• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2

ساختار ِدوستدارِ «تولید» در بانک صادرات ایران

  • کد خبر : 83192
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
ساختار ِدوستدارِ «تولید» در بانک صادرات ایران

متوسط نرخ تشکیل سرمایه در این دهه منفی ۶٫۸ درصد و متوسط نرخ رشد سالانه اقتصاد نیز نزدیک به صفر بوده است. در چنین شرایطی است که توجه به «رشد تولید» بیش از همیشه در کانون توجه قرار گرفته و رکن دوم شعار سال «مهار تورم، رشد تولید» به این مساله اختصاص یافته است.

اگر چه میزان تورم مزمن دو رقمی اقتصاد ایران طی ۵ دهه اخیر، ریشه در کسری بودجه مزمن دولت‌ها دارد، اما در شرایط اقتصادی نرمال، تورم و تولید، دو روی یک سکه به شمار می‌روند، به گونه‌ای که با افزایش تولید و عرضه کالا و خدمات، سطح عمومی قیمت‌ها (تورم) نیز کاهش می‌یابد و از این‌رو، رابطه مستقیمی میان این دو متغیر وجود دارد. به این ترتیب، بدیهی است که همزمان با حل کسری بودجه، افزایش تولید کالا و خدمات نیز روی کاهش تورم اثرگذار است.

شاخص رشد اقتصاد یا همان تولید ناخالص داخلی نشان دهنده میزان فعالیت‌های تولیدی و خدماتی کشور در یک دوره یکساله است. در این حال، کارنامه نامطلوب رشد اقتصاد در دهه گذشته، نمایانگر این است که فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در دوره مورد نظر افزایش قابل توجهی نداشته است و شوربختانه سرمایه‌های پیشین (ابزار تولید و ماشین آلات) نیز دچار استهلاک شده‌اند. این در حالی است که اقتصاد ایران از نظر «نیروی کار» و «مواد اولیه» در شرایط نسبتا مساعدی قرار دارد و در صورت فراهم آمدن برخی نرم‌افزارها در سطح کلان، با ابزارهای موجود تولید نیز می‌تواند در مسیر رشد و شکوفایی قرار گیرد و به عبارتی از محل افزایش بهره‌وری عوامل موجود تولید تا حدی رشد یابد. در عین حال، رشد پایدار و رونق تولید کالا و خدمات نیازمند رشد ظرفیت‌ها اعم از افزایش تعداد نیروی کار و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و طبعا افزایش «سرمایه‌گذاری مالی» است. در اینجا است که مساله تامین مالی تولید و خدمات از طریق نظام بانکی و بازار سرمایه اهمیت می‌یابد.

از این رو، بانک صادرات ایران با هدف حمایت از رشد تولید و خدمات، طی سال گذشته در کنار اعطای اعتبار و تسهیلات قابل توجه به بنگاه‌های تولیدی و خدماتی کشور، ساختارهای متعددی را برای تامین مالی شرکت‌های خرد، متوسط و بزرگ تدارک دیده است. «پترو صاد پلاس» و «بانکداری شرکتی» از جمله ساختارهای تازه تاسیس بانک صادرات ایران به شمار می‌رود که حمایت از تولید را در صدر اهداف خود قرار داده‌اند و حتی در مواردی به کارآفرینان و شرکت‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری، مشاوره نیز ارایه می‌کنند.

طرح جامع «پتروصاد پلاس» بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمات کامل تامین مالی زنجیره تامین به شرکت‌های پتروشیمی و با تمرکز بر توانمندی بانک در ارائه تسهیلات انحصاری از طریق شعب خارج از کشور و همچنین شرکت‌های ابزاری در زمستان سال گذشته رونمایی شد. همچنین اداره کل بانکداری شرکتی بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمات ویژه به مشتریان و واحدهای تولیدی بزرگ کشور در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. مأموریت ویژه این اداره، پاسخگویی سریع، متمرکز و منطبق با نیازهای تولیدکنندگان بزرگ و صنایع کشور و رفع دغدغه‌های تولید و اشتغال عنوان شده است.

http://tejaratava.ir/?p=83192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.