• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2
مجید عشقی در نشست خبری مطرح کرد:

تشریح عملکرد یک ساله سازمان بورس و اوراق بهادار

  • کد خبر : 69203
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
تشریح عملکرد یک ساله سازمان بورس و اوراق بهادار
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عملکرد یک ساله این سازمان را در سه محور و ۱۰ راهبرد تشریح کرد.

به گزارش تجارت آوا،  مجید عشقی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص عملکرد یک سال گذشته سازمان بورس اعلام کرد: بازار سرمایه از یک دوره پر از چالش گذر کرد و طی این دو سال، موضوعات مختلفی در بازار حاکم و فضای روانی حاکم منجر شد تا بازار سختی برای سرمایه گذاران سپری شود.
سه محور اساسی در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلند مدت، افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی و مدیریت ریسک، ارتقا بخشی و هوشمندسازی نظام نظارتی تعریف و ۱۰ راهبرد در این خصوص برنامه ریزی شد.
در راهبرد اول با نگرانی ها از لایحه بودجه ، تصویب بسته ۱۰ بندی حمایتی دولت از بازار سرمایه و پیگیری حسن اجرای مفاد مختلف، پیگیری تعیین نحوه محاسبات و اعمال سقف برای نرخ خوراک و سوخت صنایع، پیگیری تثبیت فرمول نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن، پیگیری پرداخت یک جای سود سهام عدالت، پرداخت منسجم الکترونیکی سودهای سنواتی، تقویت منابع و ساز و کارهای عملکردی صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار و الزام به تخصیص ۱۰درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولت برای بازارگردانی انجام شد.
در راهبرد دوم در حوزه افزایش شفافیت، پیگیری الزامات گردشگری و افزایش شفافیت ناشران بورسی و فرابورسی، نمایش عمق مظنه برای همه سهامداران ، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به دارندگان اطلاعات نهانی، بازنگری در فرم های افشای اطلاعات کدال ، بازنگری در گزارش تفسیری ، راه اندازی سامانه سهام شناور آزاد برای شناسایی لایه های سهامداران صورت گرفت.
برای ارتقای فرهنگ سرمایه گزاری و سواد مالی ، برگزاری نشست‌های تخصصی و جلسات مشترک با سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ، تنظیم پیش‌نویس سند راهبردی آموزش، توسعه سامانه‌های آزمون گواهینامه های حرفه ای و توسعه مراکز برگزاری آزمون در دیگر استان‌ها، تنوع بخشی به ابزارهای اطلاع رسانی، ترغیب سهامداران به سرمایه گذاری مستقیم و … ، انجام شد.
در راهبرد سوم برای اصلاح قوانین و مقررات همگام با توسعه بازار، مشارکت در اصلاح قانون بازار که جلسات زیادی با مجلس برگزار و تقریبا نهایی شده و در نوبت طرح در صحن علنی قرار دارد، مشارکت موثر در برنامه های بودجه و تدوین برنامه هفتم توسعه، تدوین لایحه مدیریت تضاد منافع در بازار، بازبینی و اصلاح دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه که فرآیند آن در جریان است، اصلاح و بازنگری در دستورالعمل حاکمیت شرکتی، مشارکت در اصلاح قانون تجارت همگام با اصلاحات مرکز پژوهش های مجلس، تدوین دستورالعمل ضوابط خاص پذیرش شرک‌های استارت آپی صورت گرفت.
در راهبرد چهارم برای رسیدگی به شکایات و تخلفات، پیگیری تخصصی شعب میانجی‌گری در بازار، تدوین و تصویب دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی، پیگیری تخصیص شعبه کیفری رسیدگی کننده به جرایم بازار، برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی برای ضابطین قضایی و قضات دادگستری از جمله اقدامات انجام شده است.
در راهبرد پنجم برای توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی با تمرگز بر سرمایه گذاری مستقیم، انحصار زدایی و تسهیل در فرآیند صدور مجوز نهادهای مالی، طراحی و تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی، پذیره نویسی نخستین صندوق جسورانه در حوزه فرهنگ و هنر در فرابورس، اصلاح دستورالعمل صدور مجوز و تاسی فعالیت کارگزاری با موافقت اصولی ۱۳ کارگزاری و تاسیس ۵ مورد تا شهریور و ۵۰ موافقت اصولی تاسیس یا تبدیل سرمایه گذاری و هلدینگ، صورت گرفت.
در راهبرد ششم برای توسعه و تعمیق بازار اوراق بدهی ضمن تسهیل ساز و کارهای پذیرش و افزایش سرمایه شرکت ها، تصویب ضوابط و شرایط اختصاصی پذیرش سهام شرکت های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، پذیرش محصولات شرکت های تولیدکننده خودرو در بورس کالا، تسهیل گری و کاهش  مدت زمان فرآیندهای افزایش سرمایه ناشران، پذیرش شرکت های دانش بنیان، بازنگری در مقررات شرکت پروژه در شرف تاسیس، پذیرش نخستین معدن طلا در فرابورس، پیشرفت بیش از ۳۴ طرح اقتصادی با کمک تامین مالی جمعی، راه اندازی اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران، انجام شد.
در راهبرد هفتم برای توسعه و تکمیل زنجیره خدمات و محصولات بازارهای متشکل کالایی، راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و سیمان و میلگرد، راه اندازی بازار قراردادهای آتی بر روی متانول و نفتای سبک در بورس انرژی،  راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات، راه اندازی بازار گواهی صرفه جویی انرژی، راه اندازی گواهی سپرده کالایی نفت خام و میعانات گازی، انجام اقدامات برای راه اندازی بازار اوراق گواهی ظرفیت آتی، صورت گرفت.

در راهبرد هشتم برای توسعه ابزارهای مشتقه با هدف پوشش ریسک بازار، بکارگیری دارایی پایه جدید قراردادهای آتی، فراهم کردن انکان اعمال مکانیزه اوراق اختیار فروش تبعی، انتشار گسترده اوراق بیمه سهام بر روی پرتفوی ۹۶ درصد سهامداران و میزان مشارکت ببش از ۵۸۰ هزار نفر، انجام شد.
در راهبرد نهم برای تقویت و هوشمند سازی ساز و کارهای نظارتی پیشگیرانه و فراگیر، طراحی و توسعه داشبورد مدیریتی ریسک سیستمی بازار، توسعه و راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه نهادهای مالی، تثویت سامانه های نظارتی و رونمایی از مرکز نظارت هوشمند و … صورت گرفت.
در راهبرد دهم برای‌ تقویت زیرساخت ها و توسعه راهکارهای مبتنی بر فناوری، اقدامات برای افزایش دامنه نوسان و حجم مبنا، واریز سود سنواتی ۱۰۴ ناشر به حساب ۶٫۵ میلیون سهامدار، رونمایی از توثیق الکترونیکی سهام، الزام ناشران به پرداخت سود تقسیمی از طریق سجام، پرداخت متمرکز سود سهام عدالت بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان طی یک مرحله به حساب ۴۵ میلیون سهامدار، برگزاری مجامع الکترونیکی از طریق سپرده گذاری انجام شد.
در جلسه شورای عالی بورس گزارشی از عملکرد اقدامات طی یکسال گذشته ارائه شد. اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورا با استعفا مخالفت کردند. ادعای فشار از سوی مجلس و نمایندگان برای استعفا صحت ندارد و تعامل مناسب و جلسات متعددی با مجلس بخصوص در موضوع بودجه در حال برگزاری است.
اتاق رئیس سازمان به خصوص طی یکی دو سال اخیر اتاق شکنجه بوده و تصور این بود که شاید کناره‌گیری از سازمان به نفع بازار سرمایه باشد اما همه اعضای شورا به اتفاق با این استعفاء مخالفت کردند و منتفی شد.
در ۲۲ سال فعالیت در کلیه نهادهای بازار سرمایه از پذیرش کارگزاری تا هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری و تامین سرمایه مشغول بوده اما کار کردن در سازمان بورس ابعاد بسیار سختی دارد. بخش عمده استعفا به دلیل مسئولیتی است که بر دوش رئیس سازمان قرار می گیرد و مو به تن سیخ می شود. با یک تصمیم غلط ممکن است به سهامداران ضربه وارد شود. 
از یک طرف، وظایفی بر دوش سازمان گذاشته شده که مجبور به پیگیری است. بطور مثال نهاد ناظر در هیج جای دنیا مسائل بودجه را پیگیری نمی کند و در حیطه وظایف سیاست گذاران حوزه های مختلف و اصناف است. طی یک سال اخیر زمان بسیاری صرف این موضوع و تبیین اثرات تصمیم گیری ها بر صنایع و شرکت های بورسی شد.
گاهاً به برخی هلدینگ ها و شرکت ها توصیه می شود آنقدر که سازمان بورس حساسیت نشان می دهد به موضوعات اهمیت دهند. وظیفه اصلی سازمان بورس رسیدگی به حوزه نظارتی ، مقررات نهادهای مالی ، اطلاعات نهانی و زیر ساخت ها و … است. همچنین سیاست گذاری صحیح در صنایع ،فشار بسیاری وارد می کند و اقدامات به برخی برمی خورد. انعکاس وقایع موجب ناراحتی می شود. صدور احکام تخلفاتی و محکومیت افراد تلخ بوده که فشار بر سازمان می آورد. سختی ها وجود دارد اما امید می رود ابزارهایی معرفی شده به اهداف تامین مالی و … کمک کند.
تدوین روند در جهت آسیب کمتر انتشار اوراق گام به بازار
اوراق گام از سال ۹۸ راه‎اندازی شد و در چند ماه اخیر رشد سریعی پیدا کرد. روند انتشار اوراق گام در حال بررسی و به نظر می‌رسد اصلاح سیاستی در این خصوص نیاز است. اگر انتشار اوراق گام با همین روند انجام شود، ممکن است مشکلاتی برای بازار ایجاد شود. روندی در حال تدوین است تا انتشار اوراق آسیب‌های کمتری به بازار بزند.
انتشار اوراق گام در بانک مرکزی و توسط دولت انجام می شود و در این خصوص سازمان اظهارنظری نمی کند اما در خصوص بازار ثانویه در حال تدوین مقررات است. ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق گام پذیرش شده و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم در بازار سرمایه در حال معامله است. پس از پایان بررسی‌ها، مقررات جدید اعلام خواهد شد.
پیگیری اصلاح فرمول نرخ خوراک و پیشنهاد سازمان
در خصوص نرخ خوراک، پیشنهاداتی در بودجه ارائه و پیگیر موضوعات آن بطور کارشناسانه بوده و درخواست شده فرمول خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح و پیشنهاد شد عرضه خوراک در بورس و قیمت‌گذاری در بازار سرمایه صورت گیرد.
راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت حقوق دولتی معادن
وزارت صنعت برای دریافت حقوق دولتی معادن رویه خاصی نداشت اما راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت این حقوق دنبال می شود و این به معنی افزایش نرخ نیست. براساس مصوباتی که وجود دارد افزایش نرخی نخواهیم داشت.
شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت در اولویت پذیرش بورس
شرکت‌ های غیر بورسی سهام عدالت که قابلیت پذیرش دارند در اولویت قرار می‌گیرند و درخواست شرکت‌ها به سرعت بررسی می‌شود و در بازارهای بورس و فرابورس پذیرش می‌شوند.

http://tejaratava.ir/?p=69203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.