• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

تعیین نرخ سود سیاستی بین بانکی با عملیات بازار باز 

  • کد خبر : 19697
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
تعیین نرخ سود سیاستی بین بانکی با عملیات بازار باز 

نرخ سود سیاستی بین بانکی در بانک مرکزی با استفاده از عملیات بازار باز تنظیم شده و در حال حاضر نیز هدف ثبات نرخ سود در بازار بین بانکی است.  

رییس دایره معاملات اوراق بهادار بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی هر بانک مرکزی بحث کنترل تورم و ثبات قیمت هاست، اظهار کرد: در دهه های گذشته هر کدام از بانک های مرکزی از ابزارهای مختلفی استفاده می کردند که مهم ترین آن نیز کنترل کل های پولی مانند حجم نقدینگی یا پایه پولی بود.  

هومن کرمی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: با گذشت چند دهه و با تکامل یافتن سیاست پولی و مباحث مربوط به اقتصاد کلان، بانک های مرکزی به این نتیجه رسیدند که ابزار نرخ سود می تواند کاراتر باشد. نمونه های خیلی موفقی هم در دیگر کشورها داریم که از طریق این ابزار توانستند به اهداف سیاستی خود دست پیدا کنند.  

وی افزود: از همین رو بانک مرکزی تصمیم گرفت از سال گذشته از ابزار عملیات بازار باز برای کنترل و مدیریت نرخ سود بازار بین بانکی استفاده کند. در واقع اگر بخواهیم به کنترل تورم و ثبات قیمت ها به عنوان هدف نهایی بنگریم، می توانیم نرخ سود سیاستی را در بازار بین بانکی به عنوان هدف میانی در نظر بگیریم. یعنی در واقع با توجه شرایط موجود و چشم اندازی که برای اقتصاد کلان از هر نظر متصور هستیم، با توجه به شرایط اقتصاد کلان یک نرخ سودی را تعیین کنیم که آن نرخ سود بتواند ما را در میان مدت به نرخ تورم هدف برساند.  

کرمی گفت: نرخ سود سیاستی در بانک مرکزی تعیین شده که با استفاده از عملیات بازار باز توانستیم به آن دست یابیم و در حال حاضر هم هدفمان ثبات نرخ سود بازار بین بانکی است.

رییس دایره معاملات اوراق بهادار بانک مرکزی ادامه داد: البته ممکن است هر زمان با توجه به تغییر فضای اقتصادی یا نرخ تورم هدف، نرخ سود سیاستی بازنگری شود و بعد از بازبینی و تصویب نرخ سود بازار بین بانکی، ما با استفاده از خرید و فروشی که در عملیات بازار باز در بازار بین بانکی انجام می دهیم، نرخ سود بازار بین بانکی را به نرخ سود سیاستی جدید می رسانیم.  

http://tejaratava.ir/?p=19697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.