• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6

روان‌سازی فعالیت‌های تخصصی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 17888
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
روان‌سازی فعالیت‌های تخصصی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰

یک فعال اقتصادی می‌گوید: بانک مرکزی باید به سمت روان سازی مسائلی که مربوط به حوزه فعالیت خودش است حرکت کند.

به اعتقاد رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران، وظیفه بانک مرکزی تنظیم سیاست های پولی و مالی کشور و همچنین تسهیل در اقدامات و گردش کار فعالان بخش خصوصی به ویژه در بخش تولید و همچنین درک واقعیت های کنونی اقتصاد کشور چه از لحاظ بین المللی و چه از لحاظ داخلی است.

محسن حاجی بابا در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: نمی توان اولویتی برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفت چرا که گاهی یک موضوع کوچک می تواند یک مشکل بزرگ را حل کند و بنابراین مهم تر و غیر مهم تر نداریم. تمام اقدامات بانک مرکزی چه کوچک چه بزرگ تاثیر بسیاری بر اقتصاد کشور و گردش چرخ اقتصاد دارد، در نتیجه یک تصمیم درست است که می تواند کمک کننده باشد.  

وی ادامه داد: تصمیم درست یعنی تسهیل در صادرات کشور، تسهیل و ساده کردن بازگشت ارز حاصل از صادرات با توجه به شرایط و نظرات بخش خصوصی و تسهیل و گشایش برای ورود مواد اولیه برای واحدهای تولیدی که تمام این موارد باید توسط کمیته های تخصصی مشترک بررسی شود. به طور کلی بانک مرکزی باید به سمت روان سازی مسائلی که مربوط به حوزه فعالیت خودش است حرکت کند.  

به گفته رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران، یکی از مهم ترین وظیفه های بانک مرکزی با هر دولتی و هر ریاست کلی همکاری تنگاتنگ با کارشناسان مستقل بخش خصوصی و به ویژه کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی ایران در حوزه مربوطه است.  

حاجی بابا تاکید کرد: در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، بر مقامات اقتصادی کشور تکلیف شده که نظرات اتاق های ۳ گانه را در تصمیمات خود استفاده کنند، اما شاهد چنین موردی نیستیم. اگر قبل از صدور بخشنامه ها نظرات ما به عنوان افرادی که در جنگ اقتصادی فعالیت دارند را داشته باشند، هم بخشنامه ها قابل قبول تر است، هم به اقتصاد کشور کمک می کند و هم باعث دید بلندمدت فعالان اقتصادی کشور می شود تا بتوانند تصمیم گیری و برنامه ریزی خوبی داشته باشند.  

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران گفت: علاوه بر این دیگر دستگاه ها و ارگان های کشور نیز باید با بانک مرکزی در تعامل باشند. بانک مرکزی سیاستگذار است و باید درک نیاز واحدهای تولیدی به نسبت تورم را داشته باشد تا نه تنها حجم تولید واحدها پایین نیاید، بلکه بتوانند افزایش داشته باشند؛ در نتیجه نباید مقررات محدود کننده نگذاریم. بانک مرکزی باید تلاش کند در همه زمینه های مرتبط با خود روان سازی و ساده سازی کند.  

http://tejaratava.ir/?p=17888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.