• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
6

رییس مرکز انرژی روسیه: همکاریهای نفتی با ایران برای مسکو اهمیت دارد

  • کد خبر : 9829
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
رییس مرکز انرژی روسیه: همکاریهای نفتی با ایران برای مسکو اهمیت دارد

مسکو – «آنتون خلوبکوف» رییس مرکز امنیت و انرژی روسیه با اشاره به سفر وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به مسکو، توسعه همکاری های دو طرف در حوزه نفت و گاز و نیروگاهی را مهم ارزیابی کرد و گفت: برای این همکاری چشم انداز خوب و روشنی پیش بینی می شود.

خلوبکوف امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: همکاریها در حوزه انرژی با جمهوری اسلامی ایران برای دولت روسیه اهمیت فراوان دارد به طوریکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه این بخش از همکاری ها با ایران را از اولویت های روابط دوجانبه با این کشور می داند.

وی تصریح کرد: در مسکو برای گسترش روابط و تعامل با ایران بخصوص در بخش نفت و گاز توجه خاص می شود.

 این مقام روس اظهار داشت: باتوجه به این وضعیت و بویژه هماهنگی اقدامات به منظور تقویت ثبات بازار جهانی نفت و نیز این واقعیت که ایران و روسیه دو قدرت بزرگ تولیدکننده نفت و گاز در سطح جهانی هستند، سفر بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به سرپرستی هیاتی به مسکو اهمیت فراوان دارد.

خلوبکوف گفت: ایران از اعضای مهم اوپک است و روسیه نیز در چارچوب این سازمان در سالهای اخیر همکاری خوبی با اوپک پلاس داشته است و به همین دلیل مذاکرات دو طرف درباره وضع بازار جهانی و همکاری با سایر تولیدکنندگان عمده نفت از اهمیت بسزایی برخوردار است که دو کشور از آن آگاه هستند.

وی با اشاره به مذاکرات زنگنه با «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه گفت: نوواک که چندین سال وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه از طرف روسی بوده است، از سطح روابط دو کشور ابراز رضایت کرده و گفت که روسیه خواستار تقویت همگرایی و توسعه همکاریهای بیشتر با ایران در همه زمینه‌ها و بویژه در حوزه نفت و گاز است.

رییس مرکز امنیت و انرژی روسیه با اشاره به دیدار وزیر نفت ایران با “نیکلای شولگینوف” وزیر انرژی روسیه و نیز سران برخی شرکت های نفتی روسی و مذاکرات دو طرف گفت: مسکو علاقه مند به همکاری با تهران در توسعه میادین نفت و گاز و استفاده از تکنولوژی روسی در این عرصه است و از جلب مشارکت شرکت های ایرانی در این عرصه نیز استقبال می کند و بدون شک دو طرف می توانند در چارچوب توافق های بدست آمده در سفر وزیر نفت ایران به مسکو این همکاریها را تعمیق بخشند.

وی افزود: ظرفیت های فراوان برای همکاری روسیه با ایران در حوزه انرژی وجود دارد و شرکت های نفتی روسیه می توانند در طرح های ایرانی مشارکت کنند و چنین همکاری در حوزه انرژی هسته ای در ساخت فاز دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر جریان دارد.

کارشناس اقتصادی روس مهم ترین مساله در همکاریهای ایران و روسیه در حوزه انرژی را تحریم های یکجانبه آمریکا خواند و افزود: دو کشور باید با دور زدن این تحریم ها و خنثی کردن تاثیرات این اقدامات غیرقانونی ساختار همکاریها در عرصه انرژی را گسترش دهند و چنین امکان و فرصتی برای توسعه همکاریها بویژه با حمایت سران ایران و روسیه و اراده آنها برای ارتقاء سطح روابط دوجانبه وجود دارد و باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده شود که بی شک با نقشه راهی که برای گسترش همکاریها در این حوزه در مذاکرات مسکو تنظیم شد، فرصت بدست آمده استفاده خواهد شد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دوشنبه در راس هیاتی به روسیه سفر و در دیدار با مقامات این کشور در باره آخرین وضعیت همکاری های دو طرف در زمینه انرژی و چشم انداز بازارهای جهانی رایزنی کرد.

http://tejaratava.ir/?p=9829

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.