• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
3

بزرگراه تزانزیتی نقده – پیرانشهر آماده بهره برداری می شود

  • کد خبر : 40548
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
بزرگراه تزانزیتی نقده – پیرانشهر آماده بهره برداری می شود

ارومیه – عملیات عمرانی بهسازی و تعریض بزرگراه ترانزیتی نقده – پیرانشهر بعد از ۶ سال کندی روند اجرا قرار است تاپایان سال ۱۴۰۲ به بهر برداری برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات اجرایی تعریض و بهسازی بزرگراه ترانزیتی نقده – پیرانشهر سال ۹۴ آغاز ولی به دلیل مشکل پیمانکار سال ۹۹ راکد ماند، از سال ۹۹ روند اجرای این طرح مجدد از سر گرفته شده ولی به دلیل کمبود اعتبار با کندی روند اجرا مواجه است.

امروز در جریان سفر دو روزه رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روند تسریع اجرای این طرح مورد بازدید و بررسی قرار گرفته و قرار است با اتمام این طرح تا پایان سال ۱۴۰۲ روند مبادلات ایران با عراق و تمرچین ارتقا یابد.

بزرگراه ترانزیتی نقده – پیرانشهر به مرز تمرچین منتهی می‌شود، مرز رسمی زمینی «تمرچین» در ۱۱ کیلومتری غرب شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیک ترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی و به عنوان دروازه تجاری ۲ کشور ایران و عراق قلمداد می‌شود.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیک ترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و «چومان» در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارند.

مرز تمرچین یکی از مرز حائز اهمیت در حوزه حمل و نقل کشور بوده و سالانه هزاران تن کالا از آن صادر می‌شود که این نشان از اهمیت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در این منطقه است.

بزرگراه تزانزیتی نقده – پیرانشهر آماده بهره برداری می شود

بزرگراه ترانزیتی نقده- پیرانشهر- تمرچین تکمیل می‌شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در جریان بازدید از روند اجرای پروژه تعریض محور نقده – پیرانشهر در آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: محور نقده – پیرانشهر به مرز تمرچین منتهی می‌شود که به دلیل تبادلات اقتصادی با کشور عراق از اهمیت بالایی برخوردار است.

محور نقده – پیرانشهر به مرز تمرچین منتهی می‌شود که به دلیل تبادلات اقتصادی با کشور عراق از اهمیت بالایی برخوردار است محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه این محور در حال حاضر شرایط خوبی ندارد، گفت: امروز به دعوت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای بررسی زیرساخت‌های راه و حمل استان سفر کرده ایم که در جریان این سفر امروز طرح راهسازی منتهی به مرز تمرچین پیرانشهر مورد بازدید قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط نامناسب این محور علاوه بر ترافیک کامیون‌های ترانزیتی در وردی شهر پیرانشهر با تصادفات زیادی نیز مواجه هستیم، گفت: امسال تلاش می‌شود بودجه سال جاری با اختصاص اعتبارات مورد نیاز روند اجرای این طرح تسریع یابد.

رضایی کوچی با بیان اینکه هم اکنون در کل محور نقده – پیرانشهر پیمانکاران مستقر هستند، ادامه داد: قسمت‌هایی از طرح در حال اتمام است و بخش‌هایی از این محور تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به بازدید از روند احداث تصفیه خانه شهرستان پیرانشهر نیز گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر عملیات اجرایی تصفیه خانه پیرانشهر آغاز و روند تأمین آب شرب بهداشتی و سالم برای مردم منطقه فراهم شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متأسفانه تاکنون با وجود پایانه مرزی تمرچین مردم از مزیت‌های آن بهره مند نشده اند، امیدواریم با تسریع در روند اجرای بزرگراه ترانزیتی نقده – پیرانشهر زمینه افزایش مبادلات مرزی در این پایانه افزایش یافته و ضمن حل مشکل ترافیکی تردد کامیون‌های ترانزیتی در ورودی شهرستان پیرانشهر بتوانیم زمینه رونق اقتصادی منطقه را هم فراهم کنیم.

بزرگراه تزانزیتی نقده – پیرانشهر آماده بهره برداری می شود

مسیر ترانزیتی نقده – پیرانشهر باید هر چه سریع‌تر خاتمه یابد

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: راه بین شهری پیرانشهر و نقده مسیری بین‌المللی است و ترافیک آن بسیار بیشتر از سایر مسیرهای استان‌های دیگر است که در حال راهسازی هستند.

کمال حسین پور اظهار کرد: عملیات احداث بزرگراه پیرانشهر – نقده ۶ سال است شروع شده اما متأسفانه حتی یک متر از آن به بهره برداری نرسیده در حالی شاهد تصادفات متعدد در این مسیر هستیم، بارها به مسئولان وزارت راه و شهرسازی تذکر دادیم اما اقدامی انجام نشد، تا کی باید با اعتبارات قطره‌چکانی شاهد کشته و زخمی شدن مردم در جاده‌های غیراستاندارد باشیم.

وی با تاکید بر تکمیل کریدور غرب کشور گفت: تمرچین دروازه ورودی ایران به بازار عراق و سوریه است با تسریع در روند اجرای این مسیر ترانزیتی می‌توان شاهد افزایش میزان مبادلات تجاری بوده و رونق اقتصادی در منطقه را شاهد باشیم.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی بر ساماندهی جاده نقده – پیرانشهر و کمربند سبز تمرچین نیز تاکید کرد و افزود: این طرح سال ۹۴ آغاز شده ولی به دلیل کمبود اعتبار، مشکل جابجایی زیرساخت‌های فیبر نوری، جابجایی تیرهای برق و گاز با کندی روند اجرا مواجه بوده است که امیدواریم امسال با تزریق اعتبارات مورد نیاز این مشکلات برطرف و شاهد سرعت در اجرای عملیات عمرانی این طرح باشیم.

بزرگراه تزانزیتی نقده – پیرانشهر آماده بهره برداری می شود

تعریض بزرگراه ترانزیتی نقده – پیرانشهر ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد

معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز در این بازدید گفت: امروز با هدف بررسی وضعیت زیرساخت‌های راه به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به استان سفر کرده ایم و در این بازدید آخرین وضعیت بهسازی و تعریض محور نقده – پیرانشهر بررسی می‌شود.

خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این محور به طول ۷۰ کیلومتر از سال ۹۴ شروع شده است، افزود: در حال حاضر ۴ پیمانکار در بخش‌های مختلف برای تعریض و ۴ بانده شدن این محور ترانزیتی مشغول کار هستند.

تلاش می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ کل این ۷۰ کیلومتر به اتمام رسیده و شاهد ۴ بانده شدن این محور ترانزیتی باشیم تا هم حجم ترافیکی کامیون‌های ترانزیتی در ورودی شهر پیرانشهر برطرف شود و هم دیگر شاهد مشکل تصادف در این محور نباشیم وی ادامه داد: با تزریق اعتبارات طی سالجاری تلاش می‌شود ۱۰ کیلومتر از این محور ترانزیتی تا پایان سال مالی جاری در بهار سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد، اظهار کرد: محور ترانزیتی نقده – پیرانشهر که به پایانه مرزی تمرچین منتهی می‌شود، نقش مهمی در ارتقای مبادلات تجاری ایران و عراق دارد.

خادمی کل اعتبار اختصاص یافته به این طرح را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطر نشان کرد: تلاش می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ کل این ۷۰ کیلومتر به اتمام رسیده و شاهد ۴ بانده شدن این محور ترانزیتی باشیم تا هم حجم ترافیکی کامیون‌های ترانزیتی در ورودی شهر پیرانشهر برطرف شود و هم دیگر شاهد مشکل تصادف در این محور نباشیم.

وی با بیان اینکه این محور از سه راهی نقده به سمت نقده – پیرانشهر و پایانه مرزی تمرچین منتهی می‌شود، گفت: ساماندهی ورودی شهر پیرانشهر بخشی از بزرگراه نقده – پیرانشهر – تمرچین است که شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی در مسیر پایانه مرزی تمرچین با اتمام این طرح ارتقا می‌یابد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: پیشبرد این طرح راهسازی علاوه بر تسهیل در دسترسی به پایانه مرزی تمرچین، ارتقای ایمنی محورها و کاهش سوانح جاده‌ای را موجب می‌شود.

پایانه مرزی تمرچین در جنوب آذربایجان‌غربی یکی از پنج پایانه مرزی استان بوده که دروازه تجاری ۲ کشور ایران و عراق قلمداد می‌شود و نقش کلیدی در توسعه جنوب استان دارد.

http://tejaratava.ir/?p=40548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.