• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

بورس قدرت جذب سپرده‌های بانکی را دارد

  • کد خبر : 20519
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
بورس قدرت جذب سپرده‌های بانکی را دارد

نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت: بازار سرمایه در صورت فراهم آمدن زمینه‌ها و رفتارهای حرفه‌ای این امکان را دارد که نقدینگی خارج شده از سیستم بانکی را به خود جذب کند.

جواد عشقی‌نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: سرمایه‌گذاران اکنون نه از بازار سرمایه که از تمامی بخش‌های اقتصادی این انتظار را دارند که قابلیت پیش‌بینی برای آن بخش‌ها وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار بتواند با بررسی پارامترهای اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت برنامه‌ریزی کند.

نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران اظهار کرد:‌ وضعیت کنونی بورس در کشور هم معلول رفتارهای هیجانی و هم نتیجه رفتارها یا تصمیم‌ها در سایر بازارها است و نمی‌توان آنچه را که زمینه‌ساز افت در پی شاخص بورس شده است تنها به ماهیت بورس ربط داد. در نگاهی کلان عدم یکپارچگی بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از پولی، مالی و بازار سرمایه زمینه‌ساز وضعیت کنونی در این بازار شده است.

عشقی‌نژاد با بیان اینکه بورس دماسنج اقتصادی در کشور است، تصریح کرد:‌ بخش‌های مختلف اقتصادی از نوعی بی‌برنامگی و ناهماهنگی رو به رو هستند و نباید از بررسی روش‌هایی که موجب شد تا بازار پول و سرمایه متلاطم شود، غفلت کرد.

نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران خاطرنشان کرد:‌ ممکن است بخشی از نقدینگی به سمت بازار رمزارزها هدایت شود و شاهد رکود در بخش مسکن یا طلا باشیم و در نهایت منابع پولی در اختیار شبکه بانکی نیز نتواند مسیر تسهیلات دهی خود را به درستی انجام دهد اما اگر بتوان یکپارچگی و هماهنگی را بین بخش‌های مختلف بازارهای پولی و مالی ایجاد کرد مشکلات موجود کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ سود بانکی مدافعانی دارد که معتقدند سرمایه‌ها با کاهش نرخ سود به سمت بازار سرمایه می‌رود اما این امکان نیز وجود دارد که به سمت بازارهای دیگر هدایت شود و هدف سیاستگذار را تامین نکند، خاطرنشان کرد: برای بسیاری از تصمیم‌های اقتصادی نمی‌توان منتظر تضمین‌ها ماند و باید به تئوری‌های کلان بازار پولی که تجربه‌هایی نیز از آنها در دست هست، پیاده‌سازی کرد و اشکالات اجرایی می‌تواند به معیوب بودن بخش‌های دیگر مرتبط باشد.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران عنوان کرد:‌ اگر هماهنگی بین بخش‌های مختلف اقتصادی وجود داشته باشد بسیاری از نابسامانی‌های موجود از بین خواهد رفت. بسیاری از بازارهای کالایی اکنون از مرحله تورم عبور کرده و حباب را نیز پشت سر گذاشته‌اند و دچار مگاحباب‌هایی شده‌اند که ممکن است در آینده نزدیک ما را دچار چالش و آسیب در آن صنعت کنند.

عشقی‌نژاد با تاکید براینکه کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند موجب هدایت نقدینگی به سمت بازار بورس شود، خاطرنشان کرد: پول هوشمند است و وقتی نرخ سود را از سپرده بدون ریسک بالاتر ببیند به دنبال آن حرکت می‌کند. بازار سرمایه در صورت فراهم آمدن زمینه‌ها و رفتارهای حرفه‌ای این امکان را دارد که نقدینگی خارج شده از سیستم بانکی را به خود جذب کند.

http://tejaratava.ir/?p=20519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.