• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

با همت پتروشیمی زاگرس، همایش بین‌المللی حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی برگزار شد

  • کد خبر : 69809
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
با همت پتروشیمی زاگرس، همایش بین‌المللی حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی برگزار شد
همایش بین‌المللی حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی در روز دوشنبه مورخ 14 آذرماه 1401 در مجموعه اقامتی رفاهی شرکت پتروشیمی زاگرس واقع در بندر سیراف با مشارکت اداره کل محیط زیست استان بوشهر و همکاری دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.


به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی زاگرس، این همایش با محورهای: اهمیت حفاظت از خاک در تامین امنیت غذایی، اهمیت حفاظت از خاک در توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، راهکارهای پیشگیری از آلودگی خاک در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، راهکارهای پاکسازی خاک‌های آلوده به مواد هیدروکربنی، بررسی اثرات آلودگی مواد هیدروکربنی بر ساختار و کارکرد اکوسیستم خاک و امنیت غذایی، کاربرد فناوری‌های نوین و دانش بنیان در پایش و حفاظت و پاکسازی خاک‌های آلوده به مواد هیدروکربنی و با حضور نماینده سازمان عمران سازمان ملل، معاون قضائی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و جمعی از مدیران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی پارس جنوبی برگزار شد.
بنابر این گزارش، دکتر فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در آغاز این همایش ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان اظهار داشت: اهمیت توجه به حفاظت از خاک و نقش صنایع و حراست از امنیت غذایی، یکی از مهمترین برنامه‌های حفاظتی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر است.
فرهاد قلی نژاد ضمن تقدیر و تشکر ویژه از شرکت پتروشیمی زاگرس بابت میزبانی و حمایت کامل و جامع از برگزاری این همایش اضافه کرد: برگزاری این همایش ملی در استان بوشهر، نشان دهنده توجه به این ضرورت و اهمیت است.
وی افزود: در حاشیه محل اصلی همایش، نمایشگاهی از فعالیت‌های سمن‌های زیست محیطی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برگزار شده که به ارائه دستاوردهای خود در زمینه حفاظت از خاک می‌پردازند.
دکتر فرهاد قلی‌نژاد بیان کرد: پاکسازی خاک‌های آلوده در شهرستان عسلویه آغاز شده و امیدواریم شاهد استمرار این اقدامات در سطح کشور باشیم.
مهندس علی اکبر حسینی، رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پتروشیمی زاگرس در همایش بین‌المللی حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان این همایش بین‌المللی؛ با اشاره به اهمیت خاک در فرهنگ اسلامی و تاکید قرآن مبنی بر پاکیزه نگه داشتن خاک اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی استفاده صحیح از منابع طبیعی و اهمیت به دو عنصر آب و خاک مورد تاکید قرار گرفته است. دو عنصری که در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
وی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر بحران آب مورد توجه قرار گرفته است اضافه کرد: بحران خاک به میزان بحران آب مورد توجه قرار نگرفته، بحرانی که می‌تواند زیست انسانی را به خطر بیندازد.
مهندس حسینی با بیان تشکر از سازمان حفاظت از محیط زیست به ویژه اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر در پیشگیری از آلودگی خاک، آلودگی که منجر به تخریب محیط زیست می‌شود اظهار کرد: خاک ارزشمندترین منابع محیطی است و رشد گیاهان را تضمین می‌کند و درصد بالایی از تمدن بشری به این عنصر بستگی دارد.
در ادامه این مراسم غلامعباس ترکی، معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم طی سخنرانی خود اظهار داشت: در موارد حفاظت همواره با تعارض ماهوی بین توسعه و صنعت و حفاظت از محیط زیست مواجه هستیم و این تعارض نیاز به یک نظام حکمرانی منسجم دارد.
وی با بیان اینکه در زمینه حفاظت از خاک، با مسئله مدیریت پسماند در شهرها و طبیعت مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: این زمینه، چرخه کشاورزی و امنیت غذایی را با چالش روبه‌رو کرده است.
معاون قضایی دادستان کل کشور ادامه داد: در این زمینه با چالش‌هایی مانند هدررفت منابع، کاهش مستمر کیفیت خاک در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی، عدم اجرا درست طرح‌های آبخیزداری، مدیریت ناصحیح در مراتع، عدم اصلاح قوانین در زمینه‌های حد نگاری اراضی ملی و منابع طبیعی و کشاورزی، اجرا سند ملی آمایش سرزمین و دیگر موارد مواجه هستیم.
غلامعباس ترکی اضافه کرد: قانون حفاظت از خاک بسیار قوانین خوبی را در خود دارد که باید نسبت به اجرا آن توجه جدی داشته باشیم، به همین دلیل دادستان‌ها و قضات در سراسر کشور باید نسبت به اجرا این قانون توجه دقیق و جدی داشته باشند.
وی در ادامه گفت: ما در دادستانی کل کشور نسبت به قوانین محیط زیست توجه دقیق داریم و باید به طور خاص در قانون مدیریت پسماند و هوای پاک، برخی موارد اصلاح و همچنین بروزرسانی شود.
در بخش دوم این همایش بین‌المللی نیز فعالان محیط زیست به ارائه مقالات خود در حوزه محورهای همایش پرداختند./

http://tejaratava.ir/?p=69809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.