• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم فولاد آرتاویل تا ۱۴۰۳

  • کد خبر : 71995
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم فولاد آرتاویل تا ۱۴۰۳

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال اجرای هفت پروژه تحت عنوان پروژه‌های پیشرانان پیشرفت ایران است که یکی از این پروژه‌ها احداث واحد ۱.۱ میلیون تنی احیای مستقیم شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل است. اجرای این پروژه از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شده و قرار است در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. سرمایه‌گذاری موردنیاز برای این پروژه بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان بوده و اشتغالزایی مستقیم آن نیز ۲۷۵ نفر برآورد شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل گفت: قرارداد پروژه شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل برای احداث یک واحد ۱.۱ میلیون تنی احیای مستقیم به روش میدرکس در دی ماه سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی بین این شرکت و شرکت ایریتک به عنوان پیمانکار منعقد شد و این پروژه هم‌اکنون با حدود ۲۸ درصد پیشرفت در حال اجرا است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۴۰ درصد و شرکت‌های بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) و معدنی و صنعتی چادرملو نیز هر یک با ۳۰ درصد سهامداران این پروژه هستند.

مجید رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه روند پیشرفت پروژه احداث واحد احیای مستقیم شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل مورد تائید شرکت مشاور قرار گرفته است، افزود: عملیات خرید ماشین آلات خارجی این پروژه در شرایط خوبی قبل از سال میلادی ۲۰۲۱ انجام شد، یعنی خرید این ماشین آلات حتی زودتر از زمان مبادله قرارداد انجام شد و خوشبختانه مشکلاتی مانند افزایش قیمت‌های سال نو، جنگ روسیه علیه اوکراین و افزایش قیمت کامودیتی‌ها نقیصه‌ای را به قرارداد این پروژه وارد نکرد.

وی عنوان کرد: تاکنون از ۳۵ هزار مترمکعب، حدود ۱۰ هزار مترمعکب بتن‌ریزی پروژه انجام شده است و عملیات ساختمانی رو به تکمیل است. نصب کوره هم شروع شده است. همچنین قراردادهای ساخت ماشین آلات داخلی منعقد شده است و از سال قبل ساخت این ماشین آلات در داخل آغاز شده است و بخشی از این ماشین آلات نیز در حال انتقال به داخل سایت به منظور عملیات نصب هستند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تامین زیرساخت‌های موردنیاز پروژه نیز توافقات خوبی شده است. مشکل اتصال به راه‌آهن حل شده و مناقصه مربوط به آن در حال برگزاری است و به زودی نتیجه این مناقصه مشخص می‌شود و به این ترتیب عملیات خط ریلی متصل به راه آهن سراسری آغاز خواهد شد. همچنین در زمینه تامین آب، قرارداد خرید دو میلیون مترمعکب پساب شهر اردبیل امضا شده است. اسناد مناقصه آن برای اجرای خط لوله و احداث تسویه‌خانه در داخل سایت پروژه در حال آماده‌سازی است و با مشخص شدن پیمانکاران مربوطه، طی دو سه ماه آینده عملیات احداث تسویه‌خانه در داخل سایت و لوله‌گذاری آغاز می‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل اضافه کرد: در زمینه تامین برق هم توافقات خوبی برای انتقال برق شده است. اسناد مناقصه مربوط به آن آماده شده است و پس از تائید برق منطقه‌ای، به زودی مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص می‌شود و از ابتدای سال آینده پروژه تامین برق نیز به مرحله اجرایی می‌رسد. در زمینه تامین گاز هم تائیدیه‌های ضمنی گرفته شده تا از خط تقویت فشار اردبیل عملیاتی شود.

رضاپور تاکید کرد: با این حساب از نظر زیرساخت هیچ مشکلی نداریم و به محض بهره‌برداری از پروژه، زیرساخت‌های موردنیاز آن نیز فراهم خواهد بود. امیدواریم با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سفارش‌گذاری‌های صورت گرفته و تامین زیرساخت‌ها، پروژه طی ۲۴ ماه آینده آماده بهره‌برداری شود. در این صورت اگر بتوانیم اواخر سال ۱۴۰۲ اتمام عملیات نصب را داشته باشیم، می‌توانیم از ابتدای ۱۴۰۳ بهره‌برداری از کارخانه را آغاز کنیم.

به گفته وی چادرملو به عنوان یکی از سهامداران پروژه واحد احیای مستقیم فولاد آرتاویل متعهد شده است که ۵۰ درصد از مواد اولیه موردنیاز آن را تامین کند. همچنین تامین مواد اولیه از گندله‌سازی در حال احداث در کردستان نیز دنبال خواهد شد.

وی اظهار کرد: کل سرمایه‌گذاری این پروژه تا اتمام آن حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان به صورت ارزی و ریالی برآورد شده است. در زمان بهره‌برداری ۲۷۵ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار خواهند شد و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای ذوب، ریخته‌گری و نورد ظرفیت جذب تا ۱۰۰۰ نیروی کار نیز در این کارخانه وجود خواهد داشت.

رضاپور اعلام کرد: با راه‌اندازی واحد احیای مستقیم ۱.۱ میلیون تنی فولاد آرتاویل، این کارخانه به بزرگترین واحد احیای مستقیم در منطقه شمال غرب کشور تبدیل خواهد شد. در حال حاضر بزرگترین واحد احیای مستقیم در منطقه شمال غرب کشور واحد احیای مستقیم ۸۵۰ هزار تنی میانه است.

رئیس هیات مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل گفت: پروژه احداث واحد احیای مستقیم فولاد آرتاویل یکی از پروژه‌های مجموعه پیشرانان پیشرفت ایران است و تاکنون نیز حمایت‌های کشوری و استانی لازم از این پروژه انجام شده است.

منبع:ماین نیوز

http://tejaratava.ir/?p=71995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.