• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

حمایت قاطع انجمن پلیمر از عرضه های تلفیقی پتروشیمی ها در بورس کالا

  • کد خبر : 51870
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
حمایت قاطع انجمن پلیمر از عرضه های تلفیقی پتروشیمی ها در بورس کالا
کارشناسان و فعالان صنعت پلیمر تاکید دارند عرضه تلفیقی پتروشیمی ها در بورس کالا باید هر چه سریع تر صورت گیرد اما توصیه ای هم به واحدهای عرضه کننده دارند.

سعید ترکمان، رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر در گفت و گو با کالاخبر با بیان اینکه تفاوت بازارهای پتروشیمی با حوزه فولاد در تعداد گریدهای مختلف محصول‌های آنهاست، گفت: در فولاد تعداد گرید محصول‌ها به مراتب کمتر از گریدهای محصول‌های پلیمری در پتروشیمی است.

رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر تصریح کرد: این موضوع می طلبد در گریدهایی که کمبود وجود دارد واردات صورت گرفته و عرضه تلفیقی شکل گیرد. برای نمونه در مورد پت بطری یا پت نساجی این مسئله باید اتفاق بیافتد و عرضه های تلفیقی راهگشا خواهد بود. به بیان ساده تر، در حوزه پتروشیمی بهتر است برای هر گرید نسخه خاص خود را نوشت.

وی با تاکید این موضوع که انجمن پلیمر موافق عرضه‌های تلفیقی است، تصریح کرد: دقت هایی در این باره لازم است برای مثال در بحث پلی پروپیلن عرضه تلفیقی به واسطه گریدهای مختلفی که دارد، باید اتفاق بیافتد.

به گفته ترکمان علاوه بر عرضه تلفیقی باید کف عرضه ها نیز افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: آمارهای بورس کالا نشان می دهد در گریدهایی که تقاضا بیشتر از تولید بوده و عموما با رقابت مواجه هستیم نیاز است که عرضه تلفیقی صورت گیرد.

وی اشاره ای به حجم معاملات پلیمری ها در ۲ سال گذشته داشت و گفت: در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳.۳ میلیون تن حجم معاملات محصول‌های پلیمری بود، درحالی که در سال ۱۴۰۰ این رقم از ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تن عبور کرد و به معنای افزایش ۲۰ درصدی تقاضا و در نتیجه معاملات بود.

رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر اظهار کرد: عرضه تلفیقی درکوتاه مدت راهگشاست اما در کنار آن باید مباحث تعمیر و نگهداری های برنامه ریزی نشده واحدهای پتروشیمی نیز کنترل شود که بازارها را دچار التهاب نکند. از سوی دیگر در محصول‌هایی نظیر پی وی سی که علیرغم تولید داخل، اولویت های صادراتی برخی پتروشیمی ها باعث تشنج در بازار می شود باید کنترل هایی صورت گیرد.

وی مجددا تاکید کرد: در کنار افزایش عرضه از مسیر عرضه های تلفیقی در بورس کالا، افزایش کف عرضه ها و به ظرفیت اسمی رساندن پتروشیمی ها از اولویت مدیریت های مدیریت بازار به شمار می رود. برخی پتروشیمی ها به دلیل رقابت های سنگین تمایلی به استفاده از سقف ظرفیت های تولید خود ندارند و از این رو به ظرفیت اسمی نمی رسند.

ترکمان در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: پتروشیمی ها عموما کالای تحریمی به شمار می رود و اگر دقت و هوشیاری لازم در کسب قیمت تمام شده پایین تر در زمان خرید در نظر گرفته نشود عرضه تلفیقی بجای اصلاح نرخ ها عاملی در افزایش قیمت مواد اولیه خواهد بود.

وی تصریح کرد: به دلیل تحریم هایی که به کشور اعمال شده بسیاری از کالاها در دسترس نبوده و به دلیل محدودیت های ارزی خیلی از صنایع پلیمری خطوط خود را براساس نیازهای جدید بازار توسعه داده اند اما اکنون این صنایع با تامین امن و به هنگام مواد اولیه و با قیمت مناسب دست و پنجه نرم می کنند. این موضوع می تواند یکی از موضوع‌هایی باشد که اگر مشمول زمان شود در التهابی که در محصول‌های نهایی ایجاد می شود شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت ها یا تعطیلی به واسطه عدم صرفه اقتصادی تولید باشیم. از اینرو هم در بحث اشتغال و هم کمبود کالا در سطح کشور با چالش مواجه شده و از سوی دیگر بازارهای صادراتی جدیدی که درسال های اخیر ایجاد شده، به خطر خواهد افتاد.

ترکمان در خاتمه گفت: پیشنهاد قطعی این است که عرضه های تلفیقی به سرعت در حوزه محصول‌های پتروشیمی شروع شود و توصیه می شود پتروشیمی ها برای بحث واردات و تامین مالی مورد نیاز، به فروش های مدت دار روی نیاورند چراکه این موضوع اثر روانی در افزایش قیمت های داخلی خواهد داشت.

http://tejaratava.ir/?p=51870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.