• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

تاکید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بر تعامل سازنده با نظام بانکی برای تصویب قوانین

  • کد خبر : 68338
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
تاکید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بر تعامل سازنده با نظام بانکی برای تصویب قوانین
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در “نشست مشترک کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و شورای هماهنگی بانک ها” گفت:وضع قوانین در کشور باید بر اساس شناخت دقیق از بخش های مربوطه باشد.


به گزارش تجارت آوا به نقل از بانک توسعه صادرات ، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و شورای هماهنگی بانکها گفت:وضع قوانین در کشور باید بر اساس شناخت دقیق از بخش های مربوطه باشد.وی افزود: برگزاری چنین نشست هایی موجب می شود تا شرایط نظام بانکی به درستی به مجلس انعکاس یابد و در وضع قوانین قطعا تاثیر خواهد داشت.محمدخدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،گفت: این کمیسیون آماده است تا نظرات مدیران عامل بانک را دریافت کند تا بر اساس آن ها،قوانین مربوط به نظام بانکی تهیه شوند.

وی افزود: پیشنهادهای متفاوتی در کمیسیون یا در صحن درباره بانک ها مطرح می شود، اطلاع از نظرات نظام بانکی موجب می شود تا نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاداتی که در توان بانک ها است را مورد بررسی قرار دهند.
سید شمس الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این نشست گفت: بخش عمده مسائل نظام بانکی مربوط به مسائل فنی نیست بلکه ریشه در برداشت مردم و مراجع تصمیم گیر از نظام بانکی دارد.
وی افزود: هنوز در بسیاری از مراجع تصمیم گیر در مورد اینکه بانک،پول تولید نمی کند و صرفا به تجهیز منابع می پردازد، اتفاق نظر وجود ندارد.اگر این نگاه در ان مراجع پذیرفته شود، نگاه درست در مصوبات نیز به وجود می آید.
حسینی تاکید کرد: بانک ها نباید منفعل باشند و باید در حوزه های تخصصی ارتباط بیشتری با نمایندگان داشته باشند.این نشست ها باید با سایر کمیسیون های مجلس نیز برگزار شود و شکل اقناعی داشته باشند.سایر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز در این نشست دیدگاه های خود را برای مدیران نظام بانکی،تبیین کردند.
خدمات و تلاش بانک ها دیده شود
حجت اله مهدیان مدیر عامل بانک توسعه تعاون نیز گفت: نگاه مجموعه های تصمیم گیر و تصمیم ساز به بانک ها باید عوض شود.بانک ها در شرایط بسیار دشواری در حال ارائه خدمات به مردم قرار دارند اما با این وجود خدمات آنها در جامعه انعکاس مطلوبی ندارد.
وی افزود: جایگاه بانک ها در توسعه کشور و خدماتی که برای آبادانی کشور ارائه داده اند کاملا واضح و روشن است اما با این وجود بانک ها به نوعی علاوه بر تحریم خارجی، در داخل هم با نوعی تحریم مواجه شده اند و نقطه قوت عملکرد آنها تبدیل به نقطه ضعفی برای اقتصاد کشور شده است.
سرمایه کم، پروژه های زیاد
سیدعلی حسینی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در این نشست با تشریح عملکرد این بانک گفت:نظام بانکی ایران یک نظام نسبتا سالم است و به عنوان دارایی ارزشمند کشور باید مورد حراست قرار بگیرد و صیانت شود.
وی افزود: بانک های توسعه ای در ایران در مقایسه بانک های مشابه در دیگر کشورها، سرمایه اندکی دارند اما نسبت به آنها پروژه های بسیار بزرگ و مهمی را در دست تامین مالی دارند.
حسینی تاکید کرد:بانک توسعه صادرات از سیستم پرداخت تسهیلات خرد برخوردار نیست اما در مصوبه مجلس شورای اسلامی آمده است که این بانک باید تسهیلات خرد پرداخت کند انتظار این است که مجلس پیش از تصویب یک قانون مطمئن شود که آیا بانک از ابزار پرداخت تسهیلات برخوردار است یا خیر؟
گفتنی است نشست مشترک کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و شورای هماهنگی بانک ها به میزبانی بانک ملی ایران برگزار شد.

http://tejaratava.ir/?p=68338

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.