• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
5

رونمایی از ۴ رکن اساسی تولید مسکن / دستگاه‌های دولتی بزرگترین محتکر زمین هستند

  • کد خبر : 63826
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
رونمایی از ۴ رکن اساسی تولید مسکن / دستگاه‌های دولتی بزرگترین محتکر زمین هستند
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در رادیو گفت وگو اظهاركرد: بزرگترین محتكر زمین و ملك خود دستگاه‌های دولتی هستند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از «ایتوت نیوز »،دکتر خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران درمورد چالش های پیش روی اجرای طرح «نهضت ملی مسکن» با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو مصاحبه کرد.باقرپور با بیان اینکه بحران مسکن در کشور ریشه قدیمی و طولانی به اندازه نیم قرن دارد گفت: بحران مسکن به عنوان معضل فرادولتی و فراجناحی به تدریج تشدید شد تا اینکه سیاست های مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم تناسب عرضه و تقاضا را کاملاً بهم زد.

وی با اشاره به انباشت ۶ تا ۷ میلیون واحد مسکونی خالی در ابتدای کار دولت سیزدهم افزود: طرح نهضت ملی مسکن با هدف تولید چهار میلیون مسکن طی چهارسال از الزاماتی بود که به درستی در برنامه های دولت گنجانده شده بود اما هنوز شفافیت چندانی برای کارشناسان این حوزه ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران خاطرنشان کرد: بدنه تعاون کشور وظیفه خود می داند که طبق اسناد بالادستی به دولت کمک کند اما مشکل اینجاست که گزارشات و آمار کاملاً غیرشفافی در این حوزه داریم.

باقرپور یادآورشد: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزیر راه و شهرسازی ۲ میلیون واحد تأمین زمین شده و ۱,۵ میلیون واحد هم در دست اجراست اما گزارش ریز و جزئی از این موضوع در دست نیست و مرجع و سامانه ای هم برای رصد و پایش آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پشتوانه طرح نهضت ملی مسکن، قانون «جهش تولید مسکن» است گفت: طبق ماده ۱۰ این قانون اولویت در اجرای جهش تولید مسکن با بافت های درون شهری است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با اذعان به اینکه بزرگترین محتکر زمین و ملک خود دستگاه های دولتی هستند افزود: زمین هایی که در نظر گرفته شده زیرساخت های شهری و رفاهی ندارند و گزارشی هم در این خصوص وجود ندارد.

باقرپور عنوان کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزیر، حدود ۴۱۰ هزار واحد در مراحل اجرای فیزیکی قرار دارد و این آمار جزو عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم محسوب می شود اما نمی توان تکمیل واحدهای مسکن مهر را جزو ۴ میلیون واحدی که قول آن داده شده، دانست.

وی بحث زمین، مصالح، منابع مالی و فرآیندهای اجرایی را چهار رکن اساسی در ساخت مسکن برشمرد و گفت: با وجود خودکفایی ۹۵ درصدی کشور در حوزه مصالح و نهاده های تولید مسکن اما با تورم شدیدی در این بخش مواجهیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران واردات و بومی سازی تکنولوژی نوین ساخت مسکن را به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرد و افزود: استفاده از تکنولوژی های نوین می تواند هزینه ساخت را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

http://tejaratava.ir/?p=63826

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.