• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس:

تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا/ عرضه مستمر به نفع مصرف کننده نهایی است

  • کد خبر : 62277
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا/  عرضه مستمر به نفع مصرف کننده نهایی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تجربه همین چند عرضه اخیر خودرو در بورس کالا نشان داد که با کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری، منافع مصرف کننده نهایی نیز در کنار تولیدکننده حفظ می شود چراکه قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا ارزانتر از قیمت همان خودروها در بازار آزاد کشف شد و مصرف کنندگان توانستند خودرو را در مکانسیمی شفاف و عادلانه و با قیمت بهتر خریداری کنند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از کالاخبر به نقل از ایرنا، محسن علیزاده، نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس با اشاره به عرضه های خودرو در بورس کالا پس از مصوبه شورای عالی بورس اظهار کرد: عرضه خودرو با سازوکارهای موجود در بورس کالا، بازار خودرو را به سمت شفافیت و رقابت سوق می دهد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره اینکه بورس کالا، بسترساز عرضه و تقاضای کالا و معاملات شفاف است، تصریح کرد: سازوکارهای بورس کالا دورنمای روشنی را در اختیار سیاست‌گذار قرار می دهد که می‌تواند بر مبنای واقعیت های موجود در معاملات، سیاست‌ها و تصمیم‌های درست و روشنی اتخاذ کند. 

به گفته او، قیمت خودروهایی همچون فیدلیتی، دیگنیتی و هایما که در بورس کالا عرضه شدند در قیاس با بازار آزاد فاصله چشمگیری دارد. به طور مثال، قیمت هر یک از این خودروهای عرضه شده در بورس کالا نزدیک ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزانتر از بازار آزاد هستند و این در حالی است که این وضعیت به نفع مصرف کننده نهایی است و ادامه آن به تعدیل قیمت و تعادل بیشتر بازار کمک می کند. 

علیزاده با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در بلندمدت علاوه بر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده به سود صنعت خودرو خواهد بود، گفت: سازوکارهای شفاف در بورس کالا مسیرها و بسترهای رانت‌زا را مسدود می‌کند و در یک بستر شفاف و رقابتی را برای سیاست‌گذاری فراهم می‌کند. وقتی قرار نیست خودرو به صورت دستوری تعیین قیمت شود، سود اصلی به بخش تولید می رسد و انگیزه برای تولید بیشتر و با کیفیت تر افزایش می یابد و کل صنعت خودرو از این رویه منتفع می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان افزود: برخلاف برخی سوتفاهم‌ها مبنی بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا به معنای دادن مجوز افزایش قیمت‌هاست، اما تجربه اخیر به وضوح نشان داد استمرار عرضه ها در بورس به ثبت قیمت های غیرواقعی در فضای مجازی پایان می دهد.

http://tejaratava.ir/?p=62277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.