• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
7

رشد اقتصادی کشور در ۳ ماهه آخر سال گذشته

  • کد خبر : 22339
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
رشد اقتصادی کشور در ۳ ماهه آخر سال گذشته

رئیس جمهوری گفت: براساس این گزارش در ۳ ماهه آخر رشد بخش کشاورزی ۶.۵ درصد، صنایع و معادن ۷.۵ و بخش خدمات مثبت یک بوده و رشد تولید ناخالص نیز ۴ درصد بوده است.

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور با اشاره به روزهای پایانی اردیبهشت و آغاز خرداد ماه، گفت: ماه خرداد از اهمیت بالایی از نظر سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی برای ما برخوردار است، ماه امام راحل است و ایامی همچون ۱۵ خرداد و سالگرد رحلت امام (ره) را در این ماه داریم اما امسال از ویژگی خاصی به نام انتخابات ۱۴۰۰ هم برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد، چشم همه دنیا  به ایران دوخته شده است، گفت: همه باید برای برگزاری انتخاباتی باشکوه با تضمین سلامت مردم تلاش کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در قدم اول انتخابات ۱۴۰۰ شاهد حضور هیجان بسیار خوب و قابل توجهی در ثبت نام نامزدها بودیم و از تفکرات مختلف ثبت نام کردند، افزود: مرحله دوم انتخابات را در روزهای آینده با اعلام اسامی نامزدها از سوی شورای محترم نگهبان شاهد هستیم و بسیار مهم است که این مرحله تشویق کننده جامعه باشد یا خدای ناکرده کند کننده حرکت باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امیدوارم قدم دوم انتخابات هم در چارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد یک ترکیب بسیار خوب و مناسب از نامزدها باشیم و همه مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کند، از دوران تبلیغات و مرحله مهم حضور مردم در صحنه به عنوان مراحل سوم و چهارم انتخابات نام برد.

دکتر روحانی درخصوص مرحله سوم انتخابات و فعالیت های تبلیغاتی با تاکید بر اینکه نباید غش در معامله انجام دهیم، گفت: وقتی می خواهیم کالایی اعم از برنامه ، نقد گذشته یا وصف شرایط حال به مردم ارائه دهیم، باید منطبق بر واقعیت باشد و خدای ناکرده با دروغ ، تهمت و اقدامات غیر اخلاقی توام نباشد که برای مردم قابل قبول نخواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: برای کسی که آمده بار سنگینی را بر دوش بگیرد پسندیده نیست که از راه  ناصواب بخواهد به یک هدف مهم برسد.

دکتر روحانی با بیان اینکه این دولت در شرایط پیچیده و مشکلی مسئولیت را بر دوش داشته است که حداقل در ۱۰۰سال گذشته مشابه آن را نمی بینیم، خاطرنشان کرد: این دولت با کمترین درآمد نفتی کشور را اداره کرده است درحالی که کسی فکر نمی کرد بودجه بدون نفت در کشور محقق شود و اگر شرایط کشور را نگوئیم تاریخ را تحریف کرده ایم.

رئیس جمهور افزود: مهم این است که دولت در طول ۳.۵ سال گذشته با کمترین حضور قیمت نفت در بودجه و با کمترین استفاده از نفت، کشور را اداره کرد، اینکه بودجه کشور بدون نفت اداره شد، جزء تصوراتی است که هیچ کس فکر نمی‌کرد محقق شود و آرزوی بلندمدت بود، اما این دولت بودجه را بدون نفت اداره کرد.

دکتر روحانی با طرح این سوال که دولت چگونه در ۳.۵ سال گذشته بدون اتکاء به نفت و درحالی که همه منابع را قطع و تحریم کرده بودند، کشور را اداره کرد، اظهار داشت: دولت برای این منظور درآمدهای جدیدی برای کشور بوجود آورد و صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کرد که این کار آسانی نبود.

رئیس جمهور با بیان اینکه عمده‌ترین صادرات غیرنفتی که در سال‌های اخیر ما را یاری کرد، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و فولاد بود، تصریح کرد: تحریم‌کنندگان تصور نمی‌کردند که بتوانیم در این حوزه‌ها صادرکننده باشیم، اما برغم خواست آنها امروز در بنزین، گاز و برق صادرکننده‌ هستیم و تحول بزرگی در این عرصه‌ها در کشور بوجود آمده است.

دکتر روحانی افزود: صادرات شمش فولاد در سال ۹۲ حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تن بود که امروز ۶.۵ میلیون تن شده است، اما کسی نمی‌گوید که این تحول چگونه بوجود آمده است و چطور از خام‌فروشی به صادرکننده فولاد تبدیل شده ایم و مردم زیاد در جریان این موضوعات قرار ندارند.

رئیس جمهور گفت: اینکه این دولت تصمیم می‌گیرد تا تولید پتروشیمی را از ۵۶ میلیون تن در سال به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ افزایش دهد از جمله تحولات بزرگی است که در شرایط سخت تحریم ایجاد شده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: یکی از عواملی که آمریکا در مقابل مردم ایران شکست خورده و بهم ریخت، برای این بود که در دوران تحریم، تولید در کشور به حرکت پرشتاب خود ادامه داد و در سال ۹۹ شاهد جهش تولید در کشور بودیم و این موضوع در حد یک شعار باقی نماند و در این راستا پنج‌شنبه‌های افتتاح در سال ۱۳۹۹ و ادامه آن در سال جاری، ضربه سنگینی بر کمر آمریکا بود.

رئیس جمهور گفت: عظیم‌ترین اتوبانی که شمال و قلب کشور را از آبیک به چرمشهر در جنوب کشور متصل می‌کند، جاده پیچیده شمال که در این دولت بیش از ۸۰ درصد آن اجرایی گردید و افزایش خطوط راه‌آهن از ۱۵۰ کیلومتر به ۹۰۰ کیلومتر، از جمله اقداماتی است که در شرایط سخت و دشوار تحریم و کرونا عملیاتی شد، البته مردم به واسطه جنگ اقتصادی، صدمه دیدند و با سختی زندگی کردند.

دکتر روحانی گفت: امروز که می‌خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه‌سرایی می‌کنند. پذیرفتنی نیست که کسی بگوید به فکر مردم است و وقتی می‌خواهیم تحریم برداشته شود، گریه و زاری کند. مرثیه‌خوانی برای زندگی مردم و روضه‌خوانی برای برداشته شدن تحریم‌ها قابل جمع نیستند، چرا از وین ناراحت هستید؟.

رئیس جمهور تصریح کرد: این دولت چه شما بخواهید و چه نخواهید هیچ مذاکره‌ای انجام نداد، مگر اینکه در آن پیروز و موفق شد. درحالی که بعضی‌ها به مذاکره‌ای نرفتند مگر اینکه قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند. به ملت ایران قول می‌دهم که پایان مذاکرات وین هم پیروزی ملت ایران است و تاکنون نیز قدم‌های بزرگی در آن برداشته شده است.

دکتر روحانی گفت: اگر معیار، زندگی و معیشت مردم است و چنانچه می‌خواهیم مردم راحت‌تر به ارزاق عمومی دسترسی پیدا کنند، باید ممنوعیت ۲ هزار قلم کالا برداشته شود و برای واردات و صادرات مشکلی پیش پای مردم وجود نداشته باشد، اما وقتی می‌خواهیم در صادرات و واردات مشکلی را برداریم و تحریم را حذف کنیم، یک عده ناراحت شده و عزاداری می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشته و به دنبال منافع حزبی و جناحی و قبیله‌ای برود، بی‌تردید خیانت کرده است و برای دولت زندگی مردم و منافع ملی اصل اساسی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه هدف دولت این بوده که دشمن را وادار کند به پذیرش اشتباه خود کند، گفت: امروز ما این کار را کرده ایم و دولت جدید آمریکا بارها اعلام کرده که فشار حداکثری علیه ملت و دولت ایران اشتباه بوده است و شکست را قبول کرده و اصرار داشت که پای میز مذاکره بیاید. بنابراین مسیر ما درست بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه موفقیت‌های دولت بخاطر صبر و مقاومت ملت ایران بدست آمده است، گفت: دولت بدون مردم چیزی نیست و آنهایی که به دولت توهین می‌کنند، نمی‌دانند که در واقع به ملت توهین می‌کنند. ما جزء رأی و اعتماد مردم هیچ چیزی نداریم.

دکتر روحانی افزود: ممکن است کسی بگوید موفقیت‌هایی که شما دارید، رهبری هدایت کرده و به شما کمک کرده است، البته که این چنین است همیشه رهبری حمایت کرده، همیشه رهبری کمک کرده، مگر می‌شود بدون کمک، مگر می‌شود بدون هدایت و ارشاد رهبری؟ در همه مراحل اینطور بوده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در برجام هم اگر موفق شدیم اینطور بوده، قدم به قدم و هر مقطعی که رسیدیم خدمت آقا رفتیم، روسای سه قوه هم بودند، نشستیم و بحث کردیم و گفتیم اینجا رسیدیم، ایشان نصیحت و ارشاد کردند و فرمودند بر مبنای آن گاهی کتبی و گاهی شفاهی، تمام دستورات کتبی ایشان راجع به برجام مرحله به مرحله هست، الان هم دستورات ایشان راجع به وین است. ایشان چند هفته پیش دستوری راجع به وین دادند که آن دستور را ابلاغ کردم. بله هدایت ایشان هست، ارشاد ایشان هست. ما یک رهبر داریم، یک کشور داریم همه با هم هستیم، بدون وحدت و اتحاد پیش نمی‌رویم.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در دوران تحریم و کرونا، گفت: دولت در چنین شرایطی همسان‌سازی حقوق را انجام داد. حقوق بازنشستگان را ۲.۵ برابر افزایش داد، ۶۰ درصد از سهام عدالت را در همین دوران آزاد کرد و بازار سرمایه را به اوج رساند، دولت باید به بازار سرمایه یاری و کمک کند و هرگز در آن مداخله نمی‌کنیم و اخیراً تصمیمی برای کمک به بازار سرمایه و صندوق تثبیت اتخاذ کردیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم فروش نفت در مقطعی با تحریم مواجه شد و ناچار بودند نفت را روش های دیگری بفروشند و دیدیم که چه فسادی در آن رخ داد و از نمونه معروف آن همه باخبر هستند. میلیاردها دلار پول ملت را بردند و هنوز هم معلوم نیست که کجا رفته است.

دکتر روحانی افزود: اصرار داشتم و نامه هم نوشتم که این فرد در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا معلوم شود این پول‌ها چگونه و به کجا رفته است که قبول نکردند.

رئیس جمهور گفت: در این دولت تحریم را بیشتر هم دور زدیم که البته کار خوبی کردیم و باید دست هر کسی که تحریم را دور زده، بوسید، دور زدن تحریم، یعنی مخالفت با ظلم و مبارزه کردن با جلاد و ظالم است. البته در این کار هیچ فسادی هم نبود، اگر چه به مدت طولانی و پیچیده‌تر بود، لذا اینکه یک دولتی در شرایط سخت، اقتصاد را سالم و بدون آن مسائل و حاشیه‌هایی که در سالهای قبل بوده است، پیش ببرد، جزء افتخارات است.

دکتر روحانی با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران درخصوص رشد اقتصادی کشور در ۳ ماهه آخر سال گذشته، گفت: براساس این گزارش در ۳ ماهه آخر رشد بخش کشاورزی ۶.۵ درصد، صنایع و معادن ۷.۵ و بخش خدمات مثبت یک بوده است. رشد تولید ناخالص نیز ۴ درصد بوده است و این در شرایطی است که در تحریم سخت و کرونا قرار داشتیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در بخش مقابله با کرونا نیز اقدامات بزرگی انجام شده است و در این مسیر نیز مدافعان سلامت، مردم و اصناف همکاری بسیار خوبی داشته‌اند. امروز به واسطه اقدامات انجام شده از موج چهارم عبور کرده ایم و به سمت روند نزولی بیماری هستیم البته همچنان باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: در بخش واکسیناسیون نیز کارهای بزرگی انجام شده، این کار در سراسر کشور آغاز شده است و گروه‌های سنی به نوبت و براساس اولویت سند ملی واکسن دریافت می‌کنند. در خرید واکسن برخلاف برخی شبهه‌افکنی‌ها به آنچه مصلحت مردم بود، عمل کردیم و واکسن به اندازه کافی خریداری شده است و از تولید واکسن در داخل کشور نیز به همه توان حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تمام توان خود را در این چند ماه برای ۲ موضوع رفع تحریم و شکست کرونا بکار گرفته است و تا امروز در این موضوعات موفق بوده ایم،گفت: مردم بدانند از روز اول جنگ اقتصادی تاکنون، نه خسته شده‌ایم، نه تردید داشتیم و نه حتی لحظه‌ای استراحت کردیم، دولت با همه توان ایستاده است تا دشمن را شکست دهد و زندگی مردم را تأمین و به حرکت تولید شتاب دهد و همزمان در کرونا سلامت مردم را  پیش ببریم.

دکتر روحانی تصریح کرد: مشارکت و حفظ سلامت مردم در عرصه انتخابات هیچ منافاتی با هم ندارد و بی‌تردید اگر سلامت مردم را حفظ کنیم مردم با نشاط خواهند بود و راحت‌تر  پای صندوق آراء حضور خواهند یافت.

رئیس جمهور افزود: انتخابات متعلق به خودمان است، صندوق آراء افتخار نظام است و جمهوریت در سایه حضور پای صندوق رأی تأمین می‌شود. بی‌تردید اگر تهمت و دروغ رواج پیدا کند، اسلامیت نظام از بین می‌رود و چنانچه مشارکت کاهش یابد، جمهوریت نظام صدمه می‌بیند، لذا هر دو پایه نظام را باید تقویت کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز مردم از کاندیداها می‌خواهند تا برنامه خودشان را تشریح کنند و بگویند که برای خشکسالی، تحریم و کرونا چه برنامه‌ای دارند، گفت: مهم‌تر از این موارد، بایستی استراتژی خود را برای مردم بیان کنند تا مردم بدانند که آنها به دنبال تعامل با جهان هستند و یا خواهان تقابل و درگیری می‌باشند. همچنان که نباید به گونه‌ای باشد که امروز که انتخابات است فضای مجازی مورد تأیید و عالی باشد اما فردای انتخابات به دنبال فیلتر باشیم. مردم باید بدانند که افراط‌گر هستیم یا اعتدال‌گرا و مهم این است که راهبرد و اصول خود را به مردم توضیح دهیم.

رئیس جمهور گفت: همه ما امیدواریم دولت آینده قدرتمند و قوی باشد و بتواند کشور را از مشکلات سخت و پیچیده به نقطه رهایی برساند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت: امروز همه کشورهای اسلامی باید در کنار هم برای نجات مردم مظلوم فلسطین از دست تجاوزات سبوعانه رژیم آدمکش صهیونیستی در کنار هم باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: موضوع فلسطین نشان می‌دهد که نه سازمان ملل، نه شورای همکاری و نه اتحادیه عرب کاری انجام نمی‌دهند باید خودمان توانمند باشیم و اگر در روزهای سخت توانمند نباشیم کسی به فریادمان نمی‌رسد.

دکتر روحانی تأکید کرد: امروز وظیفه داریم با هر توان و امکانی که در اختیار داریم از ملت فلسطین دفاع کنیم البته پیروزی نهایی از آن ملت مظلوم فلسطین است.

http://tejaratava.ir/?p=22339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.