• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

سهم ۴۰ درصدی درآمد از صادرات/ اقدامات هوشمند تاپیکو در توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات راهبردی

  • کد خبر : 59694
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
سهم ۴۰ درصدی درآمد از صادرات/ اقدامات هوشمند تاپیکو در توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات راهبردی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از درآمدهای تاپیکو از محل صادرات تامین می‌شود، گفت: برای تکمیل زنجیره ارزش و افزایش درآمد، طرح‌هایی با هدف توسعه زنجیره ارزش در پارک کلر و متانول با دانش بومی و ایرانی اجرایی خواهد شد.

«مسعود اسم خانی» در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه هلدینگ تاپیکو به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای کشور در زمینه‌های نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت لاستیک، سلولزی و خدمات مهندسی فعالیت می‌کند، افزود: با توجه به مجامع برگزار شده و سودهای تقسیمی مشخص شده، امسال سود تلفیقی خوبی  برای سهامداران رقم خواهد خورد.

وی با تاکید بر اینکه خداوند فرصتی به ما مدیران در عرصه این جنگ اقتصادی داده است تا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان در استفاده از تولید دانش بنیان و بهره‌مندی از دانش و ظرفیت‌های بومی، اقدامات موثر و بنیادی را پایه‌ریزی کنیم.

اسم خانی افزود: مرکز نوآوری و تخصصی صنعت پتروشیمی را ذیل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی تشکیل دادیم تا در این مرکز با هدف حمایت از شرکت‌ها و استارتاپ‌های دارای ایده ناب، با مشارکت و انجام حمایت‌های لازم، آنان را تجاری سازی کنیم. توجه ویژه به استفاده از ساخت افزایشی (پرینت سه بعدی) قطعات، هوش مصنوعی و همچنین بلاکچین در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی یک الزام راهبردی بوده و در آینده نزدیک به نیاز اصلی مدیران و صنعتگران تبدیل خواهد شد، لذا این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های کشور بایستی تا فرصت از دست نرفته به این موارد از همین امروز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با بیان اینکه ابر هلدینگ تاپیکو در ۳۹ شرکت نفت، گاز و پتروشیمی سهامدار مدیریتی و غیر مدیریتی است، بیان کرد: در سال گذشته توانستیم رتبه سیزدهم در بین صد شرکت برتر کشور را کسب کنیم و به دلیل تدبیر و زحمات مدیران و کارشناسان خبره تاپیکو، در زمینه سرمایه‌گذاری انجام شده با نقش سهامداری در اکثر شرکت‌های معتبر و خوشنام کشور، هم اکنون از نقطه نظر سودآوری دومین هلدینگ بزرگ صنعت پتروشیمی کشور هستیم.

وی اضافه کرد: در همین راستا سعی کردیم با خرید سهام پتروشیمی دماوند (یوتیلیتی سایت ۲ در عسلویه) به این مسیر درست در سرمایه‌گذاری هوشمند ادامه دهیم و این یک اقدام راهبردی و موثر بوده و در سال‌های آینده سهامداران شیرینی آن را احساس خواهند کرد؛ لیکن در پیشبرد پروژه‌های ایجادی و توسعه‌ای، عملکرد ما نیاز به بازنگری دارد و از این حیث چندین پروژه سرمایه گذاری در قالب نوسازی، توسعه‌ای و ایجادی با حمایت مدیریت شستا تعریف شده است و آنها را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار خواهیم داد تا خلا سرمایه گذاری در طرح‌ها با اولویت تکمیل پروژه‌های ناتمام و تکمیل زنجیره ارزش در زیرمجموعه‌های تاپیکو را پر کنیم.

اسم خانی تاکید کرد: در دوره مدیریت جدید، تلاش می‌کنیم که ارزش دارایی سهامداران را بالا ببریم و با مولد سازی آنها در جهت اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای به همراه خرید سهام واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی‌های سودآور، اقدامات زیربنایی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین ادامه داد: در حال حاضر ارزش بازار این هلدینگ در بازار دوم بورس، حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است که با اجرای اقدامات و طرح‌های برنامه‌ریزی شده و همچنین با بورسی کردن چند شرکت مهم زیر مجموعه خود، به لطف خدا ارزش آن بالاتر هم خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی مشخصی در این هلدینگ تعریف شده‌اند، گفت: بسیاری از این طرح‌ها، در سال‌های گذشته به دلایل مختلف پیشرفت مناسبی نداشتند که همه تلاش و همت ما تقویت و سرعت بخشیدن به آنهاست و جهت تکمیل زنجیره ارزش در شرکت‌ها، بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه‌ای تعریف شده است که سهم بیشتر آنها در حوزه صنعت پتروشیمی و نفت و گاز است و در حدود ۵۰ هزار میلیارد پروژه دیگر هم در دست بررسی و کارشناسی‌های فنی و اقتصادی قرار دارد.

اسم خانی گفت: البته از جانب شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه جدید برای تاپیکو تکلیف شده است که بایستی آن را محقق کنیم.

به گفته وی، برای نهایی کردن این طرح‌ها، جلسات متعددی با مشاوران، کارشناسان و خبرگان در شرکت‌های زیرمجموعه خود داشتیم و با برگزاری جلسات فنی و با مشورت با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دریافت فهرست اولویت‌های سرمایه‌گذاری در کشور، به جمع‌بندی رسیدیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین گفت: تقریباً نیمی از حجم طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به صنعت پتروشیمی و حدود ۳۰ درصد آنها مربوط به صنعت نفت و گاز می‌باشند.

اسم خانی به حضور تاپیکو در بخش بالادستی نفت و گاز و توسعه میادین گازی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه کنسرسیومی تشکیل شده است تا در یکی از میادین گازی در راستای تامین بلندمدت خوراک واحدهای پایین دستی سرمایه‌گذاری کنیم زیرا آینده همه پتروشیمی‌ها در کشور در گرو تامین خوراک گازی پایدار در کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد: در صنعت پی‌وی‌سی برای برقراری ثبات میزان تولید و افزایش ظرفیت، یک پارک کلر را تعریف کردیم که مکمل زنجیره پی‌وی‌سی است و تولیدات کلر و ای دی سی آن در پتروشیمی غدیر و پتروشیمی آبادان مورد استفاده قرار می‌گیرد و سود پرک را نیز صادر خواهیم کرد. خوشبختانه از نظر دانش فنی با داشتن مجتمع‌های تولیدی مشابه در زیرمجموعه تاپیکو، نگرانی خاصی وجود نداشته و در هلدینگ تجربه احداث و افزایش ظرفیت کلر را قبلاً داشته‌ایم.

سهم ۴۰ درصدی درآمد از صادرات/ اقدامات هوشمند تاپیکو در توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات راهبردی

این مقام مسوول با اشاره به اینکه طرح پتروالفین فناوران تحت عنوان پارک متانول و تکمیل زنجیره متانول با هدف تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از پروپیلن در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: در این طرح به جای آنکه تولید را از متانول شروع کنیم، پایین‌دست آن را با دانش فنی موجود در داخل کشور (MTP) با اولویت اول به جریان خواهیم انداخت و پس از راه‌اندازی فازهای دوم و سوم، سپس فاز اول فرایندی در تولید متانول از گاز طبیعی را تکمیل خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین افزود: در حال حاضر پتروشیمی فناوران با ظرفیت تولیدی تقریباً یک میلیون تن متانول در سال، امکان تخصیص  بخش عمده‌ای از خوراک طرح پتروالفین را دارد و بدون احداث واحد متانول در فاز اول، در این طرح مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در خصوص تولید گریدهای مختلف قیر از نظر کیفیت و ظرفیت تولید پتانسیل بسیار خوبی داریم و در دنیا برند نفت پاسارگاد به دلیل اعمال نظارت‌های دقیق فنی و رعایت استانداردهای داخلی و بین‌المللی جایگاه بسیار مطلوبی دارد و سال‌ها به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قیر در کشور  بوده‌ایم، ادامه داد: مشکل اساسی در این صنعت مربوط به معضل تامین خوراک (VB) برای واحدهای تولید قیر از محل پالایشگاه‌های کشور است.

اسم خانی تاکید کرد: در شرایط کنونی ظرفیت تولید خوراک وکیوم باتوم در پالایشگاه‌های کشور محدود است و متاسفانه به میزان ۷ برابر ظرفیت موجود خوراک وکیوم باتوم، پروانه تولید و بهره‌برداری برای واحدهای جدید تولید قیر در کشور صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید نفت پاسارگاد به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قیر خاورمیانه حدود ۳ میلیون تن است، گفت: در شرایط فعلی ما باید با بیش از ۷۰ شرکت بزرگ و کوچک برای خرید ماده اولیه تولید قیر در بورس کالا رقابت کنیم و متاسفانه به دلیل این محدودیت همواره پایین‌تر از ظرفیت اسمی تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بیان داشت: با این وجود برنامه‌ریزی خوبی در سال ۱۴۰۱ انجام شده است تا با استفاده از ظرفیت‌ها و هم افزایی با شرکت‌های زیرمجموعه شستا از جمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، حوزه بازارهای بین‌المللی را با تقویت بخش حمل و لجستیک و فروش در مقصد توسعه داده و بدین‌وسیله سهم خود را از بازارهای جهانی قیر به طور قابل توجهی افزایش دهیم.

اسم خانی با تاکید بر اینکه فعلاً برنامه خروج از صنعت سلولزی را نداریم، اضافه کرد: بر اساس تکلیف و سیاست‌گذاری‌های کلان شستا، به دلیل نقش و اهمیت این صنعت در کشور، ابتدا باید با حمایت تاپیکو این صنعت به رشد و بلوغ لازم خود برسد، سپس تفکیک آن را به‌عنوان یک هلدینگ مستقل بررسی خواهیم نمود.

وی اضافه کرد: در صنعت سلولزی مجموعه‌ها و زیر ساخت‌های اساسی داریم و با تلاش برای تامین مواد اولیه، تولید آنها را رونق خواهیم داد و با تنوع‌بخشی به محصولات این صنعت با پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های مصوب در این صنعت طبق برنامه تدوین شده، خطوط تکمیلی و پایین دستی آن را توسعه می‌دهیم.  

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین گفت: بیش از ۹۰ درصد ارز حاصل از فروش صادراتی این هلدینگ در سامانه نیما عرضه شده و مابقی آن نیز به خرید مواد و قطعات یدکی لازم  تخصیص داده شده؛ همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا برای ایجاد شفافیت، همه فروش‌های صادراتی در رینگ صادراتی بورس عرضه شوند و در بخش فروش داخلی نیز در مواردی که بورس همکاری کرده است، بدون استثنا در بورس کالا عرضه می‌کنیم.

اسم خانی در ادامه درباره فعالیت‌های این شرکت در صنعت لاستیک نیز گفت: از دوده، نخ، پارچه و مفتول سیمی تا تولید تایر نهایی خودرو در گروه بارز کاملاً خودکفا هستیم و تعداد تقریباً ۴۵۰۰ نفر کارکنان فعال در این صنعت را داریم، اما متاسفانه این صنعت به دلیل قیمت‌گذاری تکلیفی و دستوری وزارت صمت در کشور و عدم اجازه حتی عرضه برخی از محصولات استراتژیک در بورس کالا و یا حتی صادرات آنها، این روزها حال و روز خوشی نداشته باشد و در برخی از کارخانجات که برای احداث آنها از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌ایم، مشکل باز پرداخت داریم.

وی تصریح کرد: نمی‌شود که هم اجازه صادرات نباشد و به تبع آن درآمد ارزی هم وجود نداشته باشد و با قیمت‌گذاری دستوری و ریالی کارخانه در منطقه کمتر برخوردار احداث شود، اما موقع باز پرداخت اقساط با همه این محدودیت‌ها و تکالیف دستوری به نرخ روز با این تورم بازپرداخت را به‌صورت ارزی انجام دهیم، اما با همه این محدودیت‌ها کارخانه تولید استیل کورد را همکارانم با همت و تلاش شبانه روزی تنها طی مدت صرفاً ۸ ماه با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال به سرانجام رساندند و در اولین فرصت با حضور مقامات ارشد وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی رسماً افتتاح خواهد شد.

سهم ۴۰ درصدی درآمد از صادرات/ اقدامات هوشمند تاپیکو در توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات راهبردی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین ادامه داد: همچنین طرح‌هایی نظیر خط انتقال گاز اتیلن پتروشیمی آبادان با افزایش فشار از پالایشگاه آبادان، طرح ارتقای سیستمESD واحد مونوکسید کربن پتروشیمی فناوران و راه اندازی سیستم بنبوری لاستیک سهند پس از مدت‌ها، با پیگیری‌های همکاران سخت کوش این هلدینگ، به‌زودی افتتاح خواهند شد.

اسم خانی خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته طرح‌های راهبردی در راستای تحقق استراتژی تاپیکو را با یک اقدام جهادی تعیین تکلیف کردیم و لازم است تمام همت و توجه خود را جهت اجرایی شدن آنها بکار بگیریم. از جمله این موارد می‌توان به تعیین تکلیف موضوع انتقال پساب شهر بجنورد و احداث واحد GtPP در پتروشیمی خراسان اشاره کرد.

وی گفت: در همین راستا موضوع اجرای طرح‌هایی از قبیل شیرین سازی گاز در شرکت پرسی ایران گاز، تولید الیاف شیشه در شرکت نخ صبا، طرح توسعه پتروشیمی فارابی، راه‌اندازی واحد اسید سیتریک کرمانشاه، احیای واحد تولید کلر شرکت پاسارگاد خرمشهر، طرح موم گیری و احداث پالایشگاه گرید جدید روغن در شرکت ایرانول و همچنین طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت پاسارگاد و دیگر موارد مهم و کلیدی در دستور کار قرار دارد که مجال توضیحات بیشتر آن هم اکنون نیست و به‌زودی اخبار خوب طرح‌های توسعه‌ای این هلدینگ و پیشرفت‌های آنها منتشر خواهد شد.

http://tejaratava.ir/?p=59694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.