• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2
شهرداری مجوز برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی در شهر آفتاب صادر کرده است

رنج صنعت لوازم خانگی از موازی‌کاری/ مخالفت با برگزاری نمایشگاه از سوی شهرداری

  • کد خبر : 54501
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
رنج صنعت لوازم خانگی از موازی‌کاری/ مخالفت با برگزاری نمایشگاه از سوی شهرداری
یک شرکت نمایشگاهی به تازگی اقدام به تبلیغ برای، برگزاری «نمایشگاه تخصصی صادرات لوازم خانگی، سیستم‌های صوتی و تصویری صنایع وابسته» با مجوز شهردای تهران کرده است. اگرچه برگزاری این نمایشگاه در حال حاضر به دلیل پیگیری‌ها و اعتراضاتی که از سوی انجمن‌ صنایع لوازم خانگی ایران و اتاق اصناف تهران صورت گرفته، با اما و اگرهایی همراه است؛ اما این اقدام و ورود نهادهای غیرتخصصی به صنعت لوازم خانگی، نگرانی‌هایی را از بابت رواج موازی‌کاری، خدشه‌دار کردن اعتماد مصرف‌کننده و ضربه زدن به اعتبار صنعتگران و تولیدکننده‌های لوازم خانگی به وجود آورده است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از تصلا، یک شرکت نمایشگاهی به تازگی اقدام به تبلیغ برای برگزاری «نمایشگاه تخصصی صادرات لوازم خانگی، سیستم‌های صوتی و تصویری صنایع وابسته» با مجوز شهردای تهران کرده است. اگرچه برگزاری این نمایشگاه در حال حاضر به دلیل پیگیری‌ها و اعتراضاتی که از سوی انجمن‌ صنایع لوازم خانگی ایران و اتاق اصناف تهران صورت گرفته، با اما و اگرهایی همراه است؛ اما این اقدام و ورود نهادهای غیرتخصصی به صنعت لوازم خانگی، نگرانی‌هایی را از بابت رواج موازی‌کاری، خدشه‌دار کردن اعتماد مصرف‌کننده و ضربه زدن به اعتبار صنعتگران و تولیدکننده‌های لوازم خانگی به وجود آورده است.
سوال اولی که با عنوان این نمایشگاه به ذهن می‌رسد این است که این شرکت نمایشگاهی با مجوز چه نهادی اقدام به تبلیغات برای برگزاری نمایشگاه « تخصصی صادرات لوازم خانگی» و دعوت از برندها برای شرکت در این نمایشگاه کرده است؟
پیگیری‌های« تصلا» نشان می‌دهد هیچ یک از نهادهای متولی از جمله وزارت صمت و معاونت مربوطه، سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، اتاق بازرگانی، انجمن‌های تخصصی، اتاق اصناف و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و… مجوزی برای برگزاری این نمایشگاه صادر نکرده‌‌اند.
بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد درج عنوان و لوگوی سازمان توسعه تجارت ایران در پوستر و تبلیغات این نمایشگاه از سوی شرکت مجری غیرواقعی و به عبارتی جعلی است و همین موضوع گمراهی شرکت‌ها و برندهای تولیدکننده را در پی داشته است.
مجوز برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب، صرفا از سوی شهرداری تهران و بدون مشورت با نهادهای تخصصی و انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه صورت گرفته است. حال سوال این است آیا شهرداری تهران مرجع صدور مجوز برگزاری نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی است؟  آیا شهرداری به همه وظایف خود در حیطه شهری و تخصصی، از جمله رسیدگی به مشکلات مربوط به حمل و نقل مردم و راننده‌های ناراضی و ساختمان‌ها و مکان‌های ناایمن و…عمل کرده که به حوزه جدید ورود کرده و مجوز برگزاری نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی صادر می‌کند؟ آیا بهتر نبود این نهاد برای صدور مجوز در ابتدا با نهادها و انجمن‌های تخصصی این حوزه مشورت می‌کرد و کار را به مراجع مربوطه می‌سپرد؟
صنعت لوازم خانگی طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی همچون گرانی تولید و مواد اولیه، افزایش قیمت‌ها و رکود سنگین بازار، قیمت‌گذاری دستوری، قاچاق و گارانتی‌های تقلبی دست و پنجه نرم می‌کرده و از موازی‌کاری و رقابت‌های مخرب نیز در امان نبوده است. در کنار این مشکلات موازی کاری و برگزاری چنین رویدادهایی از سوی نهادهای غیرتخصصی، بدون رعایت استانداردها و کیفیت‌ لازم و بدون مشارکت برندها و تولیدکننده‌های بزرگ کشور با نمایشی ضعیف از پتانسیل‌های صنعت لوازم خانگی کشور به اعتبار این صنعت در بازارهای داخلی و بین‌المللی ضربه خواهد زد.

خدشه‌دار کردن اعتبار تولیدکننده و بی‌اعتمادی مصرف‌کننده

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با انتقاد از ورود نهادهای غیرتخصصی به صنعت لوازم خانگی و برگزاری نمایشگاه به « تصلا» گفت:  انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تشکل ملی صنعت لوازم خانگی با بیش از ۲۵۰ عضو در دو طیف محصول‌سازان و قطعه‌سازان، با برگزاری هرگونه نمایشگاه موازی مخالف هستیم. دلیل آن نیز به هیچ وجه انتفاع انجمن در برگزاری نمایشگاه نیست، بلکه از تشتت و انشقاق در صنعت لوازم خانگی باید جلوگیری شود، چرا که به اندازه کافی این صنعت به واسطه برخی منفعت‌طلبی‌ها آسیب‌پذیر شده است.
هاشمی با بیان اینکه شان صنعت لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور نباید با ورود نهادهای غیرتخصصی به این صنعت خدشه‌دار شود، گفت: صنعتگران طی سال‌های اخیر در راستای بالا بردن سطح کیفی صنعت لوازم خانگی تلاش‌های زیادی کرده‌اند. این صنعت به اندازه‌ای برای کشور اهمیت دارد که حتی منجر به ورود مقام معظم رهبری به این حوزه شده است و صحیح نیست اعتبار تولیدکنندگان و صنعتگران با سابقه کشور و اعتماد مصرف‌کننده دستخوش منافع کوتاه مدت افراد و شرکت‌ها شود.
وی با بیان اینکه انجمن صنایع لوازم خانگی کشور، ۲۲ سال است که نمایشگاه لوازم خانگی را به صورت تخصصی و بین‌المللی در بالاترین سطح کیفی و با رعایت استانداردها برگزار می‌کند، افزود: برگزاری نمایشگاه‌ با استانداردهای ضعیف و بدون حضور برندها و تولیدکننده‌های بزرگ کشور و عدم نمایش دستاوردهای صنعتگران داخلی، نهایتا به وجهه صنعت لوازم خانگی و اعتماد مصرف‌کنندگان ضربه خواهد زد.
هاشمی ادامه داد: در تبلیغات این نمایشگاه عنوان شده این نمایشگاه رویکرد صادراتی دارد. آیا قرار است رویکرد صادراتی صنعت لوازم خانگی کشور با چنین استانداردهای ضعیفی و بدون حضور برندهای بزرگ در معرض نمایش قرار بگیرد؟ آیا این به نوعی ظلم به صنعت و تولیدکننده‌ها و صنعتگران بزرگ کشور نیست؟
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: برگزاری نمایشگاه الزامات و استانداردهایی از جمله حضور واحدهای تولیدی با پروانه تولیدی، حضور و میزبانی از هیات‌های خارجی و عقد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی، برگزاری ایونت‌های علمی، حضور دانش‌بنیان‌ها و.. دارد که در قراردادی که هرساله انجمن صنایع لوازم خانگی برای برگزاری نمایشگاه با سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت‌ نمایشگاهی منعقد می‌کند، این موارد درج می‌شود و نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی با رعایت این استانداردها و گرید + A برگزار می‌شود.
هاشمی با بیان اینکه در نامه به نهادهای مربوطه تاکید شد حیثیت و جایگاه صنعت حفظ شود و صرف کسب درآمد، اجازه برگزاری نمایشگاه به شرکت‌ها و افراد غیرتخصصی داده نشود، گفت: نباید به اتحاد و یکپارگی صنعت آسیب زد، اگر قرار است چنین نمایشگاهی برای بخش صنفی و توزیعی برگزار شود نیز، باید استانداردها و کیفیت‌‎های لازم با ورود و مدیریت انجمن حفظ شود و عنوان نمایشگاه نیز دقیق مشخص شود که تضادی با نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی نداشته باشد.
مخالفت اصناف با برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی با مجوز شهرداری

اصناف و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و کسبه نیز مخالفت خود با برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی با مجوز شهرداری تهران را اعلام کرده‌اند و خواستار واگذاری امور به تشکل‌های تخصصی و بهره‌گیری از نظرات کارشناسی در این زمینه شده‌اند.
قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در نامه‌نگاری با نهادهای مربوطه تاکید کرده‌ با برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی از سوی نهادهای غیرتخصصی مخالفت هستند و خواستار حفظ شان و جایگاه این صنعت شده‌ است.
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران نیز با بیان اینکه طی‌ سال‌های گذشته نمایشگاه لوازم خانگی با کیفیت بالا و با حضور هیات‌های تجاری خارجی برگزار شد، به «تصلا» گفت: امیدواریم شهرداری کارهای تخصصی را به بخش مربوطه بسپارد و اجازه دهد متولیان این حوزه کار خود را انجام دهند. نباید در این عرصه موازی کاری صورت بگیرد و امور باید به تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی سپرده شود.
وی با بیان اینکه با رکود بازار در ۲٫۵ سال گذشته کسبه متضرر شده‌اند، افزود: این نمایشگاه‌ها اگر برای فروش باشد، باعث ضرر بیشتر کسبه می‌شود و با آن مخالف هستیم.
پرهیز از تشکل‌گرایی موازی و غیرضرور در صنعت لوازم خانگی

در حال حاضر و در شرایطی که تولیدکنندگان لوازم خانگی با مشکلات متعددی از جمله کمبود و گرانی مواد اولیه تولید، افزایش مزد، افزایش عوارض گمرکی و مالیات و … رو به رو هستند و کسبه بیش از دو سال است با رکود سنگین بازار دست و پنجه نرم می‌کند و مصرف‌کننده نیز ناتوان از خرید لوازم خانگی است و با چالش‌هایی همچون اجناس و گارانتی‌های تقلبی و… رو به روست، هر گونه اقدامی از سوی نهادهای غیر تخصصی بر مشکلات این صنعت

می‌افزاید.
نیاز صنعت لوازم خانگی در حال حاضر بنا به تاکید کارشناسان، وجود یک فضای کسب و کار بدون هجمه‌های سیاسی، وجود یک دستگاه متولی خبره با ساختارهای قوی، سالم و پاسخگو، حذف قوانین دست و پا گیر، پرهیز از تدوین دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، تعامل دستگاه متولی با نهادها و انجمن‌های نماینده تولیدکنندگان، مشارکت فعال انجمن و اعضا در تدوین قوانین و دستور‌العمل‌های مورد نیاز، حاکمیت بازار آزاد و حذف قواعد دستوری و حاکمیتی در قیمت‌گذاری و نظارت بر توزیع، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با هدف استفاده از فناوری‌ها روز دنیا،پیاده‌سازی راهکارهای سیستمی یکپارچه،حذف دخالت افراد دارای امضاء طلایی از فرآیندهای اجرایی،پذیرش همه رقبا، تدوین یک برنامه عملیاتی میان مدت برای رشد و توسعه با مشارکت همه فعالان، توزیع بهینه منابع از سوی دولت و پرهیز از رانت، ورود دولت به عنوان حامی به چرخه فعالیت نه مجری، پرهیز از تشکل‌گرایی موازی و غیرضرور در صنعت است.

http://tejaratava.ir/?p=54501

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.