• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
7
فعالان صنعتی در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کردند:

تکذیب خبرسازی منتقدان دولت درباره افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی

  • کد خبر : 79004
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
تکذیب خبرسازی منتقدان دولت درباره افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، نقل قول منتشرشده از جانب او در رسانه‌های منتقد دولت درباره افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی را تکذیب کرد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از ایرنا، سایت ایلنا در روزهای اخیر مطلبی با موضوع افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی منتشر کرد.

در خبر منتشره ایلنا به نقل از فرشید حاجت پور دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، عنوان شده بود که با آغاز افزایش قیمت دلار از آذر ماه دوباره شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی بودیم که اوج آن هم در بهمن ماه و هفته اول اسفند بود.

وی در ادامه صحبت های خود آورده بود که بیشترین افزایش قیمت مربوط به مصالح ساختمانی مرتبط با حوزه فولاد بود به طوری که تنها یک قلم کالا همراه با افزایش قیمت دلار در کشور تا ۹۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد.

این خبر در حالی انتشار یافت که پورحاجت در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا عنوان کرد: بیشترین تاکید بنده در این خبر در خصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر روی فولاد بوده است.

وی اضافه کرد: البته دیگر مصالح ساختمانی نیز در این مدت افزایش داشتند، اما بیشترین افزایش قیمت را میلگرد داشته است.

پورحاجت گفت:دیگر مصالح ساختمانی از جمله سیمان روند مناسبت تری را طی کرده و افزایش قیمت آنها در سال جاری نسبت به گذشته معقول‌تر بوده است.

صحبت های پورحاجت در حالی مطرح می شود که سایت ایلنا در متن خود نسبت به اینکه بیشترین تاکید دبیر کانون سراسری انبوه سازان بر روی افزایش قیمت در بخش میلگرد و فولاد بوده اشاره کرده اما با تیتر خود افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تمام مصالح ساختمانی را عنوان کرده و سبب شده تا در واقع خوراک خبری خوبی برای رسانه های معاند و ضد نظام فراهم کند.

در این بین نیاز بود که به دلایل افزایش قیمت میلگرد نیز در این مطلب اشاره می شد اما از عواملی که سبب بالا رفتن قیمت میلگرد در مقطع زمانی خاص شده حرفی به میان نیامده بود، این در حالی است که بخش زیادی از دلایل افزایش قیمت فولاد جدا از بحث تحریم های ظالمانه دشمنان، نوسانات ارزی به بالارفتن نرخ جهانی آن برمی گردد و سبب شده نه تنها در ایران بلکه در دیگر نقاط دنیا نیز شاهد افزایش قیمت فولاد باشیم.

البته منکر افزایش قیمت مصالح ساختمانی نمی توان شد اما رقم ۱۰۰ درصدی نه تنها درست نبوده بلکه رسانه ها با بزرگنمایی و عدم مطالعه دقیق سبب شدند تا این اخبار کذب در جامعه منتشر شود.

افزایش قیمت میلگرد تکذیب شد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه به‌طور متوسط ۴۰ درصد میلگرد عرضه شده در بورس کالا متقاضی دارد، افزایش قیمت میلگرد را تکذیب کرد.

«سید رسول خلیفه سلطانی»‌ دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اگرچه ۲۸ میلیون تن ظرفیت تولید میلگرد در کشور وجود دارد، اما تولید سالیانه آن حدود ۲۰ میلیون تن است که نزدیک به ۱۲ میلیون تن آن در داخل مصرف می‌شود.

به گفته این مقام صنفی، اکنون میلگرد به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و هیچ مشکلی بابت تامین آن در بازار وجود ندارد.

وی ادامه‌داد: نگاهی به عرضه این کالا در بورس هم نشان می‌دهد که به‌طور معمول برای ۴۰ درصد عرضه‌ها، تقاضا وجود دارد.

خلیفه‌سلطانی خاطرنشان‌کرد: بقیه آنچه که در بورس به فروش نمی‌رسد، درصدی از آن صادر شده و درصدی دیگر نیز روانه انبارها می‌شود تا در نوبت فروش بعدی قرار بگیرد.

صحبت های خلیفه سلطانی در حالی مطرح می شود که با نگاهی به معاملات میلگرد در بورس می توان به خوبی به این واقعیت رسید که در هفته گذشته نرخ میلگرد کاهش داشته است، در روز چهارشنبه به عنوان روز پایانی کار بورس، ۸۸ هزارتن میلگرد پرمصرف ساختمانی (سایز ۱۲ تا ۲۰) در بورس کالا عرضه شد که با احتساب معاملات مچینگ، ۴۳ هزار تن حدود نیمی از این عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت.

قیمت میانگین موزون میلگرد مرسوم بازار (۱۲ تا ۲۰) در معاملات روز چهارشنبه به ۲۳۳۱۸ تومان در هر کیلو به ثبت رسید که به معنای کاهش حدود ۱۰۰۰ تومانی (۴/۴ درصد) قیمت کشف‌شده میلگرد نسبت به قیمت معاملات هفته پیش آن است!

نرخ سیمان واقعی نیست

سایت ایلنا در حالی به افزایش قیمت تمام مصالح ساختمانی اشاره کرده که علی اکبر الوندیان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا، از افزایش ۲۵ درصدی قیمت سیمان طی یک سال گذشته به صورت میانگین خبر داد و گفت: سیمان متناسب با افزایش هزینه های تولید گران نشده است، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بهای تمام شده تولید سیمان حدود ۶۵ درصد افزایش داشته اما با وجودی که کف قیمت پایه مصوب ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد، قیمت فروش سیمان به صورت میانگین ۲۵ درصد رشد کرده است .

وی اضافه کرد: در دنیا قیمت سیمان یک هفتم قیمت فولاد است اما به دلیل کنترل سختگیرانه بر روی کنترل قیمت سیمان، در حال حاضر فولاد ۳۵ برابر قیمت سیمان است و به دلیل پایین بودن قیمت جایگزین سایر مصالح ساختمانی می‌شود و اینکه می گویند سیمان مشابه مصالح ساختمانی گران شده درست نیست.
الوندیان گفت: این در حالی است که قیمت سیمان در کشورهای همسایه بدون هزینه های حمل و نقل یعنی درب کارخانه ۶۵ دلار است در واقع قیمت سیمان نسبت هزینه ها در صنعت این کالای استراتژیک جا مانده و تولید آن اقتصادی نیست.

http://tejaratava.ir/?p=79004

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.