان همکاری کنیم. همانطور که اطلاع دارید ما در یک شرایط کم آبی قرار داریم. در حال حاضر یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین روش تصفیه انواع آب های مختلف قابل تصفیه، سیستم اسمز معکوس است؛ بر این اساس ما در سال گذشته از طریق صندوق پژوهش و فناوری و پارک علم و فناوری نفت همایش نیاز به ممبرین(غشا) را در پژوهشگاه صنعت نفت با حضور شرکت‌های دانش بنیان برگزار کردیم و پیگیری می‌کنیم تا این محصول را از طریق ساخت داخل فراهم کنیم، در حال حاضر دو شرکت موفق به ساخت و تولید المنت ممبرین(غشا) شده‌اند و یک شرکت هم نمونه‌هایی از تولید خود را جهت انجام عملی تست کارایی به فجر تحویل داده است.
زال خانی جزییات این محصول دانش بنیان را تشریح کرد و گفت: فرایند تصفیه آب فجر و خیلی از صنایع دیگر به آبی نیاز است که بیشتر از ۹۹.۷ درصد خلوص داشته باشند و محصول تحویل ساخت داخل املاح آب را تا ۹۹.۵ درصد دفع می‌کند که این محصول تولید داخل در مسیر اصلاح و بهسازی است و مطمئن هستیم که با تداوم تبادل فنی بین کارشناسان فجر و سازنده خواهیم توانست که نیاز صنعت را برآورده کنیم. اگر این محصول نهایی شود تحول بزرگی برای کشور خواهد بود چرا که با تولید و تامین المنت‌های غشاهای اسمز معکوس، ضروری‌ترین قطعه این سیستم به عنوان قلب فرآیند تصفیه آب های قابل تصفیه، رودخانه‌ها و پساب‌ها به روش اسمز از طریق یک شرکت دانش بنیان ایرانی امکان‌پذیر شده است و می‌تواند نوید خوبی برای کسانی باشد که مثل ما به غشاء اسمز نیاز دارند.
وی در مورد دستاورد دیگر شرکت‌های دانش بنیان که شرکت فجر انرژی خلیج فارس از آن بهره برده، به ساخت قطعات توربو ژنراتور تولید برق اشاره کرد و اظهار داشت: این محصول مهندسی شده و در این شرکت به دانش ساخت رسیدند. مهم این است که طراحی و باز مهندسی قطعاتی که نیاز داریم توسط دانش بنیان‌ها ساخته شده است.
مدیر عامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس کیفیت محصولات ساخت داخل را روزآمد عنوان کرد و گفت: کیفیت این محصولات باید به حد نمونه خارجی برسد تا بتوانیم از آن‌ها در فرآیند تولید استفاده کنیم زیرا ما از تکنولوژی روز آمد برای تصفیه آب و تولید برق استفاده می‌کنیم که باید دارای قطعات روز آمد نیز باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در طراحی و ساخت قطعه تا این لحظه بی‌نیاز از واردات بودیم و نیاز خود به قطعات را با استفاده از ساخت داخل تامین کردیم. همچنان همکاری و تعامل خود برای تولید محصولی بدون اشکال و با کیفیت با شرکتهای دانش بنیان ادامه خواهیم داد.

http://tejaratava.ir/?p=54510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.