• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد:

تقویت نقش حمایتی مالیات‌ستانی از طریق مبارزه با فرار مالیاتی

  • کد خبر : 79949
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
تقویت نقش حمایتی مالیات‌ستانی از طریق مبارزه با فرار مالیاتی

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با تمرکز ویژه بر روی شناسایی فرارهای مالیاتی بزرگ و وصول مالیات از این محل، نقش حمایتی مالیات ستانی تقویت می شود.

به گزارش تجارت آوا به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی مالیاتی ایران (اینتا)، دکتر داود منظور در اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور با اشاره به نقش اساسی و محوری نظام مالیاتی در حکمرانی هر چه کارآمدتر دولت‌ها گفت: زمانی دولت‌ها می‌توانند نقش بهتری در پیشبرد امور زیرساختی کشور از قبیل حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی ایفا نمایند که اعتبار موردنیاز برای اجرای این قبیل پروژه‌ها از منابع مالی پایدار، قابل اتکا و درون‌زا تأمین شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در این اجلاس دو روزه که با هدف تقویت هماهنگی ها جهت تحقق بهینه اهداف سازمانی و تبیین برنامه های سال آتی در بندرعباس برگزار شد با اشاره به نقش تنظیم گری و بازدارندگی مالیات در سطح ملی اظهار داشت: درآمدهای مالیاتی علاوه بر تأمین بودجه موردنیاز دولت می‌تواند هم‌زمان نقش‌های دیگری از جمله تنظیم گری در اقتصاد و بازدارندگی در رفع سیکل‌های معیوب براساس مطالبات عمومی را در پی داشته باشد. به طور مثال از طریق دریافت عوارض آلایندگی در خوزستان که اخذ آن در دولت‌های پیشین اهمال و کوتاهی شده بود علاوه بر نقش بازدارنده آن در کاهش اثرات مخرب محیط زیستی در منطقه، بالغ بر ۵۷۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان برای هزینه کرد مردم همان منطقه واریز شده است.

دکتر منظور یکی دیگر از نقش‌های مالیات را کمک به تنظیم رفتارهای اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی مالیات ستانی در حوزه کلان اقتصادی با روش هایی مانند ارائه تخفیف‌ها، معافیت‌ها و اعتبارات مالیاتی در شرایط خاص تعریف می‌شود. به طور مثال درآمدهای صادراتی و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم مشمول مالیات نیست و اگرچه با این عمل بخشی از درآمدهای مالیاتی از دست می‌رود اما با کمکی که این اقدام حمایتی به روند تولید و توسعه می کند در آینده منابع بیشتری برای اخذ درآمدهای مالیاتی ایجاد خواهد شد.  

وی در ادامه با اشاره به مصوبه معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد از ۷ میلیون به ۱۰ میلیون تومان در سال آینده نیز اظهار داشت: ارزیابی ما این است که با توجه به تعداد کارمندان در بخش‌های دولتی و خصوصی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در این بخش از دست می‌رود. اما اعتقاد داریم از آنجایی که لازم است بر اساس رویکردهای حمایتی در سال آینده به افراد حقوق‌بگیر مساعدت بیشتری شود، سازمان امور مالیاتی آمادگی دارد این اثر کاهنده را بپذیرد و آن را از محل شناسایی فرارهای مالیاتی جبران نماید.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه لازم است همه ادارات کل، بخش خاصی را به مقوله مبارزه با فرار مالیاتی اختصاص داده وگزارشات مستمر از اقدامات مربوط به آن را ارائه نمایند، ابراز امیدواری کرد با تداوم و جدیت در مبارزه با فرار مالیاتی علاوه بر تحقق درآمد مالیاتی از این محل، با حفظ رویکرد و سیاست مالیات‌ستانی منصفانه و براساس عدالت مالیاتی می توان از مشاغل و صاحبان درآمدهای کوچک نیز حمایت بیشتری به عمل آورد.

http://tejaratava.ir/?p=79949

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.