• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

خدمه اتاق عمل کار زیبایی انجام می دهند ! / قبل از انجام جراحی حتما پزشک خود را بشناسید

  • کد خبر : 86013
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۳۸
خدمه اتاق عمل کار زیبایی انجام می دهند ! / قبل از انجام جراحی حتما پزشک خود را بشناسید
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به تشریح مهم‌ترین مسائل و چالش‌های مبتلا به رشته جراحی پلاستیک در کشور پرداخت .


دکتر بابک نیکومرام رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، در حاشیه برگزاری کنگره جامعه جراحان ایران در مرکز همایش‌های رازی، با عنوان این مطلب که حق بیمار است بداند پزشک او چه کسی است و آیا آموزش های لازم در خصوص اعمال جراحی زیبایی را دیده است یا خیر، گفت: مرجع رسمی تأیید مدارک پزشک، وزارت بهداشت است.
وی با اشاره به انجام کارهای پزشکی توسط افراد غیر پزشک، ادامه داد: ژل و بوتاکس جزو امور پزشکی است و انجام آن در آرایشگاه‌ها ممنوع و مصداق دخالت در امور پزشکی است.
نیکومرام افزود: بارها دیده ایم که بیمار بدون اینکه پزشک خودش را دیده باشد، عمل زیبایی را انجام داده و بعداً بخاطر ایجاد عارضه و مطالعه پرونده مشخص شده که عمل او توسط تکنسین انجام شده است. بنابراین، تاکید و توصیه ما به مردم این است که حتماً پزشک خود را قبل از عمل ببینید و از مرتبط بودن رشته تخصصی و فوق تخصصی ایشان با عمل مربوطه اطمینان کامل پیدا کند و حتما راجع به توانمندی جراح خود نیز تحقیق کند و صرفا به مشاوره های فضای مجازی و یا تبلیغات اعمال زیبایی که با قیمتهای نازل پیشنهاد میشوند اعتماد نکنند. حتما بیماران نام پزشک مربوطه را در سایت نظام پزشکی جستجو کرده و از تخصص مربوط اطلاع حاصل کنند. اگر بیماری برای اعمال جراحی زیبایی صورت برای مثال بدنبال جراح پلاستیک میگردد، میباید در سایت نظام پزشکی از بودن عنوان پلاستیک در پروانه مطب پزشک مربوطه اطمینان حاصل کنند و صرفا به تبلیغات فضای مجازی که از عناوین غیر واقعی استفاده میکنند اکتفا نکنند.
وی به گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: متاسفانه حضور دلالان  در این حوزه باعث صدمات و ایجاد عوارض جسمی بعضا غیرقابل جبران  به این بیماران گردیده که میتواند تبلیغ منفی برای توریسم سلامت در ایران گردد.
نیکومرام افزود: وزارت بهداشت باید سختگیری‌های لازم را انجام دهد تا گردشگری سلامت در کشور تحت الشعاع حضور دلالان قرار نگیرد.
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، بر ضرورت محدود شدن اعمال جراحی زیبایی در کشور و تعیین انجام آن صرفا توسط پزشکان آموزش دیده در این حوزه  تاکید کرد و گفت: عمل زیبایی مثل چاه ویل است که اگر رها شود، تبعات زیانباری برای کشور به همراه دارد. علاوه بر صدمات اجتماعی تغییر بیش از اندازه و نامتعارف قیافه ها، ایجاد هزینه های القایی بیشتر به اقتصاد سلامت گردیده و منابع انسانی و مالی مورد نیاز بخش درمان را بسوی خود میکشد و باعث مصارف بیش از حد منابع ارزی کشور میگردد. برای مثال با توجه به ارزبری  پروتزهای سینه  بایستی مصارف آن در کشور ضابطه مند گردیده و تنها توسط پزشکان مرتبط قابلیت سفارش و مصرف داشته باشد مانند داروی شیمی درمانی که تنها با دستور پزشک معالج مشخص شده در گایدلاینهای درمانی قابلیت تجویز دارند.
یکی از چالشهای حوزه جراحی زیبایی عدم وجود دستورالعمل های مربوط به اینگونه اعمال است. بطوریکه بطور شفاف صلاحیت پزشکان مرتبط برای کلیه اعمال جراحی زیبایی تعیین شده و چگونگی نظارت و مجازاتهای بازدارنده در این حوزه بطور موثری تعریف گردد.
در ادامه،دکتر  علیرضا صابری دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، با تاکید بر این موضوع که مردم باید بدانند غیر پزشک حق ندارد ژل و بوتاکس تزریق کند، افزود: گرایش به انجام اعمال زیبایی به خاطر درآمد آن است و توصیه ما به مردم این است که فریب تبلیغات دروغین را نخورند و به فکر سلامت خود باشند.
 علیرضا  صابری اضافه کرد افرادى که دوره های آموزشی  لازم را ندیده اند و برنامه های  آموزشى مورد تایید وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در زمینه زیبایی را طی نکرده اند ، قانونا مجاز به انجام این اعمال نیستند و تبلیغ در این موارد موجب مردم فریبى است و قابل پیگرد قانونى.
وی به مردم توصیه کردد قبل از انجام هر کاری چه درمانی و چه زیبایی، حتما پزشک خودشان را ببینند تحقیق کامل انجام داده و آگاه باشند چه کسی قرار است عمل زیبایی را برای آنها انجام دهد.

http://tejaratava.ir/?p=86013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.