• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
8

حمایت از بازار سرمایه با حذف قیمت گذاری دستوری فولاد

  • کد خبر : 42441
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
حمایت از بازار سرمایه با حذف قیمت گذاری دستوری فولاد

نادر سلیمانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سازوکار جدید معاملات بازار سرمایه در دولت سیزدهم، انجام معاملات بازار سرمایه با ساز و کار جدید در حال رخ دادن است، همچنین بورس کالا هم به دلیل شفافیت بالای معاملات به عنوان بستر مناسب برای عرضه محصولات و حمایت از تولید به شمار می رود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، نادر سلیمانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص حذف قیمت دستوری از بازار فولاد و عرضه محصولات در بورس کالا گفت: اصلی ترین سیاست به کار گرفته شده از زمان آغاز به کار وزیر صنعت، معدن و تجارت، خداحافظی و دوری حتمی با قیمت گذاری دستوری بوده است.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد ساز و کارهای جدید برای قیمت گذاری در رأس توجه و برنامه‌های کاری وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، اظهار داشت: حذف قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت از طریق نظام عرضه و تقاضا، جزو اصلی ترین درخواست های فعالان بازار بوده است و اکنون وزیر با تصمیمات جدید خود پاسخی مثبت را به درخواست این افراد داده است.
سلیمانی با تاکید بر اینکه به کارگیری ساز و کار جدید دلالت بر ورود حتمی زنجیره محصولات فولادی به بورس کالا داشته است، گفت: اکنون وزیر صمت طی دستورالعملی مشخص سیاست عرضه محصولات به بورس کالا را ابلاغ و اعلام کرده است تا از این طریق همه محصولات فولادی به منظور ایجاد شفافیت در معاملات و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا وارد بورس کالا شوند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: در صورت اجرایی شدن دستورالعمل جدید وزیر صمت و نیز وجود برخی از برنامه ریزی های درست می توان شاهد تاثیر مثبت این اقدام در صنعت فولاد بود.
وی خاطرنشان کرد: هر نوع قیمت گذاری دستوری با هر شکل ممکن به دلیل تعبیراتی که از الزام و اجبار به شرکت ها دارد، نمی تواند با تاثیر مثبت در اقتصاد کشور همراه باشد و این امر سبب دور شدن روند فعالیت واحدهای تولیدی از سمت کارآمدی خواهد شد.
سلیمانی به حذف قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر سهام شرکت های فولادی تاکید کرد و افزود: الزام تولیدکننده به رعایت دستورالعمل قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر باعث تاثیر منفی در بازار سرمایه و سهام شرکت های فولادی حاضر در بورس شد که امیدوارم در دولت سیزدهم ریشه قیمت گذاری دستوری برای همیشه خشک شود.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: تاکنون محصولات فولادی به همه تولیدکنندگانی اختصاص داده می شد که دارای کد بهین یاب اما قرار است با اتخاذ شیوه هایی برای رشد عرضه ها در بورس کالا، رفته رفته کل سهمیه بندی ها کنار رفته و شاهد معاملاتی رقابتی در این حوزه باشیم.
سلیمانی با اشاره به اینکه برای بهبود چنین وضعیتی باید زمینه تفکیک مساله تولید و نیز موضوع قیمت و عرضه از یکدیگر فراهم شود، ادامه داد: قیمت و عرضه به عنوان شاخصه اصلی دولت برای تنظیم بازار تلقی می شود، از این رو تاکید می شود که ساز و کار تنظیم بازار نمی تواند به سمت قیمت گذاری دستوری پیش برود؛ زیرا در این صورت تولیدکنندگان جزو نخستین افرادی خواهند بود که از وجود چنین وضعیتی در اقتصاد کشور متضرر می شوند.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که استفاده از قیمت گذاری دستوری باعث ایجاد رانت و سودجویی افراد دلال در بازار می شود که خوشبختانه این رویه در مسیر اصلاح قرار دارد.
وی به نقش بورس کالا در کشف قیمت و انجام شفاف معاملات کالاها تاکید کرد و گفت: بارها به دولت اعلام کرده ایم که بازار سرمایه به عنوان مرکز کشف قیمت تلقی می شود، این بازار به شفاف سازی کمک می کند تا زمینه از بین رفتن مسایل مربوط به رانت و ایجاد دلالی ها در بازار فراهم شود.
سلیمانی افزود: در صورت کمک و تلاش برای افزایش شفاف سازی مبادلات از طریق بازار سرمایه، ضمن بهره مندی تولیدکنندگان، مصرف کنندگان هم قادر به دستیابی کالای مناسب با قیمت معقول خواهند بود.

http://tejaratava.ir/?p=42441

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.