• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

خانه‌های روستایی زیر چتر حمایت بانک مهر ایران

  • کد خبر : 10046
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
خانه‌های روستایی زیر چتر حمایت بانک مهر ایران

بانک مهر ایران توجه ویژه‌ای به کاهش خطرات برای ساکنان مناطق روستایی کشور داشته و اقدامات مختلفی از تأمین مالی بهسازی خانه‌های روستایی تا بیمه آن‌ها را انجام داده است.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، ۵ دی ماه یادآور زلزله دلخراش بم است که باعث شد تعداد زیادی از هموطنان ما جان خود را از دست دهند. این روز همچنین به‌عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام‌گذاری شده است.

به این مناسبت مروری کرده‌ایم بر مجموعه اقداماتی که بانک مهر ایران برای بهسازی خانه‌های روستایی و ساخت مدرسه و خانه بهداشت انجام داده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ۷۴ درصد جمعیت کشور در سال ۱۳۹۵ شهرنشین بوده‌اند. در صورتی که این نسبت در طول سال‌های اخیر تغییر چشمگیری نکرده باشد، در حال حاضر بیش از ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که در سال ۱۳۹۵ تنها ۵۷ درصد خانه‌های کشور دارای اسکلت فلزی یا بتنی بوده است. البته می‌توان حدس زد که این درصد در بخش روستایی کمتر از بخش شهری باشد.

در حوادث طبیعی مختلف اعم از سیل و زلزله نیز شاهد بوده‌ایم که خانه‌های روستایی مقاومت کمتری از خود نشان داده و میزان خرابی‌ها در روستاها به طرز قابل ملاحظه‌ای بیشتر از شهرهاست. این موضوع ضرورت توجه به کیفیت خانه‌های روستایی را به ما یادآوری می‌کند.

بر همین اساس بانک مهر ایران در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تا کنون ۹هزار فقره تسهیلات به ارزش ۸۱۴ میلیارد ریال به معرفی‌شدگان از سوی این بنیاد پرداخت کرده است. این تسهیلات صرف بهسازی و بازسازی خانه‌های روستایی شده است. پرداخت تسهیلات از سوی بانک مهر ایران به ساکنان روستاها در چارچوب تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن انقلابی همچنان ادامه دارد. هر چند بهسازی و بازسازی خانه‌های روستایی که بانک مهر ایران در همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تأمین مالی آن را بر عهده دارد، در حوزه پیشگیری از آسیب دیدن خانه‌های روستایی از سوانح طبیعی دسته‌بندی می‌شود، اما بانک مهر ایران تمهیداتی را نیز برای خانه‌هایی در نظر گرفته که بنا به هر علتی ممکن است از سوانح طبیعی آسیب ببینند.

این بانک در سال جاری ۵۰۰هزار خانه روستایی را که در سه استان سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان جنوبی واقع شده‌اند، تحت پوشش بیمه حوادث درآورد. با این اقدام در صورتی که این خانه‌ها از سوانح طبیعی آسیب ببینند، بیمه خسارت آن‌ها را پرداخت می‌کند. سقف پرداخت خسارت برای خانه‌ها ۲۵۰ میلیون ریال و برای اسباب و لوازم منزل ۵۰ میلیون ریال تعریف شده است. بانک مهر ایران پیش از این و در سال ۱۳۹۸ نیز ۱۰۰ باب واحد مسکونی در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان ساخت و به افرادی که خانه آن‌ها از سیل آسیب دیده بود، تحویل داد.

افزون بر این‌ها بانک مهر ایران ساخت مدرسه در مناطق محروم را نیز در برنامه خود داشته و تا کنون ۵ مدرسه در این مناطق ساخته است. این بانک ۴ مدرسه در شهرستان‌های زلزله‌زده استان کرمانشاه ساخته که هزینه یکی از آن‌ها توسط کارکنان بانک تهیه و تأمین شده است. افزون بر این‌ها یک مدرسه نیز در روستای کهنانی‌کش بخش دشتیاری شهرستان چابهار از سوی بانک مهر ایران ساخته شده است.

بانک مهر ایران پیش از این تفاهم‌نامه‌ای را نیز با دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه منعقد کرده بود. هدف این تفاهم‌نامه تسهیل دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، تأمین و صیانت آرامش روان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای مردم آسیب‌دیده از زلزله بود. در چارچوب این تفاهم‌نامه بانک مهر ایران در ساخت سه خانه بهداشت روستایی از توابع این استان مشارکت کرد.

مجموعه بانک مهر ایران با عنایت به اینکه کشور ما از نظر جغرافیایی در منطقه حادثه‌خیزی قرار گرفته و هر ساله شاهد وقوع سوانح مختلف مانند زلزله و سیل هستیم، توجه ویژه‌ای به روستاها داشته و سعی کرده در حد امکانات خود گام‌های مؤثری را برای کاهش اثرپذیری خانه‌های روستایی از بلایای  طبیعی بردارد. با این حال این بانک مجموعه اقداماتی را نیز برای برهه پس از حادثه برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. امیدواریم روزی فرا برسد که هیچ یک از هموطنان ما به‌علت وقوع حوادث طبیعی، خانه و سرپناه خود را از دست ندهند.

http://tejaratava.ir/?p=10046

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.