• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
0

خادمی: سفته و برات الکترونیک فرآیند فعالیت در بازارهای مالی را تسهیل می‌کند

  • کد خبر : 59040
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
خادمی: سفته و برات الکترونیک فرآیند فعالیت در بازارهای مالی را تسهیل می‌کند
کارشناس اقتصادی گفت: سفته و برات الکترونیک نقش مهمی در اقتصاد ایران دارند و یک سند مهم مالی محسوب می‌شود و در بورس کالا به عنوان یک بازار مالی مهم کاربرد زیادی برای فعالان این بازار دارد.

هدایت الله خادمی کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره آنلاین شدن خدمات بانکی اظهار داشت: خدمات و تسهیلات آنلاین جز لاینفک یک سیستم بانکی محسوب می شود و در نظام بانکی مدرن و نوین کاغذ و بروکراسی جایی ندارد.
وی افزود: خدمات آنلاین یک مزیت برای بانک ها به شمار می رود و اگر بانک‌ها می خواهند در گود رقابت باقی بمانند حتماً باید در کنار سایر خدمات به نوع تسهیلاتی که پرداخت می‌کنند توجه داشته باشند یعنی آیا تسهیلات پرداختی به چه مقدار آسان و بدون دردسر بوده و چه مقدار توانسته مشتریان را راضی نگه دارد.
وی افزود: تحول اقتصادی نیازمند یک فرآیند است. در یک شب نمی توان تحول را به وجود آورد. اگر مجریان دستگاه های اجرایی به این مهم توجه داشته باشند به خوبی ایجاد یک تحول مثبت در ساختار اقتصادی کشور امکان پذیر است.
اقتصاد ایران پیش از هر زمان دیگر نیازمند شفافیت و عدالت است البته شفافیت واژه وسیع و فوق العاده حساسی است اما در کشور عده ای از شفافیت ترس دارند زیرا فکر می‌کنند اگر تمام کارکرد اقتصادی کشور شفاف شود برایشان دردسر ساز است، اما شفافیت یک نعمت برای اقتصاد محسوب خواهد شد و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.
عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: از هر ابزاری برای افزایش شفافیت باید بهره برد. یکی از ابزارها همین خدمات بانکی آنلاین و پرداخت تسهیلات آنلاین است.
ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در هر حال نظام بانکداری کشور به این سمت خواهد رفت. چه بسا بهتر است در برابر این تغییر مقاومت نباشد و به سرعت این مسیر را طی کنیم.
مدیرعامل اسبق شرکت حفاری شمال ادامه داد: در نظام اقتصادی مدرن این تکنولوژی است که نقش تعیین کننده ایفا می کند. ما اگر میخواهیم به یک اقتصاد مطلوب و توسعه پایدار دست پیدا کنیم باید به تمام ابعاد آن توجه کنیم.
یکی از ابعاد همین خدمات آنلاین بانکی و پرداخت آنلاین تسهیلات است، چون هم شفافیت را تقویت می‌کند و هم با رانت و فساد مقابله می‌کند.
وی در پایان درباره نقش سفته و برات الکترونیک در بهبود شرایط بازارهای مالی کشور گفت: سفته و برات الکترونیک نقش مهمی در اقتصاد ایران دارند و یک سند مهم مالی محسوب می شوند.
با توجه به اینکه برخی از بانک‌ها و برخی از موسسات و نهادها به تضامین لازم نیاز دارند، سفته می‌تواند نقش ضامن را ایفا کند، لذا باید بسترهایی فراهم شود تا فرد در هر جا و در هر مکان بتواند به راحتی از درگاه بانک‌ها سفته و برات مورد نیاز خود را تهیه کند و نیازی نباشد حضوری به بانک مراجعه کند.
خادمی تاکید کرد: همین روش هم می تواند در بورس کالا به عنوان یک بازار مالی مهم اجرا شود در حال بازار سهام و بورس کالا نیازمند چنین تدابیری است تا فعالان این بازارها از طریق سفته و برات الکترونیک بتوانند با سهولت بیشتری فعالیت داشته باشند.

http://tejaratava.ir/?p=59040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.