• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

تعامل بسیار خوبی بین وزارت امور خارجه و سازمان بنادر برقرار است

  • کد خبر : 13232
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
تعامل بسیار خوبی بین وزارت امور خارجه و سازمان بنادر برقرار است

بندرعباس- تجارت آوا- سخنگوی وزارت امور خارجه،سازمان بنادر؛ مجموعه ای فعال و خلاق در دوران تحریم با عملکرد تاریخی در چارچوب منافغ ملی دانست که تعامل بسیار خوبی با وزارت امور خارجه دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سعید خطیب زاده روز چهارشنبه در بازدید از بخش های مختلف بندر شهید رجایی افزود: دوران تحریم بیش از هر زمان دیگری نشان داد که یک مجموعه فعال و خلاق چگونه می تواند در چارچوب منافع ملی عملکرد تاریخی از خود به جای بگذارد.

وی با اشاره به نقش سازمان بنادر در حوزه بین المللی، بیان داشت: یکی از بهترین تعاملات بین دستگاه دیپلماسی کشور و نهادهای جمهوری اسلامی ایران در فضای بین المللی، رابطه بین وزارت امور خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی یکی از پیشانی های جمهوری اسلامی ایران در فضای بین المللی است و در حوزه های مختلف، وزارت امور خارجه در کنار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و هماهنگی های بسیار خوبی در این رابطه برقرار است.

خطیب زاده با بیان اینکه بندر شهیدرجایی از مفاخر جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: از طرح های توسعه این بندر بازدید کردیم و گفت و گویی با مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی داشتم.

وی افزود: تصور می کنم دوران تحریم بیش از هر زمان دیگری نشان داد، یک مجموعه فعال و خلاق چگونه می تواند در چارچوب منافع ملی عملکرد تاریخی از خود به جای بگذارد و در این رابطه به مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی خسته نباشید می گویم و آنچه امروز دیدم نویدبخش روزهای بسیار بهتری در حوزه دریایی و بندری است.

“بندر شهید رجایی” به علت فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی راهگذر ترانزیتی شمال به جنوب، مهم‌ترین دروازه واردات و صادرات کشور محسوب می شود ودرشرایطی که افزون بر ۹۰ درصد جابه‌جایی محموله‌های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد، بندر شهید رجایی به تنهایی عهده‌دار بیش از ۵۳ درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت‌های بندری است و تاثیرگذاری ویژه‌ای در اقتصاد منطقه دارد.

این بندر مهم و راهبردی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان که در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری و هم‌چنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح بوده و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

این بندر با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه ای، اتصال به راه آهن سراسری و اراضی پشتیبانی، نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.

این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی درجهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قراردارد.

یکی دیگر از موفقیت بزرگ بندر شهیدرجایی داشتن ظرفیت‌های بزرگ برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما و کانتینربر بوده که امروزه حمل ونقل دریایی در بندرهای مهم جهان به‌واسطه با صرفه بودن از این روش استفاده می‌کنند.

از ۷۱ بندر موجود در هرمزگان ۳۲ بندر فعال بوده که از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه‌ای در توسعه کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازارهای آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.

بندرهای موجود در این استان دارای ۱۵۶ پست اسکله برای پهلوگیری کشتی‌ها هستند که از این تعداد، ۱۱ بندر با کاربری تجاری، ۱۵ بندر چندمنظوره، ۲ بندر مسافری، ۲۱ بندر صیادی، ۱۰ بندر صنعتی، ۷ بندر نفتی و ۵ بندر با کاربری‌های متفرقه است.

http://tejaratava.ir/?p=13232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.