• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

ریسک محمولات خطرناک و پسماندهای صنعتی

  • کد خبر : 43078
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
ریسک محمولات خطرناک و پسماندهای صنعتی

محمولات دارای دو ریسک متفاوت و شامل خسارت به محموله و خسارت ناشی از محموله هستند. پوشش خسارت وارده به محموله از پوشش‌های رایج در صنعت بیمه است ولی مکانیزم پوشش بیمه‌ای برای ریسک‌های مربوط به خسارت ناشی از محمولات خطرناک و پسماندهای صنعتی به عنوان یکی از جنبه‌های حفاظتی برای محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، محمولات خطرناک صنعتی و پسماند به علت دارا بودن قابلیت اشتعال، سمیت، خورندگی و… در صورت بروز حادثه از ریسک بالقوه‌ای برخوردارند و خسارت‌های ناگوار و گسترده‌ای را موجب می‌گردند که در حوزه حمل داخلی و خارجی برای آن‌ها قوانین مرتبط تدوین گردیده است. از طرف دیگر جبران خسارت وارده به محیط زیست به صورت عام که شامل خسارت‌های جانی و مالی وارده به اشخاص است از الزامات توسعه پایدار و حفاظت و حراست از محیط زیست می‌باشد.
با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعه پژوهشی با عنوان «ریسک محمولات خطرناک و پسماندهای صنعتی» تحت نظارت میز تخصصی بیمه حوادث فاجعه‌آمیز و خسارت‌های بزرگ پژوهشکده بیمه و توسط دکتر مدریک پیرصاحب معاونت بیمه‌های مسئولیت و طرح‌های خاص بیمه ایران انجام شده است.
بر اساس یافته‌های این پژوهش، خسارت وارده به محمولات از پوشش‌های رایج در صنعت بیمه است و سال‌ها است که بیمه‌گران با پوشش بیمه باربری و برای مسئولیت متصدیان حمل ونقل داخلی براساس قانون تجارت و مسئولیت متصدیان حمل‌ونقل بین‌المللی در قبال صاحبان کالا از طریق جاده بر اساس کنوانسیون سی. ام. آر (C.M.R) نسبت به ارائه پوشش بیمه‌ای و جبران خسارت وارده به محمولات داخلی و بین‌المللی اقدام می‌نمایند. اما در خصوص خسارت‌های ناشی از محمولات اقدام مناسب انجام نشده و تاکنون ضوابط و شرایط خاصی توسط صنعت بیمه تدوین نگردیده است که شاید عامل اصلی آن نگرانی بیمه‌گران از وسعت خسارت‌های وارده به محیط زیست، عدم شناخت کافی بیمه‌گران از خسارت‌های زیست‌محیطی و یا نحوه ارزیابی و برآورد خسارت باشد. آنچه مسلم است ریسک خسارت ناشی از محمولات خطرناک صنعتی و پسماند بیمه‌پذیر می‌باشد و بنابراین شرکت‌های بیمه می‌توانند نسبت به ارائه پوشش بیمه‌ای اقدام نمایند. ولی به جهت کنترل خسارت قابل پرداخت که از نگرانی‌های صنعت بیمه است، لازم است که همانند کنوانسیون‌های بازل(حمل ونقل بین‌المللی پسماند خطرناک)، حد غرامت جبران خسارت تعیین گردد و مازاد بر آن، نه عامل خسارت و نه بیمه گر مسئول جبران خسارت وارده نگردد.
بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد می‌شود که بیمه مرکزی ج.ا.ایران شرایط عمومی بیمه‌نامه خسارات ناشی از محمولات خطرناک صنعتی و پسماند را تدوین نماید و شرکت‌های بیمه تعامل لازم را با سازمان حفاظت از محیط زیست جهت ارزیابی ریسک خسارت‌های وارده به محیط زیست و نحوه برآورد خسارت به عمل آورند.
همچنین به منظور کنترل ریسک پوشش بیمه‌ای خسارات ناشی از محمولات خطرناک صنعتی و پسماند، شرکت‌های بیمه می‌توانند بیمه‌نامه صادره را با حد غرامت خاص ارائه نمایند. سازمان محیط زیست کشور نیز به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست، باید اقدامات عملی در جهت تعامل با شرکت‌های بیمه به منظور اخذ پوشش بیمه‌ای و همکاری در زمینه ارزیابی ریسک خسارت‌های زیست محیطی را اعمال نماید.
برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1540  مراجعه فرمایید.

http://tejaratava.ir/?p=43078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.