• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
3

بزرگراه‌های کشور تا پایان دولت به ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید

  • کد خبر : 15625
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
بزرگراه‌های کشور تا پایان دولت به ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید

تهران- تجارت آوا- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه ویژه دولت های یازدهم و دوازدهم به توسعه زیرساخت‌ها، گفت: بزرگراه‌های کشور در سال ۹۲ حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بود که تا پایان دولت به ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید و این امر رشدی حدود ۵۰ درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در آیین افتتاح آزادراه غدیر که با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهور افتتاح شد «محمد اسلامی» با بیان اینکه آزادراه غدیر یک رکورد در تاریخ وزارت راه و شهرسازی است، تصریح کرد: به طور روزانه سه هزار نفر در پنج سال به طور دو شیفت کار کردند تا امروز این مسیر افتتاح شود و مردم به تردد در آن دسترسی داشته باشند.

وی افزود: این آزادراه کنارگذر جنوبی البرز و تهران قلمداد می شود و بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی است که شرق و غرب کشور را به یکدیگر متصل می کند و نقطه تبادلی برای اتصال شمال و جنوب مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیرامون آزادراه غدیر پارک های لجستیکی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: این فضاها بار سنگینی از حجم فعالیت و تردد در جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب تهران را به آن سوی آزادراه منتقل می کند و پایتخت از این منظر نفس خواهد کشید زیرا برای مردم یک گشایش تاریخی به وجود خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های پیمانکاری در این پروژه به سمت سرمایه گذاری و مشارکت در زیرساخت ها هدایت شده است، تاکید کرد: در آزادراه غدیر، قرارگاه خاتم الانبیا ۷۰ درصد سرمایه گذاری انجام داده و مابقی آن بر عهده دولت بوده است.

اسلامی گفت: امروز همچنین آزادراه ابراهیم خلیل الله پایه گذاری خواهد شد که از انتهای آزادراه غدیر در ورامین به اتوبان پردیس به طول ۹۰ کیلومتر متصل می شود. 

وی افزود: با راه اندازی این آزادراه ترافیک در شرق تهران نیز کاهش پیدا می کند و بار سنگین از شریف آباد تا افسریه در مسیرهای جدید توزیع خواهد شد.

به گفته وزیر، این طرح زنجیره آزادراهی تهران را کامل می کند و گره های ترافیکی را باز و سردرگمی ها را خاتمه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در آغاز فعالیت دولت در سال ۹۲ حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت، خاطرنشان کرد: تا پایان دولت دوازدهم این آمار به سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید که نشان از رشد ۵۰ درصدی دارد.

وی با بیان اینکه بزرگراه های کشور از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال ۹۲ به ۲۰ هزار کیلومتر در پایان دولت خواهد رسید، تصریح کرد: با در نظر گرفتن روزهای کاری در هفت سال گذشته روزانه چهار کیلومتر به مسیرهای ترددی اضافه شده و افزایش رفاه را برای مردم در پی داشته است.

اسلامی با بیان اینکه ۱۹ طرح برای مشارکت بخش خصوصی در بازار سرمایه ارائه خواهد شد، اظهار داشت: این طرح ها به پروژه های سرمایه گذاری آزادراهی و راه آهن مربوط است و پیش از این موافقت بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی را در این زمینه کسب کرده ایم که اجرای آن تحول بزرگی برای زیرساخت های کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی آزاد راه ۱۵۸ کیلومتری غدیر به صورت ۶ خطه در سال ۱۳۹۴ آغاز شد.

این طرح عظیم با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی سرمایه گذار با اعتبار ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش روز ۷ هزار میلیارد تومان اجرا شده و در طول مسیر چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران را طی کرده و در محدوده شهرستان ورامین، وارد بزرگراه قم – گرمسار می‌شود.

در طول اجرای این بزرگراه ۴۹ دستگاه پل بزرگ، ۶۹۰ دستگاه پل کوچک،۲ دستگاه تونل، ۱۲ دستگاه تقاطع، ۷ دستگاه تبادل و ۳۲ دستگاه پارکینگ احداث شده است.

هدف از اجرای این پروژه تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است و بهره برداری از آن سبب کوتاه شدن مسیر و تسهیل عبور و مرور بین مناطق شمال غرب کشور به مناطق شمال شرق کشور می‌شود.

آزادراه غدیر که از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند، علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشورهای همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود. 

عملیات احداث آزاد راه غدیر پیشتر با نام آزادراه جنوبی تهران- البرز شناخته می‌شد.

http://tejaratava.ir/?p=15625

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.