• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
4

تحقق وعده دولت در احیای دریاچه ارومیه با تامین منبع آب پایدار

  • کد خبر : 10519
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
تحقق وعده دولت در احیای دریاچه ارومیه با تامین منبع آب پایدار

استان‌ها – تجارت آوا – یازدهمین روز دی ماه بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال پروژه آب و برق در چهار استان با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید که افتتاح سد کانی سیب در پیرانشهر برای تامین پایدار آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه مهمترین آن بود.

در سی و چهارمین هفته پویش هر هفته #الف ب-ایران که مقارن با سی و نهمین هفته «تدبیر و امید برای جهش تولید» بود، ۲۶ پروژه صنعت آب و برق با اعتبار دو هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان در چهار استان آذربایجان‌غربی، اردبیل، اصفهان و مازندران با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره برداری برسد؛ از این طرح ها چهار پروژه در استان آذربایجان‌غربی، سه پروژه در اردبیل، ۹ پروژه در اصفهان و ۱۰ پروژه در استان مازندران است.

همانطور که وزیر نیرو و رییس جمهوری در آیین امروز تاکید کردند، بهره برداری از «سد کانی‌سیب» با ۲۲۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن و اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان طرح عظیم زیست محیطی با قابلیت انتقال سالانه ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب از محل این سد به منظور احیای دریاچه ارومیه مهمترین افتتاح امرروز بود که با هدف کاهش مهاجرت و ثبات جمعیت در مناطق مرزی، اشتغال‌زایی بومیان و رونق اقتصادی منطقه وارد مدار بهره برداری شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در آیین افتتاح این طرح ها با ابراز امیدواری از اینکه اوایل سال آینده احیای دریاچه ارومیه جشن گرفته شود، اظهار داشت: احیای این دریاچه یکی از وعده‌های اولیه دولت یازدهم مردم آذربایجان غربی و شرقی و کل منطقه شمال غرب کشور بود. چون زندگی مردم شمال غرب وابسته به دریاچه ارومیه است.

 وی اضافه کرد: اگر ما دریاچه ارومیه را رها می‌کردیم، در سال ۹۶ این دریاچه به طور کامل خشک می‌شد و در سال ۹۷ زندگی را در منطقه شمالغرب کشور تمام می‌کرد و همه مردم ناچار به مهاجرت می‌شدند. مخصوصاً در آذربایجان شرقی و تبریز به دلیل طوفان شن و نمک هیچ کس نمی‌توانست زندگی کند و هم مزارع و هم زندگی انسان‌ها را نابود می‌کرد.

احداث سد کانی سیب که از سال ۱۳۹۵ آغاز و علاوه بر ماموریت احیای دریاچه ارومیه، این سد برای منطقه پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی نیز بسیار مفید بوده به طوری که از آب آن در راستای تامین آب پایدار کشاورزی و توسعه گردشگری و اشتغال ناشی از آن استفاده خواهد شد؛ به گفته مدیرعامل شرکت آب و نیروی ایران میزان آورد سد کانی سیب پیرانشهر، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال برآورد شده که حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن برای احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

شهرستان مرزی پیرانشهر در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و هم مرز با کشور عراق قرار دارد؛ سدی که امروز افتتاح شد، از نوع خاکی با هسته رسی است و حجم کنونی مخزن آن، ۵۰ میلیون مترمکعب اندازه گیری شده است.

طرح‌هایی که در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید

علاوه بر سد کانی سیب پیرانشهر، امروز  چند طرح دیگر در حوزه آب و برق در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید که شامل احداث و راه اندازی شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد کرم‌آباد پلدشت و هشت طرح برق روستایی است.

شبکه آبیاری و زهکشی ارس غربی شامل پایاب سد کرم آباد پلدشت با پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با وسعت هشت هزار و ۴۰۰ هکتاری با هدف توسعه کشاورزی استان به بهره برداری رسید؛ شهرستان مرزی پلدشت در شمال آذربایجان غربی واقع شده و هم مرز با کشور جمهوری آذربایجان است.

برق رسانی به هشت روستای آذربایجان غربی نیز امروز توسط رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد؛ مجموع اعتبار هزینه شده برای طرح های افتتاحی امروز در این استان ۱۱۰ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال است.

طرح‌هایی که در اصفهان وارد مدار شد

در استان صنعتی اصفهان نیز امروز بهره برداری ۹ طرح زیربنایی برق آغاز شد؛ این طرح‌ها شامل ایستگاه‌های توزیع، اتصالات فوق توزیع و اتصالات انتقال بوده و برای بهره برداری این طرح ها حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

ایستگاه ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت لنجان، ایستگاه سیار ۶۳ کیلوولت شهر گز، ایستگاه سیار ۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی بزرگ اصفهان، بخشی از اتصالات فوق توزیع پست کهندژ، اتصالات انتقال پست هسنیجه، اتصالات انتقال پست لنجان ، بخشی از اتصالات فوق توزیع پست لنجان و نیروگاه مقیاس کوچک ۱۰ مگاواتی سبز سپاهان از جمله طرح‌هایی است که امروز وارد مدار شد.

پست ۴٠٠ به ۶۳ کیلوولت هسنیجه با اعتباری معادل ۳۲۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ١٩ هکتار با ۲ قسمت ۴٠٠ و ۶٣ کیلوولت در مجاورت شهرک بزرگ صنعتی اصفهان به بهره برداری رسید که یکی از پروژه های مهم و زیربنایی صنعت برق است؛ این پست یکی از پنج پستی است که با اعتبار بانک توسعه اسلامی و با هدف افزایش پایداری شبکه سراسری، کاهش افت ولتاژ مصارف صنعتی، تامین دیماند(تقاضای برق) مصرفی متقاضیان و مشترکان منطقه شمال اصفهان و افزایش قابلیت اطمینان برق رسانی به مشترکان به بهره برداری رسیده است.

افتتاح ۱۰ طرح صنعت برق وآب‌رسانی به ۵۷ روستای مازندران

مازندران سومین استانی بود که امروز طرح های صنعت آب و برق در آنجا افتتاح شد و پنج طرح نیروگاهی در مقیاس کوچک در شهرهای چمستان نور ، بندر امیر آباد ، گتاب بابل و بابلسر به همراه نصب ترانس دوم پست ۶۳/۲۳۰ کیلوولت نوشهر به ظرفیت ۱۶۰ مگاولت آمپر و خطوط ۶۳کیلوولت ارتباطی ، افزایش ظرفیت پست انتقال دریاسر از ۲۵۰ مگاوات آمپر به ۳۶۰ مگاولت آمپر با جایگزینی ۲ دستگاه ترانسفورماتور ۱۸۰ مگاولت آمپر ، طرح  جایگزینی هادی پرظرفیت با هادی  ۶۳ کیلوولت موجود خط دریاسر- فریدونکنار به طول هفت کیلومتر و احداث یک بی ۶۳ کیلوولت و تکمیل ضلع چهارم آرایش مربع پست ۶۳/۲۳۰ کیلوولت ” علمده ” به بهره برداری رسید.

برای ساخت و تکمیل این طرح ها در مجموع هفت هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

همچنین امروز آبرسانی به ۵۷ روستای استان مازندران با اعتباری بالغ بر ۶۰۱ میلیارد ریال آغاز شد؛ برای اجرای طرح آبرسانی به این روستاها ، ۸۷.۵ کیلومتر خطوط انتقال، ۷۵.۷ کیلومتر اصلاح شبکه توزیع، ۱۲۷.۴ کیلومتر توسعه شبکه توزیع انجام شده است.

سه طرحی که در اردبیل افتتاح شد

در استان اردبیل نیز طرح صنعت برق شامل افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلو ولت شهرک صنعتی شماره ۲ در شهرستان نمین، افزایش ظرفیت پست ۶۳ کیلو ولت شهرستان بیله‌سوار و توسعه آن و برق رسانی به پنج روستای زیر ۱۰ خانوار به بهره برداری رسید که برای اجرای این سه طرح ۳۵۹ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

دسترسی جمعیت روستایی به آب سالم به بیش از ۱۰ میلیون نفر می‌رسد

رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم امروز گفت: جمعیت بهره‌مند روستایی دارای دسترسی به آب سالم و پایدار تا پایان دولت دوازدهم به ۱۰.۲ میلیون نفر خواهد رسید و انشاءالله دولت بعدی کار را روی این ریل ادامه خواهد داد.

وی جمعیت دسترس دار به شبکه آب شرب سالم و پایدار روستایی را اندکی بیش از هشت میلیون نفر اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: انشالله تا پایان دولت دوازدهم این هشت میلیون  به ۹.۳ میلیون نفر افزایش خواهند یافت.

http://tejaratava.ir/?p=10519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.