• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3
اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌آهن اعلام کرد:

سازوکار بورس کالا، نسخه بازگشت سرمایه ها به بخش معدن/ اقتصاد بازار را در همه حلقه های تولید اجرا کنیم

  • کد خبر : 21455
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
سازوکار بورس کالا، نسخه بازگشت سرمایه ها به بخش معدن/ اقتصاد بازار را در همه حلقه های تولید اجرا کنیم
رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: قیمت غیرمنطقی و دستوری محصولات معدنی طی سال های اخیر علت اصلی فرار سرمایه از بخش معدن بوده است که با منطقی سازی قیمت ها با عرضه سنگ آهن و سایر محصولات در بورس کالا، می توان راه بازگشت سرمایه ها به حوزه معدن را مجدد باز کرد.

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با «کالاخبر» با بیان اینکه اگر قیمت سنگ‌آهن مانند سایر محصولات حوزه فولاد منطقی شود به نفع تمام فعالان این زنجیره خواهد شد، اظهار داشت: این نکته مهم را به تولیدکنندگان فولاد نیز متذکر شده‌ایم و امیدواریم با همراهی آن‌ها قیمت سنگ‌آهن نیز به‌سوی منطقی شدن حرکت کند.

او افزود: طی ماه‌های اخیر قیمت فولاد و محصولات میانی در بازارهای جهانی، رشد قابل‌توجهی نسبت به سال‌های قبل داشته اند و دلیلی وجود ندارد که سنگ‌آهن به‌عنوان یکی دیگر از محصولات زنجیره فولاد، تغییر قیمت نداشته باشد.

به گفته اکبریان، پیش‌از این نسبت کنسانتره به شمش فولاد در کشور ما ۱۶ درصد بوده در شرایطی که در همان زمان این نسبت در بازارهای جهانی ۲۲.۵ درصد بود و هم‌اکنون نسبت کنسانتره به شمش در جهان به ۳۴ درصد رسیده است. این در حالی است که هنوز برخی ها اعتقاد دارند که سنگ‌آهن و کنسانتره در داخل کشور باید با همان قیمت‌های قبل فروخته شود.

رئیس انجمن سنگ‌آهن گفت: هم‌اکنون، حاشیه سود در فولاد افزایش‌یافته و اگر به توزیع متوازن سود درکل زنجیره و اقتصاد بازار اعتقاد داریم باید قیمت سنگ‌آهن نیز منطقی و متعادل شود.

پیامدهای عرضه بورسی سنگ آهن

وی درباره پیامدهای عرضه بورسی سنگ‌آهن توضیح داد: عرضه سنگ آهن در بورس کالا به معنای ایجاد شرایط رقابتی، آزاد و شفاف است که عرضه و تقاضا قیمت را کشف می کند در این میان باید از دخالت های غیرکارشناسی در روند بازار جلوگیری کرد تا معاملات مسیر درست و واقعی خود را طی کند؛ عرضه بورسی سنگ آهن مورد تأیید انجمن و تمام تولیدکنندگان است و از آن استقبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت غیرمنطقی و دستوری محصولات طی سال های اخیر علت اصلی فرار سرمایه از بخش معدن بوده است، گفت: براساس بررسی‌ها، سال گذشته موفق نشدیم به اهداف تعیین‌شده در بخش سنگ‌آهن دست‌یابیم که مهم‌ترین علت آن قیمت پایین و غیرمنطقی محصولات است از این رو باید اجازه دهیم سنگ آهن در بستری شفاف یعنی بورس کشف شود.

به گفته اکبریان، این معضل یعنی قیمت پایین در شرایطی که نرخ محصولات سایر حلقه‌های زنجیره بالاست، موجب شده تا با کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش ضمن کاهش اکتشافات جدید و ماشین‌آلات فرسوده مواجه شویم؛ در واقع سرکوب قیمت سنگ‌آهن زمینه کاهش تولید و ظرفیت‌های تولید را فراهم کرده که در آینده ، تبعات منفی زیادی به همراه خواهد داشت و باید سریع تر با حمایت همه جانبه نسبت به واقعی سازی قیمت محصولات معدنی اقدام کرد.

http://tejaratava.ir/?p=21455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.