• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
3

برگزاری چهاردهمین کنفرانس ملی بتن و بیستمین همایش روز بتن در تهران

  • کد خبر : 65502
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
برگزاری چهاردهمین کنفرانس ملی بتن و بیستمین همایش روز بتن در تهران
چهاردهمین کنفرانس ملی بتن و بیستمین همایش روز بتن و نمایشگاه جانبی آن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهران با حضور جمعی از دست اندرکاران روز سه شنبه ۱۹ مهر برگزار شد.

علیرضا ملاحتی – به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تجارت آوا، در ابتدای این همایش دکتر شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد:  در هفته بتن با اجرای این مراسم میخواستیم همه کنشگران حوزه صنعت بتن را کنار هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید بگویم مصرف بتن بسیار گسترده است و با توجه به اهمیت ساخت و ساز شهری که دارد جان شهروندان را می تواند بتن بی استاندارد به خطر بیندازد پس چگونه بتوانیم کیفیت را ارتقا دهیم و البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم چه باید بکنیم و قطعاً نقش مصالح مورد نیاز بسیار مهم است مواد اولیه، آزمایشگاه، وزارت صمت و سازمان های مختلف در این امر بسیار مهم هستند. همچنین مهندسین ناظر نقش بسیار موثری در این امر دارند.
از نظر تاریخی این روز برای بتن کشور بسیار حائز اهمیت است باید بتوانیم روس کار برای یک دهه آینده را رقم بزنیم و بتوانیم برنامه ریزی خوبی داشته باشیم که نقش محوری در این صنعت ایجاد کنیم.

یک موضوع مهم دیگر محیط زیست است که سیمان و بتن نیز از محصولات پرمصرف می باشند و آثار زیادی در این امر دارند و البته سیمان آمیخته که ما ظرفیت خوبی در کشور داریم می‌تواند مشکلات آن را کاهش دهد.

اگر امروز ۱۰۰ میلیون متر مکعب بتن آماده در کشور استفاده می شود میزان سیمان آمیخته آن بسیار کم است که باید حتماً این موضوع بررسی شود.

در ادامه این مراسم دکتر شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی کشور نیز گفت: سازمان نظام مهندسی در ۳۱ استان حضور دارد و ۶۰۰ هزار عضو این سازمان هستند که عمدتا طراح، ناظر و مجری هستند به عبارتی ساخت ساختمان های شهری و روستایی با طراحی، اجرا و نظارت سازمان انجام می‌شود. البته عناصر زیادی در ساخت وجود دارد که سازمان یکی از آنهاست و اگر بخواهیم نتیجه کار خوب باشد باید همه آنها کنار هم کار کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته وضعیت بهتری پیدا کردیم ولی قطعاً ما راضی نیستیم و به دنبال ایجاد تحول هستیم سازمان در دوران جدید رویکرد ارتقای کیفیت دارد. در رویکرد جدید به دنبال سرمایه گذاران، بهره‌برداران و مالکانی هستیم که ترغیب شان کنیم به جای گرفتن امضا از ما در کنارمان باشند که ارزش افزوده برای سازه خود ایجاد کنند.

بتن یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی است و زمانی می توانیم به مقاومت لازم برسیم که از مصالح تشکیل دهنده به خوبی استفاده و آماده کرده باشیم و توسط مهندس ناظر کنترل های مناسب نیز انجام شده باشد.

دکتر شکیب ادامه داد: ما نباید به مهندسان، مجریان و ناظرها اکتفا کنیم و البته که آیین‌نامه‌ها نیاز به بازنگری اساسی دارند و بحث های زلزله و مقاوم سازی بسیار مهم است و حاکمیت باید به دنبال بازنگری مقررات باشد.

پیشنهاد ما این است که تحول در مقررات ملی ساختمان باید انجام شود و علاوه بر ایمنی جانی مسائل اقتصادی نیز باید تامین شود و دستگاه های دیگر که در چرخه ساخت و ساز هستند باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند. البته قانون نظام مهندسی در حال اصلاح است و باید کنترل توسط دستگاه حاکمیت انجام شود و همه مسئولیت با سازمان نباشد و به آن برسیم که ساختمانهای خوب با کیفیت داشته باشیم.

در ادامه دکتر پروین پور مشاور وزیر صمت نیز گفت: در این برنامه ها مهمتر از اجرای برنامه پیگیری آن است که باید دنبال شود و تعاملات ما نیز باید بیشتر باشد که به نتایج خوبی برسیم اما متاسفانه برای صنایع و دارایی‌های کشور دلمون نمی سوزد و وقتی کمبود و بحران ایجاد می‌شود به خودمان می آییم. در مورد بحث بتن و سیمان نیز همین طور است. و ما منابع خودمان را از دست میدهیم بحث سیمان آمیخته از همین منظر مهم است.

ما باید کمک کنیم تعهد ملی را تقویت کنیم فعالین بخشهای مختلف باید راهکار بیابند و به مسئولین فشار بیاورند تا از دارایی هایمان بهتر استفاده کنیم.

صنعت بتن یکی از صنایع استراتژیکی کشور است. ما بسیاری از زیرساخت های فنی و عمرانی را داریم که انجام نشده است و از طرفی ما بازار بزرگی اطراف کشور خودمان داریم که می توانیم کالاها و خدمات خود را به آنها ارائه کنیم این صنعت خیلی جای کار دارد ما به عنوان وزارت صمت تشویق برای انجام این موارد و همچنین اقتصادی کردن و بعد قاعده گذاری را مد نظر داریم و اعلام آمادگی در وزارت صمت می کنیم هر چقدر در توان داریم برای انجام کارها می گذاریم.

در ادامه این مراسم محرم کریمی نیز گفت: حتماً باید بین بتن و بتن آماده تفکیک قائل شویم که امروز موضوع بتن آماده موضوع این همایش میباشد.
وی ادامه داد: در زمان زلزله ما نگران برج میلاد و یا سدهای کشور نیستیم بلکه نگران ساختمان هایی که در آن زندگی میکنیم هستیم.

معضل بتن آماده با یک سازمان و دو سازمان حل نمی‌شود و یک پروسه عظیم دارد یکی از مسائل این است که بتن آماده محصول فاسد شدنی است و باید تردد برای حمل آن آزاد شود. باید جلسات کارشناسی مرتب انجام گیرد که تصمیم سازی توسط تشکل های صنفی و تصمیم‌گیری توسط دولت صورت گیرد.

وی ادامه داد: در روز بتن این جلسه نقطه اوج در ۲۰ سال گذشته است که می بایست به نتیجه مطلوب برسیم.

در ادامه مراسم آقای رئیسی دبیر انجمن صنفی بتن گفت: برای ارتقای کیفیت بتن آماده که چرا بعد از ۲۰ سال به آن نرسیده ایم تاکید کرد مهمترین عوامل آن ابتدا عدم آگاهی است که واقعاً چقدر و چند درصد جامعه از اهمیت بتن آماده آگاهی دارند و در ایمنی چقدر تاثیر گذار است و دوم اینکه انشقاق بین علم و صنعت وجود دارد بین دانشگاه و تولیدکننده فاصله وجود دارد بسیاری از همایش های علمی انجام می‌شود ولی هیچ وقت به تولیدکننده منتقل نمی شود.

موضوع بعدی اینکه نظارت کافی نیز وجود ندارد که چرا برای بتن آماده ضوابط مطمئنی وجود نداشته است. موضوع آخر کارخانجات بتن آماده است که اگر ببینیم معضلات کارخانجات چه هستند و چرا آن کارخانه و حاضرند بتنی تولید کنند که کیفیت ندارد آیا مصالح خود را نتوانستند تهیه کنند یا قیمت فروش آنها سود کافی ندارد یا ماشین آلات خود را بروز رسانی نکرده‌اند ایا وام های مناسبی نتوانستند بگیرند.

البته باید تاکید کنم با همه این اوصاف خواسته آنها این است که بتن با کیفیت بالا تولید کنند.

در ادامه این همایش مهندس ثابتی از سیمان غدیر نیز گفت: ما در حال ورود به فاز تعامل هستیم و امیدوارم که این موضوع ادامه داشته باشد.
باید اضافه کنم بعد از آب پر مصرف ترین ماده بتن و سیمان است آمار این صنعت نشان می‌دهد مجموع ترنور زنجیره ارزش ۱۱ و نیم میلیارد دلار است و تولید خالص آن ۷/۴ میلیارد دلار در کشور است یعنی دو نیم درصد کل می باشد.

این رقم به قدری اهمیت دارد که باید ارکان کنار هم قرار بگیرند و برای این موضوع مهم تلاش کنند.
و دیگر این که از پرت منابع که آن مواجه هستیم جلوگیری کنند. یک واقعیت دیگری نیز وجود دارد که عمر مفید ساختمان های کشور حدود ۳۰ تا ۳۵ سال است که در برخی کشورها تا ۱۵۰ سال می رسد و در واقع این موضوع اسراف منابع کشور را در بر دارد.

موضوع بعدی تعامل بین صنعت سیمان و بتن است که نیازمند درک متقابل شرایط هر کدام از این دو می باشد و دیگری ضرورت مصرف سیمان آمیخته که یکی از راهکارهای کلیدی است و بحث دوام جدی عمر را دارد.

در ادامه مراسم آقای عظیمی از سیمان آرتا اردبیل گفت: اینکه دغدغه کیفیت در این مراسم مطرح شد را خبر خوبی می‌دانم در مورد تولید سیمان مشکلاتی که وجود دارد باید بگویم متاسفانه حال صنعت سیمان خوب نیست مثل تامین برق و گاز که در دو سال اخیر باعث کاهش ظرفیت شده است.
در زمانی که کشور نیاز زیادی به سیمان دارد برق کارخانجات قطع می‌شود و کاهش تولید ایجاد می شود.
وی ادامه داد: وظیفه اولیه ما حفظ بنگاه اقتصادی است و موارد غیر مستقیم را نیز به گونه‌ای مدیریت کنیم که در بنگاه اقتصادیمان درخشش داشته باشد.

اگر مصالح مناسب و نیازها به طور پیوسته به تولید کننده برسد کیفیت تولید و تحول به خوبی شکل می گیرد و حتی بر هزینه تمام شده نیز تاثیر خواهد داشت.
وی در مورد بورس کالا نیز گفت: بورس کالا اقدام مثبتی بوده که تولید کنندگان را به حاشیه امن رسانده است.

http://tejaratava.ir/?p=65502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.