• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
2
محمد ابویی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی:

تدوین سند جامع استان تهران بدون حمایت ساختارهای فرادستی عملاً غیرممکن است/ لزوم استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری

  • کد خبر : 23751
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
تدوین سند جامع استان تهران بدون حمایت ساختارهای فرادستی عملاً غیرممکن است/ لزوم استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری
محمد ابویی مهریزی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی اظهار داشت: تدوین سند جامع استان تهران بدون حمایت ساختارهای فرادستی عملاً غیرممکن است لذا جبهه انقلاب اسلامی در مدیریت شهری آینده باید با رعایت اصول و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد و حمایت دولت انقلابی و مردمی آینده راه تدوین این سند را هموار کند.


محمد ابویی مهریزی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی اظهار داشت: تدوین سند جامع استان تهران بدون حمایت ساختارهای فرادستی عملاً غیرممکن است لذا جبهه انقلاب اسلامی در مدیریت شهری آینده باید با رعایت اصول و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد و حمایت دولت انقلابی و مردمی آینده راه تدوین این سند را هموار کند.
برنامه‌ریزی شهری سطوح و ابعاد مختلفی را شامل می‌شود و یکی از حساس‌ترین و چالش‌برانگیزترین مرحله، تعیین چشم‌اندازی برای آینده شهر است، تعیین دورنمایی از شهر ازآن‌جهت اهمیت دارد که قاعدتاً مدیریت شهری باید منابع و زیرساخت‌های لازم برای انجام فرآیندها و روندهای شهری را از قبل پیش‌بینی کند.
یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری آینده تأکید بر تحقق طرح جامع برای استان تهران است،‌ لذا تدقیق و تطبیق طرح‌های تفصیلی با طرح جامع و استقرار طرح‌های تفصیلی در سیستم یکپارچه شهرسازی و نیز اجرای ضوابط شهرسازی مبتنی بر طرح جامع از اهمیت خاصی برخوردار است.
تحقق چشم‌انداز توسعه شهر تهران در طرح جامع که شهری با اصالت و هویت ایرانی اسلامی، دانش‌پایه و هوشمند،‌ سرسبز و زیبا و شاداب با فضاهای عمومی گسترده و متنوع،‌ امن و مقاوم،‌ پایدار و منسجم با ساختاری مناسب برای سکونت،‌ فعالیت و فراغت را نوید می‌دهد می‌بایست محور همه برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری آینده قرار گیرد.

  • لزوم استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری
    در همین زمینه محمد ابویی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی عنوان کرد: شهر مکان زندگی مردمی است که تحرک، تشکل و توسعه استمرار آن است. درنتیجه برای این‌که بتوان چهره‌ای انسانی‌تر به ساخت شهر بخشید، ناگزیر باید به فضاهایی روی آورد که همگانی‌اند و زنده‌ترین حرکت‌های شهری در آن‌ها رخ می‌دهد، در غیر این صورت شهر خسته‌کننده و بی‌روح جلوه کرده و ناتوان از پاسخ‌گویی به نیازهای کلیدی مردم آن، تجربه‌ای شکست‌خورده است.
    ابویی افزود: برای اینکه این اتفاق رخ دهد مردم باید در ساخت کالبد شهر مشارکت کنند که این مشارکت در غایت تشکل‌ها و سازمان مردم‌نهاد صورت می‌پذیرد. سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به‌عنوان ناظر و دیده‌بان مشکلات شهری کمک بسیار زیادی در راستای پیشبرد اهداف مدیریت شهری داشته باشند.
    *با مدیریت جهادی بسیاری از مشکلات پایتخت مرتفع می‌شود
    این فعال اجتماعی اضافه کرد: به‌هرحال اداره شهرها و کلان‌شهرها بدون مشارکت و تعامل شهرداری و شورای شهر با سازمان‌های مردم‌نهاد غیرممکن است. از طرف دیگر یکی از مشکلات کلان‌شهرها علی‌الخصوص تهران سرریز شدن جمعیت شهرهای مجاور به پایتخت است که خود آسیب‌های اجتماعی فراوانی به همراه دارد لذا ضرورت تدوین طرح جامع برای استان تهران یکی از مواردی است که مدیریت شهری آینده باید برای آن برنامه‌ریزی گسترده داشته باشد تا به همراه حرکت‌های جهادی برای حل مشکلات و معضلات کنونی بتواند الگوی انقلابی مؤثری برای سایر استان‌ها باشد.
  • تدوین سند جامع استان تهران بدون حمایت ساختارهای فرادستی عملاً غیرممکن است
    ابویی گفت: از طرفی اگر در شهرستان‌های اطراف تهران امکانات رفاهی متناسب با نیاز شهروندان وجود داشت هیچ‌وقت جمعیت از این مناطق به سمت پایتخت سرریز نمی‌شد لذا برگ برنده شورای شهر آینده می‌تواند طرح جامعی برای استان تهران باشد که تمامی این چالش‌ها در آن لحاظ شود.
    وی همچنین اضافه کرد: البته تدوین سند جامع استان تهران بدون حمایت ساختارهای فرادستی عملاً غیرممکن است لذا جبهه انقلاب اسلامی در مدیریت شهری آینده باید با رعایت اصول و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد و حمایت دولت انقلابی و مردمی آینده راه تدوین این سند را هموار کند.
  • مبارزه با رانت‌خواری و جلوگیری از خاندان سازی؛ اولویت اصلی جبهه انقلاب
    این فعال اجتماعی گفت: مسلماً تا زمانی که توسعه‌یافتگی برای شهرستان‌های اطراف تهران رخ ندهد هر برنامه‌ای که تدوین شود خروجی مطلوبی نخواهد داشت چون همین معضلات کنونی کماکان وجود خواهد داشت و به‌صورت اجباری و ناخودآگاه سروکله چالش‌های موجود داخل کلان‌شهر تهران مجدداً پیدا خواهد شد.
    محمد ابویی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی در پایان عنوان کرد: از دیگر سو مبارزه با رانت‌خواری و جلوگیری از خاندان سازی در شهرداری و شورای شهر تهران یکی دیگر از مواردی است که با توجه به انتخابات پیش رو باید در دستور کار مدیریت شهری آینده که بر خواسته از جبهه انقلاب اسلامی است، قرار گیرد تا بتوان با کمک سمن‌ها و تدوین سندی جامع برای استان تهران و
  • با حضور نیروی‌های انقلابی و کارآمد و رانت ستیز در مدیریت شهری آینده تمامی مشکلات و معضلات پایتخت را حل کرده و شهری پویا و توسعه‌یافته درخور مردم به وجود آورد.
http://tejaratava.ir/?p=23751

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.