• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1
رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس تشریح کرد؛

سازوکار صندوق‌های تضمین اصل مبلغ سرمایه

  • کد خبر : 67695
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
سازوکار صندوق‌های تضمین اصل مبلغ  سرمایه
رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار توضیحاتی درباره سازوکار صندوق‌های تضمین اصل سرمایه ارائه کرد.


به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرنگار پایگاه خبری توسعه پویا، سیاوش پرویزی نژاد در نهمین جلسه گروهی خبرنگاران با مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، در توضیح تفاوت سازوکار صندوق‌های تضمین اصل سرمایه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت عمده دارایی‌های خود را در اوراق بهاداری سرمایه‌گذاری می‌کنند که انتظار می‌رود طی سال نرخ بازده معقول و ثابتی را نصیب سرمایه‌گذاران نماید از جمله ، گواهی سپرده و سپرده بانکی، اوراق مشارکت و ….. عملکرد این صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمولاً در راستای ارائه یک نرخ بازدهی معین است که گاها توسط مدیر صندوق پیش‌بینی می‌شود. اما  صندوق سرمایه‌گذاری با  تضمین اصل مبلغ  سرمایه،  با انعطافی که در انتخاب ترکیب دارایی خود دارند می‌توانند نرخ بازده معقولی را به سرمایه‌گذاران ارائه نمایند و در زمانی که شاخص بازار وضعیت صعودی دارد، سرمایه‌گذاران را از مزایای افزایش شاخص به صورت قابل‌توجهی بهره‌مند سازند. ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری به صورت مختلط است و می‌تواند بین ۷۰ درصد سهام و ۳۰ درصد اوراق بهادار با درآمد ثابت در نوسان باشد. در زمانی که شاخص بورس وضعیت مناسبی داشته باشد ترکیب دارایی‌های صندوق عمدتاً به سمت سهام و در شرایط بر عکس به سمت اوراق بهادار با درآمد ثابت تغییر می‌کند.
پرویزی نژاد افزود: در صورتی که سرمایه‌گذاران در مدت زمان مشخصی سرمایه‌گذاری خود را نگه دارند، (با توجه به استراتژی مدیر صندوق) اصل سرمایه آن‌ها تضمین می‌شود. این تضمین به دو صورت اتفاق می‌افتد یا توسط رکن ضامن و یا توسط دارندگان واحدهای ممتاز.
در حال حاضر مجوز فعالیت دو صندوق سرمایه‌گذاری “با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری”  صادر شده است. این اداره درخواست تأسیس این مدل از صندوق‌ها را جز اولویت‌های خود قرار می‌دهد. درخواست تأسیس ۵ صندوق دیگر در این زمینه وجود دارد  که مجوز تأسیس یکی از این‌ها نیز صادر شده است و در شرف پذیره‌نویسی است.

http://tejaratava.ir/?p=67695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.