• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
3

تورم با رشد تولید کاهش خواهد یافت

  • کد خبر : 20517
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
تورم با رشد تولید کاهش خواهد یافت

یک عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال تراشیدن چوب‌های نو برای ایجاد موانع جدید هستند و این درحالی است که با رشد تولید به دلیل درآمدزایی تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای موجود برای کنترل نقدینگی و تقویت ارزش ریال به خبرنگار ایبِنا گفت: یکی از مهمترین راهکارهایی که بتوان با توسل به آن منعی برای تورم بی‌رویه به وجود آورد، جلوگیری از نقدینگی‌های بی‌هدف است که تزریق می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: توجه مسئولان به موضوع مورد اشاره سبب خواهد شد تا هم شعار چند ساله اخیر محقق شود و هم اینکه کشور از این وضعیت نابسامان اقتصادی فاصله گیرد. سرمایه‌های که اکنون همه در بازارهای غیرمنطقی تزریق شدند و هرروزه به افزایش تورم می‌انجامد، باید در تولید به کار گرفته شود، اما متاسفانه در بازارهایی مانند دلار،  طلا و اخیرا هم رمز ارز به کارگرفته می‌شود. بدون تردید زمانی موفق خواهیم شد مانعی برای افزایش نقدینگی و به دنبال آن تورم به وجود آوریم که سرمایه‌ها در بازار تولید مورد استفاده واقع شود. 

این نماینده مجلس در رابطه با نقش تحریم برکندی مسیر تولید اظهار داشت: برای راه اندازی تولید به چندعامل اصلی باید توجه داشت. نباید فراموش کرد که کشور از انرژی و نیروی انسانی بهره می‌برد که بابت تامین آن به واردات نیازی ندارد، اما مشکل در این قسمت مواد اولیه است که درباره آن این نکته را مورد توجه قرار داد، در هیچ یک از تولیدات کشور آن‌قدر وابسته نیستیم که تلاش‌مان به خواب رود، بطوریکه اکنون حتی ادعای صادرکننده برتر فولاد هم مطرح می‌شود، علاوه براین منابع و معادن بسیار وسیعی در کشور وجود دارد که می‌توان آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.

علیزاده در ادامه ابراز کرد: گره زدن همه چیز به تحریم‌ها واقعا انصاف نیست، تاثیر تحریم بر شرایط اقتصادی کشور شاید کمتر از ۲۰ درصد باشد و براساس توانایی‌هایی که وجود دارد این  درصد هم قابل مدیریت است. سال گذشته ویروس کرونا کشور را با مشکل روبرو کرد، دست به کار شدیم و انشاالله در سال ۱۴۰۰ به یک تولید کننده واکسن تبدیل خواهیم شد. ۲۰سال است که این سرزمین با تحریم دست و پنجه نرم می‌کند، بنابراین گره زدن همه چیز به دم خروس صحیح نیست. مرغ و تخم مرغ چه مشکلی داشت که سالیان سال تولید می‌کردیم و امروز آن را به تحریم‌ها ربط می‌دهیم.

وی در این رابطه یادآور شد: متاسفانه برای فرار از پاسخ مناسب به این موضوعات دامن می‌زنند، تمام مشکلات به تحریم‌ها برنمی‌گردد، عدم حمایت قوا در کشور از تولید سبب به وجود آمدن این وضعیت شده است. سال گذشته، سال جهش تولید بود، اما نه تنها خبری ازجهش نشد، بلکه کاهش هم داشتیم. امسال سال مانع‌زدایی است، تا الان هیچ جلسه‌ای برای حذف قوانین زائد، دستورالعمل‌ها  و آیین‌نامه‌هایی که مانع تولید می‌شوند، تشکیل نشده و در عوض به دنبال تراشیدن چوب‌های نو برای ایجاد موانع جدید هستند و این درحالی است که با رشد تولید به دلیل درآمدزایی تورم کاهش پیدا خواهد کرد.  

این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با انتظارات تورمی نیز تاکید کرد: بخش زیادی از انتظارات تورمی به عدم اعتماد مردم بر می‌گردد، چنانچه تصمیم‌گیران با مردم شفاف و صادق باشند، این مشکلات هم کاهش خواهد یافت، اما پرواضح است، زمانی غیر از این عمل شود هر کسی برای خود یک راهی پیدا می‌کند تا  به یک کسب سودآور دست یابد و در این بین بازارهای نامطمئن بسیار رونق پیدا می‌کند.

علیزاده در ادامه افزود: نمونه این بازارها رمزارزها است که هنوز موفق نشدیم یک راهکار اساسی برای آن مدنظر قرار دهیم. هرکسی درهرجایگاهی قرار دارد باید تمام تلاش خود را به کار بندد، تا قدمی موثر در این مسیر برداشته شود. کشورهای دیگر که در تولید موفق هستند، به این دلیل است که دولت تمام قد به دفاع از آن پرداخته است.

http://tejaratava.ir/?p=20517

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.