• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

سهام؛ جایگزین وثیقه‌های دردسرساز

  • کد خبر : 62240
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
سهام؛ جایگزین وثیقه‌های دردسرساز

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به اقداماتی که برای جلوگیری از فروش عجولانه سهام مردم صورت گرفته، گفت: برای این که مردم این اقدام عجولانه را انجام ندهند و زیان نبینند، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دارایی سهامشان را به عنوان وثیقه برای وام‌های خرد پذیرفت.

به گزارش تجارت آوا به نقل از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ، امروزه وثیقه یکی از جدی‌ترین چالش‌های مردم برای گرفتن وام از بانک‌هاست. پیدا کردن کارمند دولتی، سند ملکی معتبر، جواز کسب و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود تا مردم ناچار شوند اعتبار و آبروی خود را گرو بگذارند.
اینکه مردم به دوست و آشنا التماس می‌کنند تا ضامن آن‌ها بشود، یک طرف ماجراست، اما طرف دیگر این است که در صورت تأخیر در پرداخت اقساط، بنابر وظیفه پیگیری، از سوی بانک با دریافت‌کننده وام یا ضامن تماس گرفته می‌شود و نسبت به تبعات تأخیر در پرداخت اقساط هشدار داده می‌شود و چنانچه وام‌گیرنده به هر دلیلی نتواند اقساط خود را بپردازد، قسط از حقوق ضامن کسر می‌شود یا ضامن ناچار می‌شود اقساط را بپردازد. این در حالی است که مردم دارایی‌هایی دارند که می‌توانند از آن‌ها به عنوان وثیقه استفاده کنند. اما با کمال تأسف بانک‌ها آن دارایی‌ها را به عنوان ضامن یا وثیقه به رسمیت نمی‌شناسند.
با این همه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با رویکردی متفاوت این چالش را مدیریت کرده و سهام را به عنوان وثیقه پذیرفته است. در این رابطه دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به توضیح عملکرد بانک پرداخته است.
شمسی‌نژاد در گفت‌گو با خبرنگار پول‌نیوز در پاسخ به اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در زمینه توثیق سهام چه اقداماتی انجام داده گفت: یکی از نیاز‌های خردی که مردم دارند، تأمین وثیقه برای وامی است که دریافت می‌کنند.
وی با اعلام اینکه ممکن است وام‌گیرندگان به دلیل مشکلات مالی و نیاز فوری به نقدینگی، سهام عدالت یا دیگر سهام‌شان را در بازار برای فروش عرضه کنند، گفت: این عرضه عجولانه منجر به کاهش قیمت سهم و کاهش ارزش دارایی‌های مردم می‌شود.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به اقداماتی که برای جلوگیری از این مسئله از سوی بانک صورت گرفته، گفت: برای اینکه مردم این اقدام عجولانه را انجام ندهند و زیان نبینند، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دارایی سهام‌شان را به‌عنوان وثیقه برای وام‌های خردشان پذیرفت.
وی با تأکید بر اینکه پذیرفتن سهام در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گام ابتدایی است، گفت: در گام‌های بعدی سایر دارایی‌های افراد در بازار سرمایه از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گواهی‌های سپرده و سایر دارایی‌ها، وثایق وام‌های آن‌ها خواهد بود.
شمسی‌نژاد با تأکید بر اینکه پذیرفتن سهام به عنوان وثیقه برای دریافت وام، به رشد، توسعه و تعمیق بخشیدن به بازار سرمایه کمک می‌کند گفت: از طرف دیگر ارتباط معنادارای در بازار پول و بازار سرمایه شکل خواهد داد.
وی با اعلام اینکه نوع و مبلغ سهام برای توثیق کارشناسی می‌شود، گفت: میزان سهام باید با میزان وام برابری داشته باشد. قطعاً وثایق بیشتر از مبلغ وام است و این به انتخاب خود افراد است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: میزان وام در اپلیکشین مشخص خواهد شد و افراد به میزان وامشان، سهام خود را تک به تک وثیقه می‌کنند تا سامانه نسبت به میزان وامشان، میزان سهامشان را تأیید کند.
وی افزود: از آنجا که بیشتر وام‌های دریافتی مردم، از نوع وام خرد است، درست نیست که برای یک وام ۵۰ میلیون تومانی، سند خانه چند میلیاردی را ضمانت بگیرند، به همین دلیل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تصمیم گرفت ضمانت‌ها را متناسب با وام‌ها تعیین کند که سهام می‌تواند ابزار مناسبی باشد.

http://tejaratava.ir/?p=62240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.