• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5

رقص شعله‌ آبی گاز در ۴۶۶ روستای استان یزد

  • کد خبر : 18765
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
رقص شعله‌ آبی گاز در ۴۶۶ روستای استان یزد

یزد – تجارت آوا – اجرای طرح نهضت گازرسانی به مناطق محروم در دولت تدبیر و امید، تعداد روستاهای برخوردار از این خدمات را در استان یزد از ۱۶۶ مورد در ابتدای دولت یازدهم با افزایش ۴۶۶ موردی در مجموع به ۶۳۲ روستا افزایش داد تا خانه روستاییان با انرژی پاک گرم شود و بوی نفت و هیزم از خانه‌های آنها رخت بربندد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور در سال گذشته با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید گازرسانی به روستاها بیش از کل تاریخ ایران بوده، اظهارداشت: تا پیش از دولت یازدهم ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود که این رقم اکنون به ۳۲ هزار روستا رسیده است.

وزیر نفت نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری درباره توسعه گازرسانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و رسیدن پوشش گازرسانی کل کشور به ۹۵ درصد گزارشی ارائه داد و تاکید کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون میزان بهره‌مندی خانوارهای روستایی کشور از خدمات گاز طبیعی با افزایش بیش از ٢ برابری به ۸۴ درصد رسیده است.

بیژن زنگنه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا بهمن ماه ۱۳۹۹ به بیش از ۲۰ هزار روستا با حدود یک میلیون و ۷۶۰ هزار خانوار گازرسانی شده و تعداد روستاهای برخوردار از خدمات گاز از حدود ۱۴ هزار روستا به بیش از ۳۴ هزار روستا افزایش یافته است،‌ افزود: در این دوره زمانی به ۱۹۳ شهر با بیش از ۶۴۱ هزار خانوار گازرسانی شد و هم اکنون بیش از ۹۸.۴ درصد جمعیت شهری کشور و ۸۴ درصد جمعیت روستایی کشور و در مجموع ۹۵ درصد از کل جمعیت کشور زیرپوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که پوشش شبکه گازرسانی در ابتدای سال ۱۳۹۲ در جمعیت شهری ۹۵ درصد و در جمعیت روستایی ۵۴ درصد بوده است.

گازرسانی به روستاها به عنوان بخش مهمی از طرح‌های محرومیت‌زدایی و توسعه‌محور دولت تدبیر و امید، به ‌صورت جهشی در بسیاری از روستاهای استان یزد اجرا شده تا ساکنان این مناطق برای ماندن در روستاها امیدوارتر شوند .

کارنامه دولت تدبیر و امید در زمینه گازرسانی به روستاها در استان یزد بسیار درخشان است و این استان با افزایش حدود سه برابری روستاهای دارای گاز در این دولت از استان‌های پیشرو در کشور محسوب می شود.

پوشش شبکه گاز در ۶۳۲ روستا در استان یزد

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد تعداد روستاهای واجد شرایط گازرسانی در استان را  ۶۹۵ روستا بیان کرد و گفت: ابتدای دولت دوازدهم ۱۶۶ روستا از خدمات شبکه گاز بهره‌مند بودند که اکنون این رقم به ۶۳۲ روستا رسیده است.

علی اکبر میدانشاهی اظهار داشت: این آمار نشان می دهد که در دولت یازدهم و دوزادهم ، ۴۶۶ روستا از خدمات شبکه گاز طبیعی برخوردار شده و هم اکنون افزون بر ۹۳ درصد روستاهای استان و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از  خدمات گاز طبیعی بهره مند هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین گازرسانی به ۸۳ روستا در استان هم اکنون در دست اجراست و مابقی روستاها نیز در برنامه‌های آتی شرکت گاز برای ارائه این خدمات قرار دارد.

رشد ۴۲ درصدی شبکه‌گذاری گاز در دولت تدبیر و امید

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد با تشریح توسعه شبکه گاز در استان از زمان تأسیس این شرکت تا ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید افزود : تا قبل از دولت تدبیر و امید پنج هزار و ۹۳۹ کیلومتر شبکه‌گذاری در یزد اجرا شده‌ بود.

وی تصریح کرد: در دولت فعلی چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر شبکه گذاری انجام شد که معادل ۴۵ درصد رشد داشته و در مجموع  ۱۰ هزار و ۸۳۹کیلومتر شبکه گذاری گاز در استان صورت گرفته است.

نصب ۷۳ هزار و ۱۵۸ انشعاب گاز در یزد  

میدانشاهی تعداد انشعاب گاز در ابتدای دولت یازدهم در استان یزد را ۱۷۵ هزار و ۷۸۲ مورد بیان و خاطرنشان کرد: اکنون این رقم به ۲۵۴ هزار و ۶۰۵ انشعاب رسیده که در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید ۷۸ هزار و ۸۳۲ انشعاب نصب شده و ۳۱ درصد رشد افزایش داشته است.

وی تعداد کل مشترکان شرکت گاز استان یزد را ۴۸۱ هزار و ۴۰۵ مورد بیان کرد و گفت: تا قبل از دولت یازدهم تعداد مشترکان گاز ۳۰۳ هزار و ۸۷۴ مشترک بود که در این دولت  ۱۷۷ هزار و ۵۳۱ مشترک افزوده شد و ۳۶.۸درصد تعداد مشترکان این شرکت رشد داشته است.

بهره مندی چهار هزار و ۴۰۹ صنعت از خدمات گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد خاطرنشان کرد: در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید، چهار هزار  و ۴۰۹ واحد صنعتی  استان از خدمات گاز بهره‌مند شدند و این در حالی است که در ابتدای این دولت سه هزار و ۷۲۹ واحد صنعتی گاز دار بودند که ۵۴ درصد رشد یافته است وی اکنون مجموعا هشت هزار و ۱۳۸ واحد از گاز طبیعی برخوردار است.

افزایش ۶۰ درصد گلخانه های دارای گاز طبیعی

میدانشاهی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید یکهزار و ۹۸۱ گلخانه استان نیز گازدار شدند که این رقم در ابتدای دولت یکهزار و ۳۰۶ مورد بود و در این دولت ۶۰ درصد گلخانه‌ها گازدار شدند که هم اکنون تعداد گلخانه‌های گازدار استان سه هزار و ۲۸۷ مورد شده است.

وی تعداد کوره‌های آجرپزی گازدار استان را ۲۹۸ مورد بیان کرد و گفت: در این دولت ۲۴۸ کوره آجرپزی گازدار شده که ۸۳.۲ درصد رشد در این زمینه حاصل شده و تا قبل از دولت تدبیر و امید فقط ۵۰ کوره به شبکه گاز طبیعی وصل شده بود.

 شعله آبی گاز در خانه روستاییان

یکی از روستاییان مناطق کوهستانی شهرستان تفت در خصوص خدمات دولت در بخش گازرسانی گفت: توسعه شبکه گاز در این منطقه که جزو مناطق سرد و کوهستانی استان است قدم بسیار بزرگی از سوی دولت بوده زیرا ساکنان این مناطق را از بخاری های هیزمی و نفتی بی نیاز کرد مشکلات تامین سوخت در فصول سرد را به طور کامل رفع کرد.

حسن حسنی افزود: هر سال در فصل سرما برای تهیه نفت با مشکلات زیادی روبرو بودیم اکنون برای پخت و پز و گرمایش خانه از گاز استفاده می کنیم که آسایش فراوانی را برای ساکنان این روستا به همراه داشته است.

یک بانوی روستایی از مناطق ییلاقی شهرستانن مهریز نیز گفت: با استفاده از بخاری و آبگرمکن نفتی همیشه بوی نفت در خانه می پیچید و در برخی خانه ها که به دلیل کمبود نفت از هیزم استفاده می کردند، خانه بوی دود می گرفت، اما از زمانی که روستای ما گازرسانی شده، از این مشکلات خبری نیست.

فاطمه دهقانی افزود: اگر روستاها نیز همانند شهر از امکانات رفاهی بهره مند باشند، روستائیان به شهرها مهاجرت نمی کنند، بخش قابل توجهی از علت مهاجرت از روستاها نبود امکانات رفاهی در این مناطق است که با خدمات رسانی دولت، جمعیت روستاها پایدار می شود.

وی ادامه داد: با اتصال روستا به شبکه گاز طبیعی خیلی هزینه ما در زمینه تامین کپسول گاز و تامین نفت کاهش یافته که جای تشکر از دولت برای تامین خدمات گاز را دارد.

بر اساس سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، از یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت استان یزد،۸۷ درصد آنها در مناطق شهری و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می کنند و  این استان ۱۰ شهرستان، ۲۱ شهر، ۲۱ بخش، ۴۳ دهستان و ۹۶۳ روستا دارد.

http://tejaratava.ir/?p=18765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.