• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3
مهندس انصاری مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد:

برنامه‌ریزی و عملیاتی شدن پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد در طی ۱۸ ماه با اعتبار بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال

  • کد خبر : 61890
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
برنامه‌ریزی و عملیاتی شدن پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد در طی ۱۸ ماه با اعتبار بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال

‍‍‍به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، به منظور تنویر افکار عمومی از فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در این کانون نوظهور صنعتی و ارایه گزارش و تشریح و تبیین سلسله فعالیت‌ها در مدت تصدی ۱۸ ماهه مدیریت این مجموعه اقتصادی و صنعتی با احسان انصاری به گفتگو نشستیم. 🔹 […]

‍‍‍به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، به منظور تنویر افکار عمومی از فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در این کانون نوظهور صنعتی و ارایه گزارش و تشریح و تبیین سلسله فعالیت‌ها در مدت تصدی ۱۸ ماهه مدیریت این مجموعه اقتصادی و صنعتی با احسان انصاری به گفتگو نشستیم.

🔹 مهندس انصاری در خصوص تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و حیاتی طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به منطقه ویژه اقتصادی لامرد بود. باید اقدام مؤثری انجام می‌شد تا بتوان آب پایدار در منطقه ویژه داشته باشیم. با سرمایه‌گذار طرح جلسات متعددی برگزار گردید، در تیرماه ۱۴۰۰ یک الحاقیه‌ای پیرو قرارداد قبل منعقد گردید که این اقدام موجب شد تا عملیات لوله‌گذاری شروع و آبرسانی به شهرستان لامرد با جدیت بیشتری انجام شود. این پروژه پیش از این متأسفانه متوقف بوده که با حمایت‌های ایمیدرو احیا و عملیات لوله‌گذاری آن با قابلیت انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال و عملیات احداث آب‌شیرین‌کن آن با ظرفیت ۳۶ میلیون مترمکعب در سال در پارسیان در حال احداث می‌باشد.
🔹 وی در خصوص تأمین برق پایدار، با اشاره به ایجاد نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر بیان داشت: مهم‌ترین هدف از ساخت این نیروگاه تأمین و حفظ پایداری برق صنعت آلومینیوم جنوب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های آلومینیوم کشور و سایر صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که با پیگیری‌های مضاعف ایمیدرو این مگا پروژه نیز از اواخر سال گذشته کلید خورده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است.
در سنوات قبل، زمانی که ایمیدرو با مشارکت ۴۹ درصدی سالکو را می‌ساخت، تعهدات ایمیدرو این بود که در پارسیان اسکله بسازد و تعهدات غدیرانرژی ساخت نیروگاه در لامرد بود. در سال ۱۴۰۰ به دلیل مشکلی که در روند سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین مالی نیروگاه پیش آمد، عملیات ساخت نیروگاه به تعویق افتاد که با پیگیری‌ها و جلسات متعددی که برگزار گردید و تکیه بر داشته‌های داخلی، عملیات ساخت نیروگاه آغاز گردید.
🔹 وی همچنین توضیح داد که عملیات طراحی و احداث آزادراه لامرد-پارسیان به طول تقریبی ۵۲ کیلومتر با مشارکت سازمان ایمیدرو، وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با قدرالسهم عمده ایمیدرو در دست اقدام می‌باشد. در این خصوص با نهایی شدن و امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه، اقدامات لازم در حال انجام است.
🔹 علاوه بر این در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه‌ای خارج از محدوده منطقه ویژه، سازمان ایمیدرو با مدیریت طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور عملیات دوبانده کردن محور لامرد-خنج (از محدوده فرودگاه تا تونل شهید باقری) به طول ۱۰ کیلومتر را آغاز نموده است که عملیات اجرایی آن در حال انجام می‌باشد.
🔹 وی در خصوص زیرساخت‌های اصلی منطقه ویژه اقتصادی لامرد تصریح کرد: در ابتدا در حوزه زیرساخت‌ها بضاعت منطقه ویژه خیلی کم بود که این خود عامل مهمی برای عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه به شمار می‌آید.
لذا زیرساخت‌هایی اساسی مانند آب، برق، گاز، سوله‌های انبار، شبکه توزیع آب و جمع‌آوری فاضلاب، باسکول، جاده‌های شریانی و اصلی و فرعی، فضای سبز و … می‌بایست با برنامه‌ریزی اصولی ایجاد و گسترش می‌دادیم که این مهم با حمایت‌های همه ارکان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و علی‌الخصوص ریاست محترم هیات عامل آقای مهندس وجیه‌اله جعفری در بازه زمانی ۱۸ ماه گذشته رقم خورده است و برنامه‌ریزی تکمیل و توسعه بیشتر‌ منطقه نیز در دست اقدام است.
در خصوص وضعیت برنامه‌ریزی، طراحی، برگزاری مناقصه و اجرای پروژه‌های زیرساختی مورد نیاز منطقه در ۱۸ ماه گذشته می‌توان گفت: طی این بازه زمانی با عملیاتی شدن پروژه‌های مختلف زیرساختی با اعتباری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی لامرد رکورد توسعه زیرساخت‌های ضروری شکسته شده است.
از جمله این طرح‌ها می‌توان به احداث زیرساخت‌های سیویل، راه، جاده‌های شریانی، پست‌های ۱۳۲ کیلوولت و ۲۰ کیلوولت برق، خطوط انتقال ۱۳۲ و ۲۰ کیلوولت برق، خطوط توزیع گاز و ایستگا‌ه‎‌های تقلیل فشار گاز، سوله‌های انبار گمرک (احداث ۴ سوله جدید و تکمیل ۲ سوله)، دایک‌های و کانال‌های کنترل سیلاب (پیرامون و درون سایت)، خطوط شبکه آب و فاضلاب، مخازن ذخیره‌سازی آب، فضای سبز، روشنایی معابر اصلی، آماده‌سازی سایت انبارها و شهرک پشتیبان و …. اشاره کرد.
🔹 احسان انصاری به سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد اشاره کرد و افزود: سه طرح پتروشیمی با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام عملیاتی می‌شود. «احسان انصاری» ابراز امیدواری کرد که با ساخت و ایجاد پتروشیمی‌ها در این منطقه، شاهد رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار خواهیم بود.
وی تصریح کرد: حجم سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی ۲۳۹ میلیون دلار به‌صورت ارزی و بالغ بر ۱۴۵۰۰ میلیارد به‌صورت ریالی می‌باشد. دو طرح پتروشیمی با مساحت ۲۰ هکتار و یک طرح صنایع معدنی به مساحت ۵ هکتار نیز واگذار شده است.
با توجه به اختصاص ۵ میلیون مترمکعب خوراک گاز، جلسات متعدد با وزارت نفت در خصوص افزایش میزان به ۳۷ میلیون مترمکعب گاز به منظور تأمین خوراک پتروشیمی‌ها و تسهیل حضور پتروشیمی‌ها در منطقه در حال انجام است.
🔹 در خصوص ارتقاء شاخص‌های بهره‌وری در منطقه نیز رشد قابل‌توجهی صورت گرفته است. کسب جایزه دوستاره بهره‌وری در هشتمین دوره جایزه بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران در سال ۱۴۰۰ توسط منطقه ویژه اقتصادی لامرد دستاورد مهمی است که توسط سازمان منطقه ویژه کسب شده است. افزایش ۳۷ درصدی عملکرد ایمنی و بهداشت منطقه ویژه اقتصادی لامرد در ممیزی عملکرد سالیانه شرکت‌های تابعه سازمان، رشد ۳۵۲ درصدی درآمد حاصل از صادرات کالا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ و رشد بیش از ۵۰۰ درصدی تولید آب شیرین و تولید بیش از ۴۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین تا کنون گوشه‌ای از فعالیت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد در بازه زمانی سال از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون می‌باشد.
🔹مهندس انصاری در ادامه به برنامه‌ریزی جهت طراحی و برون‌سپاری پروژه‌های زیرساختی دیگر از جمله تکمیل کانال‌های هدایت سیلاب، توسعه شبکه فیبر نوری، احداث ساختمان‎های اداری و اقامتی منطقه، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک پشتیبان و … در ادامه برنامه‌های سال جاری اشاره کرد که در مراحل مختلف اقدام می‌باشد.
وی اظهار امیدواری کرد که با توسعه و تکمیل زیرساخت‌های ضروری و با برنامه‌ریزی توسعه سایر زیرساخت‌ها در آینده نزدیک شاهد رونق و شکوفایی منطقه ویژه اقتصادی لامرد به‌عنوان قطب صنایع معدنی در جنوب کشور خواهیم بود.

🔹مهندس انصاری در ادامه به برنامه‌ریزی جهت طراحی و برون‌سپاری پروژه‌های زیرساختی دیگر از جمله تکمیل کانال‌های هدایت سیلاب، توسعه شبکه فیبر نوری، احداث ساختمان‎های اداری و اقامتی منطقه، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک پشتیبان و … در ادامه برنامه‌های سال جاری اشاره کرد که در مراحل مختلف اقدام می‌باشد.
وی اظهار امیدواری کرد که با توسعه و تکمیل زیرساخت‌های ضروری و با برنامه‌ریزی توسعه سایر زیرساخت‌ها در آینده نزدیک شاهد رونق و شکوفایی منطقه ویژه اقتصادی لامرد به‌عنوان قطب صنایع معدنی در جنوب کشور خواهیم بود.

http://tejaratava.ir/?p=61890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.