• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4
در گفت و گو با جواد فلاح بررسی شد؛

زیر و بم معاملات شیشه در بورس کالا/ مشتریان با کد سهامداری می توانند شیشه بخرند

  • کد خبر : 49545
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
زیر و بم معاملات شیشه در بورس کالا/ مشتریان با کد سهامداری می توانند شیشه بخرند
جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با توجه به آغاز معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا، روند معاملات، چگونگی و میزان خرید، زمان تحویل، نظارت بر معاملات، اطلاعیه عرضه، نحوه آموزش و هر آنچه فعالان بازار شیشه برای خرید و فروش این محصول در بورس را نیاز دارند، تشریح کرد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از « کالاخبر »، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران درخصوص آغاز معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا گفت: معاملات شیشه در بورس کالا از دوشنبه ۲۳ اسفندماه آغاز شد و به نظر می رسد از هفته های آینده شاهد رونق معاملات و تامین نیاز مصرف کنندگان این محصول از طریق بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی  باشیم.

فلاح ادامه داد: افراد متقاضی با همان کد بورسی که سهام خرید و فروش می کنند می توانند اقدام به خرید شیشه از بورس کالا کنند.

جواد فلاح خاطرنشان کرد: در مدلی که در بورس کالا طراحی شده حداقل خرید ۴ تن شیشه است و هر خریدار باید حداقل ۴ تن شیشه را خریداری کند و بسته به اینکه ضخامت شیشه چقدر است این عدد به مترمربع تبدیل می شود. لذا در ضخامت های کم، مترمربع های بالاتری را شاهد هستیم و خریداران می توانند مضرب یک تن را به خرید خود اضافه کنند.

به گفته فلاح، تحویل شیشه حداکثر ظرف یک هفته باید انجام شود. البته حداقل ظرف ۲ روز شیشه از سوی تولیدکننده امکان تحویل به خریداران را دارد اما حداکثر ظرف یک هفته محصول خریداری شده از تولیدکننده تحویل گرفته شود.

وی یادآور شد: ۱۱ تولیدکننده عمده شیشه در کشور در بورس پذیرش شده اند و همگی انواع مختلفی از شیشه را در بورس کالا عرضه می کنند. تلاش بورس کالا این است که شیشه هایی که نیاز و تقاضای بازار است از سوی این تولیدکنندگان عرضه شود.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران درخصوص نظارت بر فرآیند عرضه نیز گفت: شیشه هایی که هفته گذشته عرضه شدند، درجه یک و دو و تمامی ضخامت های مورد نیاز بازار را شامل می شدند.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال شیشه فلوت ۴ میلی متر ساده از سوی شرکت های شیشه ایران فلوت، شیشه ساوه جام و بلور و شیشه تابان عرضه شد و بررسی قیمت ها در بازار و بورس حاکی از پایین بودن قیمت های عرضه شده در بورس نسبت به بازار و شفافیت در بازار شیشه است.

فلاح در ادامه توضیح داد: در مدلی که در بورس کالا عملیاتی شده مشکل قدیمی خریداران در بازار ناشی از تحویل سبدی از گریدهای مختلف شیشه، کاملا رفع شده است و در بورس کالا، مشتری هر نوع کالایی که نیاز دارد خریداری می کند.

وی یادآور شد: چنانچه تولیدکنندگان، شیشه با گرید خریداری شده را تحویل ندهند، امکان شکایت از مسیر بورس کالا برای خریداران فراهم است و به واسطه تضامین در اختیار بورس، به شکایت ها رسیدگی می شود و بورس به عنوان طرف سوم این موارد را بررسی می کند.

فلاح درباره قیمت پایه و میزان عرضه نیز گفت: روز قبل از عرضه، قیمت پایه و نوع کالا و همه مشخصات عرضه اطلاع رسانی می شود. این مدل، معاملات آنلاین دارد و افراد می توانند بدون واسطه، تقاضا را ثبت و خرید را انجام دهند و دو روز بعد شیشه خریداری شده را تحویل بگیرد.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا ادامه داد: برای جلوگیری از ورود واسطه ها دراین مدل، حداکثر تا یک هفته خریدار باید شیشه راحمل کند تا افرادی که واقعا نیاز ندارند نتوانند از طریق این مکانیزم خرید کنند. اگر یک هفته از خرید بگذرد و خریدار تقاضای حمل کالا را ارایه نکند، مشمول هزینه های انبارداری می شود.

وی درخصوص آموزش فعالان این صنعت نیز گفت: دوره های آموزشی آنلاین و رایگان به مدت سه روز دربورس کالا برگزار شد و در روزهای آینده نیز مجددا این دوره های آموزشی برگزار خواهد شد.

http://tejaratava.ir/?p=49545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.