• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
7

تشریح جایگاه و رسالت‌های اداره کل رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) پست بانک ایران

  • کد خبر : 37380
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
تشریح جایگاه و رسالت‌های اداره کل رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) پست بانک ایران
محمدعلی جباری جایگاه و رسالت‌های اداره کل رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) پست بانک ایران را تشریح کرد.

محمدعلی جباری رییس اداره کل رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) پست‌بانک‌ایران در گفتگویی در خصوص پایه‌گذاری این اداره کل در گفتگویی اظهار داشت: این اداره کل با هدف کاهش ریسک‌های مالی، عملیاتی و شهرت نامطلوب ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات در موسسات اعتباری و بانک‌ها با اختیارات و شرح وظایف معین تشکیل شده است که در چارت سازمانی بانکداری اسلامی تحت لوای «حاکمیت شرکتی» این واحد بدون واسطه تحت نظارت مدیرعامل و رییس هیات مدیره بانک و با سه کارشناس تخصصی در امور حقوقی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات در حال فعالیت است.

وی در خصوص فرآیند اعمال اثر و بازوهای اجرایی( ساز و کار سازمانی انجام وظایف محوله ) و ضمانت اجرای رعایت قوانین و مقررات توسط واحدهای تابعه گفت: این مهم را می‌توان به چندین بخش تقسیم‌بندی نمود که شامل؛ الف) مصوبات کمیته رعایت قوانین و مقررات( تطبیق) که بنده بعنوان رییس این اداره کل با حفظ سمت، دبیر کمیته می‌باشم و دیگر اعضای آن با شرح وظایف تعریف شده به تشخیص و تایید بانک مرکزی ج.ا.ایران تعیین می گردند و ب) استعلامات: با توجه به ماهیت نظارتی این اداره کل قاعدتاً در موارد عدیده مورد استعلام در موضوعات مختلف از سوی سایر ادارات می باشد.

جباری در ادامه در سه بخش به تشریح اقدامات در دست پیگیری و چشم‌انداز یک‌ساله اداره کل رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) پرداخت و عنوان کرد: الف) استفاده از خرد جمعی و تجربیات ذی قیمت کارکنان بانک در خصوص نظارت بر حوزه های مختلف، ب) تأکید بر رفع و اصلاح نقاط ضعف و نارسایی هایی که به زعم واحد های نظارتی برون سازمانی(دیوان محاسبات کل و سازمان بازرسی کل کشور) در عملکرد بانک ها مورد مؤاخذه و اعلام تخلف واقع می گردد و ج) فرهنگ سازی و آموزش که یکی دیگر از اقدامات تامینی این اداره کل در جهت پیشگیری از تضییع و تلف حقوق بانک و به طریق اولی بیت المال مورد توجه و اقدام واقع می گردد.

رییس اداره کل رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) بانک در پایان درخصوص هدف گذاری و برنامه ریزی بلند مدت این اداره کل در قالب یک استراتژی مدون اظهار داشت: این مدیریت در قالب دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای نیمه دوم سال  ۱۴۰۰ و سال‌های آتی اقدام به هدف گذاری های متناسب در طول زمان نموده که شامل؛ الف) فرهنگ سازی در خصوص رعایت قوانین و مقررات با برگزاری دوره های آموزشی ویژه نیرو های شاغل در مدیریت های شعب استان ها و مناطق تهران و کارکنان ادارات ستادی تهران، ب) تاکید و نهادینه سازی حفظ شهرت و اعتبار بانک که با توجه به اینکه در بازار رقابتی موسسات اعتباری و بانک های خصوصی و دولتی رعایت قوانین و مقررات و ضوابط مرتبط با فعالیت های بانک با کاهش ریسک تطبیق موجب افزایش شفافیت و بالا رفتن سطح اعتماد و رضایتمندی مشتریان از یک سو و از سوی دیگر کاهش هزینه‌ها و ترویج فرهنگ اجرای قانون می‌شود. این موارد مجموعاً عواملی هستند که در کنار یکدیگر باعث افزایش شهرت و اعتبار بانک در نظام بانکداری اسلامی خواهد شد و ج)پایش مستمر فرآیند اجرای قوانین و مقررات مربوطه که با ایجاد اطمینان و اعتماد سازی نزد مشتریان به جهت رعایت حقوق آنها در تمام فعالیت ها و خدمات بانکی به شدت موثر است.

http://tejaratava.ir/?p=37380

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.