• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

خدمات هوشمند و غیرحضوری بانک‌های قرض‌الحسنه، نگاه مشتریان را تغییر داده است

  • کد خبر : 74428
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
خدمات هوشمند و غیرحضوری بانک‌های قرض‌الحسنه، نگاه مشتریان را تغییر داده است

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: با چشاندن طعم استفاده از خدمات هوشمند و غیرحضوری بانک اعم از ضمانت‌نامه الکترونیکی، افتتاح حساب آنلاین، سفته الکترونیک، وام‌های آنلاین و سایر خدمات برخط، نظر مشتریان به صورت عملی نسبت به بانکداری قرض‌الحسنه تغییر می‌یابد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» با حضور در برنامه «عیار» شبکه تلویزیونی افق گفت: پرسنل این مجموعه با ارائه خدماتی متمایز در حوزه وام خرد، داعیه این را دارند که کارت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌تواند کارت زندگی آحاد مردم باشد تا گره‌ای از مشکلاتشان باز کند.
وی با اشاره به فعالیت ۱۵ ساله این بانک، خاطرنشان ساخت: حضور بانک‌های قرض‌الحسنه در صنعت بانکداری پدیده‌ای نوظهور است. با توجه به رغبت مردم به فرهنگ مقدس قرض‌الحسنه و همچنین امکان دریافت همه خدمات جاری سیستم بانکی، انگیزه برای گردش منابع مالی و ایجاد اولویت دریافت وام با کارمزد حداکثر ۴ درصد افزایش یافته، به‌ویژه اینکه قابلیت انتقال و اهدای این اولویت به سایرین نیز وجود دارد.
موفقیت‌های ۲ بانک قرض‌الحسنه کشور
شمسی‌نژاد با بیان اینکه در مدل بانکداری کشور، نگاه به تخصصی بودن بانک‌ها رعایت نشده، اظهار داشت: بانک‌های تجاری وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند، اما با وجود ۲ بانک قرض‌الحسنه، تخصصی شدن بانک‌ها تحقق بیشتری یافته و سودآور بودن این ۲ بانک، گواه بر این است که اگر بانک‌ها در حوزه تخصصی خود فعال باشند، می‌توانند هم سودآور و هم کارا باشند.
وی ادامه داد: این اتفاق در حالی برای این ۲ بانک رخ داده که بیش از ۸۵ درصد هزینه‌های خود را با کارمزد پوشش داده‌اند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ادامه به ضرورت دریافت مزد خدمت اشاره و تصریح کرد: با همکاری شورای فقهی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به سمتی می‌رویم که به جای دریافت کارمزد ثابت و معین، بتوانیم مزد خدمت بگیریم. این همان چیزی است که مورد تأکید مراجع و متشرعین است.
وی افزود: مزد خدمت یعنی اینکه به جای دریافت کارمزد وام از مشتری، هزینه‌هایی نظیر اعتبارسنجی، تشکیل پرونده و خدمات بانکی تا سقف کمتر از ۴ درصد از مشتری گرفته شود.
شمسی‌نژاد ادامه داد: از سال آینده به جای گرفتن کارمزد در سررسید سالانه، اقساط با تأیید کمیته فقهی بانک مرکزی در رأس (قسط اول) دریافت می‌شود.
شمسی‌نژاد علت جذابیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را علاوه بر انگیزه‌های خیرخواهانه، کارا بودن خدمات این مجموعه دانست و افزود: خیرین با تمرکز حساب‌های خود نزد این بانک علاوه بر همان خدمات پایه بانکی که از سایر بانک‌ها دریافت می‌کنند، ضمن حفظ اصل سرمایه خود، از اولویت وام‌های ارزان قیمت برای استفاده خود یا اهدای آن به دیگران برخوردار می‌شوند.
اهداف خیرخواهانه قرض‌الحسنه
وی با بیان اینکه بسیاری از متشرعین سپرده‌های خود را در قالب حساب‌های قرض‌الحسنه جاری افتتاح می‌کنند، افزود: این افراد در قبال آن به دنبال دریافت سود یا پرداخت سود نیستند و هدفشان گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه است.
شمسی‌نژاد در خصوص توسعه بانکداری قرض‌الحسنه و گذر از بخش سنتی آن اذعان داشت: خیلی از مردم با فرهنگ قرض‌الحسنه آشنا هستند، اما دیدگاه آن‌ها بیشتر معطوف به بخش سنتی آن است. با این حال ما معتقدیم با چشاندن طعم استفاده از خدمات هوشمند و غیرحضوری بانک اعم از ضمانت‌نامه الکترونیکی، افتتاح حساب آنلاین، سفته الکترونیک، وام‌های آنلاین و سایر خدمات برخط، نظر مشتریان به صورت عملی نسبت به بانکداری قرض‌الحسنه تغییر می‌یابد.
۲۵درصد وام‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران غیرحضوری پرداخت می‌شود
وی با بیان اینکه امسال سقف وام‌های قرض‌الحسنه افزایش یافته، اضافه کرد: در سال جاری وام برای اشخاص حقیقی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و برای اولین بار برای اشخاص حقوقی ویژه کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده که تضامین این وام‌ها می‌تواند سفته الکترونیک یا توثیق سهام در سامانه ستاره باشد.
شمسی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۵ درصد وام‌ها در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به صورت غیر حضوری و صرفاً از طریق سامانه‌های اعتبارسنجی و بدون ضامن پرداخت می‌شود که این کار گامی نو در ارائه خدمات غیر حضوری است. هدف بانک تا پایان سال رساندن این آمار به ۳۰ درصد است.
وی در ادامه به افتتاح حساب آنلاین بانک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه ۹هزار نفر افتتاح حساب جدید داریم که تا مقطع کنونی از سال جاری نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر مشتری جدید جذب شده است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران متوسط جذب منابع در شبکه بانکی را طی ۱۰ سال اخیر ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: در بانک‌ها قرض‌الحسنه این نرخ به ۷۰ درصد می‌رسد.
رتبه چهارم در پرداخت وام‌های تکلیفی بین بانک‌ها، متعلق به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است
شمسی‌نژاد در خصوص وام‌های تکلیفی گفت: این بانک از منظر پرداخت وام‌های تکلیفی، در ردیف چهارم شبکه بانکی کشور قرار دارد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از نمایندگان مجلس خواستار بررسی ظرفیت شبکه بانکی در بخش وام‌های تکلیفی شد و افزود: در حال حاضر ۴۰۰هزار نفر در صف انتظار وام ازدواج قرار دارند که این موضوع نشأت گرفته از افزایش هر ساله سقف وام ازدواج بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.
شمسی‌نژاد به راهکار برون رفت از این بحران اشاره و تصریح کرد: راهکار از بین بردن صف انتظار وام ازدواج، توقف یک ساله افزایش سقف این وام است.
وی در خصوص پیشتازی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پرداخت وام‌های تکلیفی گفت: این بانک در میزان پرداخت وام‌های فرزندآوری و بیماران صعب‌العلاج به موضوع افزایش مصارف، توجه کمتری می‌کند و پرداخت این وام‌ها را جزئی از وظیفه اجتماعی و رسالت خود می‌داند.
زندگی مردم را با استفاده از هوش مصنوعی به سمت قرض‌الحسنه سوق می‌دهیم
شمسی‌نژاد در ادامه به فعالیت بانک در بخش اشتغال و کسب‌وکار اشاره کرد و افزود: هدف بانک از ارائه وام کمک به بخش تولید است و با طراحی بازارهای مصرفی همچون پذیرنده‌های طرح کالاکارت، از مصرف شدن وام در بخش‌های سوداگری و سفته‌بازی جلوگیری به عمل آورد.
وی در خصوص کیوبانک یا سوپر اپلیکشن مالی بانک گفت: در نظر داریم تا یک ماه آینده در چارچوب طراحی نئوبانکی با نام کیوبانک، ابعاد زندگی مردم را با استفاده از هوش مصنوعی به سمت قرض‌الحسنه سوق دهیم؛ به‌طوری که مردم برای خرید بیمه‌نامه، رفتن به سفر و سایر خدمات از این پدیده بانکداری دیجیتال استفاده کنند.
شمسی‌نژاد در خصوص انتشار اوراق قرض‌الحسنه در بازار بورس گفت: انتشار این اوراق برای اولین بار در کشور توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا یک ماه دیگر در بازار بورس انجام خواهد شد.

http://tejaratava.ir/?p=74428

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.