• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

رشد شاخص های عمده در تولید حق بیمه‏، کاهش نسبت خسارت حوزه قبولی اتکائی و توسعه سامانه های الکترونیکی در ‏بیمه ایران

  • کد خبر : 86940
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
رشد شاخص های عمده در تولید حق بیمه‏، کاهش نسبت خسارت حوزه قبولی اتکائی و توسعه سامانه های الکترونیکی در ‏بیمه ایران

شرکت سهامی بیمه ایران، تنها بازوی اجرایی دولت در صنعت بیمه، با هشتاد و هفت سال قدمت و تجربه که بیش از نیمی از این عمر پرثمر را در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی سپری کرده است، هم اکنون در اوج پختگی و بالندگی خود به فتح قله های افتخار در سطوح منطقه ای و جهانی می اندیشد.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، بر اساس سنتی حسنه که در پایان هر سال دستگاه های اجرایی دیگر تقریبا خود را موظف به اجرای آن می دانند، بیمه ایران تصمیم دارد با توجه به سیاست های شفاف سازی دولت مردمی و لزوم ارائه گزارش های مبتنی بر آمار و اطلاعات صحیح و مستند به هموطنان گرامی، در سلسله گزارش های پیش رو مروری داشته باشد بر کارنامه زرین و پرافتخار خود در یک سال گذشته که در واقع جامه عمل پوشاندن به بخشی از شعار و ایده اصلی این شرکت مبنی بر ارائه «خدمت بی منت» است.

در این سلسه از گزارش ها که بر پایه و اساس گزارش های مستند و آماری چهار معاونت شرکت بیمه ایران و به اختصار تهیه و تدوین شده است، نگاهی انداخته ایم بر عملکرد یک ساله ‏«معاونت فنی بیمه ایران»، «معاونت برنامه ریزی و نوآوری»، ‏«معاونت حقوقی و هماهنگی امور استان ها، شعب و نمایندگی های» بیمه ایران. در بخش نخستین از این سلسله گزارش ها، نگاهی داریم بر عملکرد و برنامه های «معاونت فنی بیمه ایران» که برای نخستین بار به شرح زیر منتشر می شود.

* رشد ۳۰ درصدی

معاونت فنی بیمه ایران، گزارش عملکرد یک ساله خود را منتشر کرد.

اهم اقدامات و برنامه های معاونـت فنی بیمه ایران در بخـش های‏  «مدیـریت های فنـی»  و « اداره کل بازاریابی و مطالعات بازار» قابل بررسی و ارائه است.

سیاست اصلی حوزه معاونت فنی براساس سند راهبردی شرکت در سال ۱۴۰۱ رعایت ضوابط آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه، مبانی حرفه ای و کارشناسی در جذب پرتفوی و خدمات رسانی در بخش خسارت با محوریت شفافیت در پاسخگویی و توسعه اختیارات و تفویض آن به مدیریت های استانی در جهت تسریع در فرآیند های خدمت رسانی بوده است. تجمیع پرتفوی بیمه گزاران و پرهیز از جذب پرتفوی صرفاً رشته های زیاندیده بیمه گزاران در این مسیر کماکان از جمله سیاست های مهم و مورد تاکید برای تمامی واحدهای شرکت می باشد.

از جمله مهمترین دستاوردهای اساسی معاونت فنی بیمه ایران در سال ۱۴۰۱ در رشته اتومبیل می توان به رشد ۳۰ درصدی تولید حق بیمه، افزایش ۲ درصدی تعداد بیمه نامه های صادر شده و رشد ۵۳ درصدی جبران خسارت زیان دیدگان حوادث رانندگی، نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

در همین پیوند، شاهد ترقی شاخص های کمی موفقیت آمیزی در برخی از رشته های بیمه های اموال از جمله بیمه های مهندسی با رشد ۲۵ درصدی تولید حق بیمه و رشد ۳۵ درصدی تولید حق بیمه در رشته آتش سوزی بوده ایم. در عین حال، با تمهیدات اندیشیده شده میزان پرداخت خسارت در این دو رشته به ترتیب معادل ۴۵ و ۱۸ درصد کاهش داشته است.

در بخش بیمه های مسئولیت و حمل و نقل نیز با وجود شرایط اقتصادی کنونی، بیمه ایران کارنامه قابل قبولی داشته است؛ به گونه ای که آمار مقایسه ای عملکرد سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱‏ در این حوزه نشان دهنده میانگین ۳۰ درصد رشد در تولید حق بیمه است که بالاترین آن مربوط به رشته بیمه های حمل کالا با ۲۵۶ درصد  و بیمه های مسئولیت با ۲۰ درصد رشد بوده است.

کاهش نسبت خسارت حوزه قبولی اتکائی از ۳۱ به ۲۳ درصد و جذب پرتفوی بالغ بر ۸۰۰ر۶ میلیارد ریال قبولی اتکائی در قالب پذیرش ۱۷۲۵ مورد ریسک در ‏جهت ‏حمایت از پوششهای اتکائی مورد نیاز سایر شرکتهای بیمه داخلی ‏از جمله دستاوردهای بیمه ایران در حوزه بیمه های اتکایی؛ آموزش بیش از ۱۶۰۰۰ کاربر در بیش از ۷۰۰۰ مرجع طرف قرارداد از نظر نحوه کار با سامانه ‏ی ‏سدای جدید در حوزه بیمه های اشخاص و انعقاد تفاهم نامه هایی با موضوع همکاری و تجمیع امورات بیمه ای با سازمان‌ها و ‏شرکت‌های مختلف ‏از ‏قبیل بانک ملی ایران، بانک سپه، انجمن مخترعین کشور، کانون ناشنوایان ‏کشور، انجمن ‏واردکنندگان کاغذ و ‏مقوا، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت ‏علمی‎ ‎ریاست‌جمهوری و… در حوزه فعالیت های اداره کل بازاریابی و مطالعات بازار از دیگر موفقیت های معاونت فنی بیمه ایران بوده است.

* بیمه های اتومبیل؛ راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور و خسارت آنلاین

آمار مقایسه ای بیمه های اتومبیل در سال ۱۴۰۱ نشان دهنده آن است که در مجموع ۳۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در سه رشته  بیمه نامه ثالث، بیمه نامه حوادث راننده و بیمه نامه بدنه بیمه ایران صورت گرفته است.             

در همین مقایسه، جمع کل بیمه نامه های صادر شده در سه رشته مورد اشاره با ۲ درصد رشد نسبت به سال پیش به بیش از ۱۳ میلیون و ۵۲ هزار فقره بیمه نامه رسید.

«پروژه راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور و خسارت آنلاین» در حوزه بیمه نامه های خودرو از جمله طرح های کم نظیر در صنعت بیمه کشور بود که در سال ۱۴۰۱ و درقالب سامانه «بیمه ایران من» طراحی و اجرا شد و هدف آن تسهیل گری در فرآیند خدمت رسانی به بیمه گزاران و آحاد جامعه ذینفعان شرکت می باشد.

ارائه خدمات فروش الکترونیکی، نقطه عطف این سامانه نسبت به نسخه های قبلی و سایر ‏سامانه های مشابه موجود در بازار بوده است.

در حال حاضر این سامانه هوشمند و بیست و چهار ساعته، بازه گسترده ای از خدمات متنوع را به صورت برخط (آنلاین) به هموطنان و مشتریان شرکت ارائه می دهد؛ به گونه ای که لزوم بسیاری از مراجعات حضوری به شعب شرکت را برطرف کرده و ارائه خدمات به صورت غیرحضوری انجام می شود.

هم اکنون، از طریق «سامانه الکترونیکی بیمه ایران من» نرخ دهی در تمامی رشته های بیمه ای، خرید و تمدید بیمه نامه های اتومبیل اعم از شخص ثالث و بدنه، بیمه نامه های حوادث و عمر و زندگی و ‏آتش سوزی به صورت برخط فراهم شده است و تمامی مراحل به صورت کاملاً مکانیزه و یکپارچه ‏با سامانه های بیمه گری شرکت صورت می گیرد.

 در خصوص بیمه نامه زندگی نیز خدمات ‏گسترده‌ای در سامانه پیش بینی شده است. «سامانه بیمه ایران من» در واقع سامانه ای در حال توسعه و توقف ناپذیر برای ایران ماست.

* بیمه های اشخاص؛ تسهیل در امور درمانی بیمه گزاران

با توجه به هزینه های بالای خسارت درمان رویکرد بیمه ایران در این رشته با محوریت منطق گرایانه ارائه نرخ و شرایط حرفه ای و جبران به موقع خسارت بیمه شدگان بوده است. در همین راستا، ضمن مدیریت نحوه ارائه خدمات در این رشته از لحاظ توسعه سهم فروش در این رشته در سال ۱۴۰۱ شرکت با عقلانیت حرکت نموده است.

‏ آموزش بیش از ۱۶۰۰۰ کاربر در بیش از ۷۰۰۰ مرجع طرف قرارداد از نظر نحوه کار با سامانه ‏سدای جدید و «حذف حداکثری کاغذ از فرایندهای پرداخت هزینه های درمان» به جز رسید (قبض) پرداخت هزینه، انتقال قرارداد کارکنان صنعت بیمه به سامانه سدای جدید و…. از جمله برنامه های اجرا شده در اداره کل بیمه های اشخاص سال گذشته بوده است

‏همچنین، پروژه ایجاد اپلیکیشن موبایلی در برنامه سدای جدید و رفع مشکلات آن برای همکاران حوزه آی ‏تی و ستاد بیمه های اشخاص به بهره برداری رسید.

 عملیاتی کردن فراگیر اپلیکیشن موبایلی برای تمام قراردادهای مرتبط با بیمه نامه های اشخاص، کمک به پیاده سازی سرویس ‏REST‏ بیمه مرکزی برای انتقال دو طرفه داده با بیمه ایران در راستای ‏سیستمی کردن گردش اطلاعات حوزه ی سلامت کشور و …. از برنامه های این اداره کل برای بازه زمانی کوتاه مدت؛ رفع مشکلات و ایجاد توسعه های لازم در برنامه سدای جدید و عملیاتی کردن کارتابل پزشک معتمد در سامانه ی سدای جدید از برنامه های در دست اجرا برای بازه زمانی میان مدت و ‏اتصال کامل و پایدار به پایگاه داده بیمه سلامت ایرانیان و سامانه های سپاس، دیتاس و نسخه الکترونیک ‏وزارت بهداشت از طریق هاب بیمه مرکزی و خودکار شدن کل فرایند ایجاد و انتقال اطلاعات و رسیدگی به ‏هزینه ها و اطلاع رسانی به بیمه شده و طرح پیاده سازی کامل قواعد بیمه گری از نقطه اول ایجاد سند هزینه در مرجع درمانی (لحظه مراجعه بیمار)‏ از جمله برنامه های در دست اجرا برای بازه زمانی بلند مدت است.

* بیمه های اموال  

شاخص های کمی در رشته اموال ترقی موفقیت آمیزی داشته اند؛ به ویژه در برخی از رشته ‏های بیمه های اموال از جمله بیمه های مهندسی و رشته آتش سوزی. در عین حال، با ‏تمهیدات اندیشیده شده میزان پرداخت خسارت در این دو رشته به ترتیب معادل ۴۵ ‏و ۱۸ درصد کاهش داشته است.‏

در بیمه های آتش سوزی برنامه های نوینی از جمله: کاهش نرخ فعالیت هایی که از ضریب خسارت مناسبی یهره مند بوده اند، به حداقل رساندن فرانشیزها برای ریسک های مناسب و حذف آن از بخش بیمه های مسکونی و بسیاری از فعالیت های غیر صنعتی، تفویض اختیار به مدیران شعب تهران و استان ها به منظور سرعت عمل در صدور بیمه نامه های حریق تاسقف ۱۵ هزار میلیارد ریال و … به اجرا گذاشته شده است.

در بیمه های مهندسی، برگزاری کلاس های آموزشی برای ارتقای دانش فنی همکاران و نمایندگان، کاهش نرخ پایه بیمه نامه تضمین کیفیت ساختمان(‏LDB‏) و فراهم آوردن زیر ساخت های الکترونیک ‏جهت صدور بیمه نامه مذکور،‏ تفویض اختیارات به شعب در خصوص ارائه تخفیفات تجمیع پورتفو و مطلوبیت ریسک و . . . از جمله مهمترین فعالیت ها بوده است.

در بیمه های انرژی نیز اداره کل بیمه های اموال بیمه ایران ‏با ‏همکاری واحدهای اجرایی از جمله شعبه ولی عصر اقدامات زیر را برای افزایش پرتفوی ‏این رشته بیمه ای در دستور کار دارد: ‏برگزاری جلسات مشترک با بیمه گزاران به منظور بروز رسانی سرمایه های مورد بیمه؛ جلسات مستمر با بیمه گزاران با هدف تجدید ارزشگذاری سرمایه هایشان هم از نظر ارزی وهم از نظر تسعیر ‏نرخ  ارز (به ویژه با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز)؛ تحت پوشش قراردادن کلیه دکل های خشکی و تجهیزات شرکت ملی ‏حفاری؛ ‏حمایت از صدور بیمه نامه های انرژی در سایر واحدهای اجرایی شرکت و . . .  .

* بیمه های مسئولیت و حمل و نقل؛ رشد میانگین ۳۰ درصدی

اداره کل بیمه های مسئولیت و حمل و نقل بیمه ایران نیز با وجود شرایط اقتصادی کنونی، کارنامه قابل قبولی داشته است؛ به گونه ای که آمار مقایسه ای عملکرد سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱‏ در این حوزه نشان دهنده میانگین ۳۰ درصد رشد در تولید حق بیمه است که بالاترین آن مربوط به رشته بیمه های حمل کالا با ۲۵۶ درصد  و بیمه های مسئولیت با ۲۰ درصد رشد بوده است.

‏سیستمی کردن اعمال آیین نامه حدود اختیارات ‏برای اولین بار در بیمه ایران در رشته های حمل کالا و ‏مسئولیت در سطح کل شرکت و  سیستمی کردن صدور و خسارت بیمه های کشتی ‏در شرکت از جمله ‏طرح های در دست اقدام و انجام شده است. اقدامات مزبور موجبات افزایش سرعت در انجام فرآیندهای صدور و خسارت، کاهش در هزینه های اداری، کاهش تخلف و تقلب و … را فراهم می آورد.

همچنین، رونمایی از طرح جدید بیمه ای “وقفه در فعالیت مهندسین” که پس از اخذ مجوزهای صدور ‏اختصاصی این طرح (صرفاً در بیمه ایران) از بیمه مرکزی، اجرا می شود؛ تسریع و تعیین تکلیف پرونده های خسارتی معوق؛ اعطای ‏نرخ های تعدیلی و رقابتی مناسب تر به بیمه‌گذاران و بازنگری در بخش نامه ها و آیین نامه ها که در این رابطه شیوه نامه جامع اجرایی بیمه های مسئولیت، کشتی، هواپیما و ‏حمل کالا تدوین شده است، از جمله برنامه های کوتاه مدت این اداره کل است. 

در میان مدت، برنامه هایی چون: سیستمی کردن صدور و خسارت بیمه های هواپیما،‏ رفع موانع و مشکلات در ارائه خدمات به موقع، سریع و جامع و استفاده بهینه از قابلیتهای شرکت های اقماری در حفظ و جذب پرتفوی جدید. و در بلند مدت، برنامه هایی چون: انجام اقدامات و پیگیری های لازم برای پیاده سازی سیستم یکپارچه بیمه گری، سامانه ‏کشف تقلب و تخلفات بیمه ای؛ استفاده از اپلکیشن های تلفن همراه محور در بازدید اولیه و صدور بیمه نامه و همچنین ورود ‏به بحت اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی با همکاری مدیریت کل محترم فناوری اطلاعات و ‏آمار و سایر واحدها و طرح توانمند سازی واحد های اجرایی برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت بالا به اجرا گذاشته می شود.

* بیمه های اتکایی؛  افزایش ۱۸ درصدی جذب پرتفوی

عملکرد یک ساله اداره کل بیمه های اتکایی بیمه ایران در سال ۱۴۰۱ در مقابسه با دوره مشابه سال گذشته حاکی از جذب پرتفوی بالغ بر ۷۵۰۰ میلیارد ریال قبولی اتکایی در قالب پذیرش بیش از ۱۸۰۰ مورد ریسک در جهت ‏حمایت از پوششهای اتکایی مورد نیاز سایر شرکتهای بیمه داخلی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشدی ‏معادل ۱۸ درصد را نشان می دهد.

‏سرمایه / تعهدات تحت پوشش شرکت سهامی بیمه ایران در قالب قبولی اتکایی در ده ماهه سال جاری بالغ بر ۰۰۰ر۰۰۰ر۳ میلیارد ریال بوده است.‏

‏همچنین، نسبت خسارت حوزه قبولی اتکایی در این دوره کمتر از ۲۵ درصد بوده که نسبت به سال قبل از روند مساعد برخوردار بوده است. ‏

* بازاریابی و مطالعات بازار؛ گسترش بازار با انعقاد تفاهم نامه های جدید

در نگاهی به اهم برنامه ها و عملکرد سال ۱۴۰۱‏ اداره کل بازاریابی و مطالعات بازار، می توان از مواردی چون: ‏گرداوری داده ها، بررسی و پاکسازی اولیه داده های بیمه بدنه به منطور نهایی کردن نرخ پوشش ‏خودروهای نامتعارف بانضمام فرانشیز و استهلاک؛ مطالعه الگو برداری، جمع بندی گزارش های حوزه معاونت برنامه ریزی و تهیه و تدوین گزارش امنیت ‏سایبری در بیمه ایران؛ ‏تدوین نرخنامه پوشش حفظ منافع خودروهای نامتعارف مطابق با آیین نامه ۹۴ بیمه مرکزی ‏جمهوری اسلامی ایران و . . . یاد کرد.

در مدت یک ساله ‏‏۱۴۰۱ تفاهم نامه هایی با موضوع همکاری و تجمیع امورات بیمه ای با سازمان‌ها و ‏شرکت‌های مختلف از ‏قبیل: بانک ملی ایران، بانک سپه، انجمن مخترعین کشور، کانون ناشنوایان ‏کشور، انجمن واردکنندگان کاغذ و ‏مقوا، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت ‏علمی‎ ‎ریاست‌جمهوری و…منعقد شده است.‏

‏در دوره یاد شده، ساماندهی و تکمیل اطلاعات و تنظیم پاکات نرخ و شرایط ارائه‌ شده برای شرکت در ‏مناقصات مختلف به انجام رسید. لازم به ‏ذکر است که در سال ۱۴۰۰ تعداد مناقصات ۱۱۸ فقره بوده‌است ‏که این تعداد در سال ‏‏۱۴۰۱ به ۳۵۴  فقره رسید که رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.‏

‏اجرایی کردن پروژه تماس مستقیم و پاسخگویی مدیران بیمه ایران با ذینفعان در مرکز ‏SRM‏، ‏‏ راه‌اندازی خط مخصوص پاسخگویی به خسارت دیه در مرکز ‏SRM ،‏ برگزاری نظرسنجی رضایت مشتریان از شعب به‌صورت تفکیکی (نظرسنجی از ۴۰ هزار ‏بیمه‌گزار) از برنامه های آتی و کوتاه مدت این اداره کل است.

http://tejaratava.ir/?p=86940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.