• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1
در همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» تشریح شد:

بیم‌ها وامیدهای اقتصاد ایران // دورنمای اقتصاد ایران از دوربین کارشناسان

  • کد خبر : 63170
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
بیم‌ها وامیدهای اقتصاد ایران // دورنمای اقتصاد ایران از دوربین کارشناسان
بیم‌ها و امیدهای اقتصاد ایران در همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» ازسوی کارشناسان و اساتید اقتصاد تشریح شد.

حسین عبده تبریزی، رئیس شورای سیاستگذاری همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» در جمع‌بندی ونتیجه‌گیری همایش گفت:

به جز مقدمه‌ امیر آشتیانی عراقی، مدیرعامل شرکت نیکان رسانه و برگزار کننده همایش،  درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری ، وضعیت جاری اقتصاد ایران، تورم و رکود جهانی از سوی محمد طبیبیان،اقتصاددان مورد بررسی قرار گرفت.  

عبده تبریزی گفت: این اقتصاددان، اقدامات عجیب و غریب در اقتصاد ایران را حاصل تحولات پولی دانسته و تاکید کرد چه اتفاقات عجیبی در حوزه پول در کشور رخ داده است که با جمع بندی پایانی حیدری، اقتصاددان منطبق بود. این نشان می‌دهد نوسان رشد پول بالا و پائین است و با شیب خاصی حجم پول افزایش پیدا نکرده است.

طبیبیان، همچنین با بیان چند جمله به مشکلات اساسی پدیده پولی در ایران ، تورم و صدمات تغییرات تورمی به کسب و کارها پرداخت.

او اضافه کرد: طبیبیان دولت و نهادهای پولی را از برندگان داستان تورم دانست وتوضیح داد؛  به جز دولت که از تورم برخوردار می‌شود و دست به چاپ پول می‌زند، نهادهای غیر قانونی به ویژه نهادهای پولی نیز به این واسطه در دهه ۸۰ رشد داشتند.

این اقتصاددان علاوه براین،  نشان می‌دهد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی نمی‌تواند تغییر چندانی داشته باشد و این ارقام را با کشورهای دیگر مقایسه کرد و اینکه حرکت رشد پول در کشورهای دیگر به هیچ وجه همانند ایران نیست  بلکه تحولاتش آرام‌تر است.

او گفت: طبیبیان دربخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به تحولات بین‌المللی اخیر، پیش‌بینی هم درباره تورم کرد؛  وضعیت ساختاری تورم غیر قابل تغییر است و تا سال ۱۴۰۷ تورم در ارقام ۴۰ درصد حرکت خواهد کرد مگر اینکه اتفاقات و شوک‌های مثبت و منفی رخ دهد.

عبده تبریزی اضافه کرد: این اقتصاددان، همچنین آسان‌ترین راهکار برای کاهش نرخ تورم را آرام کردن تغییرات خلق پول ذکرد کرد و به این نکته اشاره کرد که دراین صورت تورم می‌تواند تا ۳۰ درصد هم کاهش یابد.

او اضافه کرد: علیرضا ناصرپور،معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز دراین همایش شرحی از وضعیت سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم را ارائه داد و به بحث سرمایه‌گذاری غیر مستقیم و صندوق‌های ای تی اف پرداخت و به آخرین وضعیت۱۵ صندوق در کشور اشاره کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش همچنین اشاره‌ای هم به صندوق‌های تضمین اصل سرمایه ، بازنشستگی خصوصی و املاک  و مستغلات کرد و تاکید کرد: هر چند اقداماتی درباره صندوق بازنشستگی خصوصی شده است اما هنوز این اقدامات چهره پیدا نکرده است.

او راه‌اندازی صندوق‌های خصوصی و شرکتی را اتفاق مثبتی دانست و گفت: ۵ صندوق املاک و مستغلات در کشور داریم که هنوز راه‌اندازی نشده‌‌اند اما تحول اساسی درباره املاک و بازار سرمایه داشته‌ایم.

عبده تبریزی با تاکید براینکه رابطه اساسی بین مسکن و بازار سرمایه وجود دارد ،اضافه کرد: به نظر می‌رسد صندوق املاک و مستغلات بتواند هم‌پوشانی خوبی با بازار سرمایه داشته باشد.

او تخصصی کردن صندوق‌های سرمایه گذاری و  کالایی را مهم خواند و درباره میزگرد تحصصی همایش نیز تاکید کرد: در این میزگرد تصویر خوبی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دنیا، بزرگ شدن صندوق‌های ای تی اف و سهم بزرگ این صندوق‌ها درآینده ازسوی میثم فدایی، مدیر عامل شرکت فرابورس ارائه شد.

فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر  نیز اشاره ای به توسعه مشتقات کرد و از سیاست‌های انقباضی و انبساطی انتقاد کرد.

او انتقاد مهدی حیدری، اقتصاددان را درباره موفق نبودن سیاست جذب سرمایه‌گذاری خارجی درست خواند و مقایسه بازار بدهی درایران ودنیا و بالا بودن نرخ بهره در کشور از دیگر مباحث مورد اشاره او بیان کرد و قاسم محسنی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان نیز به نحوه رتبه‌بندی موسسات رتبه بندی ، درجه بندی و عملکرد صندوق‌ها و کیفیت عملکرد مدیران صندوق‌ها پرداخت.

http://tejaratava.ir/?p=63170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.