• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

توثیق سهام عدالت؛ یک تیر و دو نشان

  • کد خبر : 55500
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
توثیق سهام عدالت؛ یک تیر و دو نشان
با توجه به اینکه تسهیل اعطای وام از مطالبات مردم و مورد تاکید دولت سیزدهم است، می‌توان بهترین‌ راهکار را اعطای تسهیلات آن هم به صورت آنلاین و وثیقه سهام عدالت دانست.

به گزارش تجارت آوا به نقل از برنا، آنطور که آمارها نشان می دهد نیمی از مردم ایران هنوز موفق به دریافت وام نشده‌اند، که دلیل اصلی آن، “تضامین متعدد” و مختلفی است که قانون الزام کرده و حالا به سدی تبدیل شده که “مانع از سهولت دریافت وام”برای اقشار مختلف جامعه شده است. 

*سهام عدالت؛ شمولیت مالی ایحاد می کند

برهمین اساس اواخر سال گذشته، با تاکید رئیس جمهوری مبنی بر تسهیل در پرداخت وام به مردم از طریق اعتبار سنجی بجای وثیقه و ضامن، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز از شبکه بانکی دسترسی آسان مردم به شبکه بانکی به ویژه برای دریافت وام‌های خرد را با استفاده از اعتبارسنجی خواستار شد. وام‌هایی که حتی با توثیق سهام عدالت هم پرداخت می‌شود و این یعنی اکثریت مردم می توانند از این شرایط استفاده کنند چرا که سهم بالایی از جامعه این سهام را دارند. 
با توجه به اینکه تسهیل اعطای وام از مطالبات مردم و مورد تاکید دولت سیزدهم است، می‌توان بهترین‌ راهکار را اعطای تسهیلات آن هم به صورت آنلاین و وثیقه سهام عدالت دانست چرا که بخش بزرگی از مردم را شامل می‌شود و این همان بحث “شمولیت مالی”است که بارها توسط وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفت. 

شفافیت مالی ایجاد می شود

پرداخت تسهیلات آنلاین نه تنها باعث شفافیت بیشتر و سهولت برای وام گیرندگان خواهد شد، بلکه اعمال رفتار سلیقه ای را کاهش می دهد و به نوعی قدرت از دست شعبه خارج می‌شود و شاهد کاهش رانت و فساد در این بخش‌ها خواهیم بود.ضمن اینکه در این میان انحراف منابع نیز نخواهیم داشت چرا که به صورت انلاین و شفاف مشخص خواهد شد منابع دریافتی در کجا و برای چه کاری هزینه می‌شود. 
در حال حاضر دنیای امروز وارد عصر الکترونیک شده و همه فرآیندها به صورت انلاین و برخط انجام می‌شود که هم سهولت بیشتری ایجاد خواهد کرد و هم هزینه ها را کاهش می دهد.
از سوی دیگر، در حالی برخی شنیده‌ها حاکی از حذف سهام عدالت به عنوان وثیقه در پرداخت وام یا کارت اعتباری است که این امر می‌تواند تاثیر بسزایی هم در بازار سرمایه بگذارد. به نحوی که با توثییق سهام عدالت مردم ترجیح می دهند که سهام را نزد خود نگهدارند و نسبت به فروش آن اقدام نکنند اما در صورتی که نتوانند از ان به عنوان وثیقه استفاده کنند تصمیم به فروش خواهند گرفت که ممکن است با هجمه ای به بورس و  به هم ریختگی آن روبرو شویم. 
ضمن اینکه به نوعی شاهد عقبگرد از تسهیلات الکترونیک خواهیم بود که آسیب‌هایی را برجا خواهد گذاشت. همچنین با پرداخت وام های خرد با توثیق سهام عدالت قطعا می‌توان شاهد تقویت تولید با توانمندسازی طرف تقاضا بود چرا که با افزایش تقاضا، طرف تولید نیز برای کار بیشتر ترغیب می‌شود و بازار رونق بیشتری خواهد گرفت. 

*بانک، مطمئن از بازگشت وام خواهد بود

اعطای وام با وثیقه قرار دادن سهام عدالت نه تنها برای مردم و وام گیرنده دارای اهمیت و مزایای بسیار است بلکه می‌تواند برای بانک هم مفید واقع شود و نسبت به برگشت منابع خود اطمینان بیشتری داشته باشد چرا که سهام عدالت قدرت نقدشوندگی دارد و بانک‌ها را از معضلات دیگر در این باره بازمی دارد. در نتیجه با این فرآیند می‌توان دو نشانه مثبت را هدف گرفت که سود دو سربرد را نصیب مردم و بانک‌ها کند تا هم دریافت تسهیلات با سهولت بیشتری انجام شود و هم اینکه ریسک بانک‌ها نیز کمتر شود.

http://tejaratava.ir/?p=55500

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.